Nekromanti Ifall någon vill fortsätta med skitsnacket...

Elder Girov

Swordsman
Det är ju det som är problemet.

Det jag tycker är "gråzon" anses av redaktionen vara massmord (kanske inte riktigt, men du fattar).

Det faktum att reglerna inte är särskilt tydliga hjälper ju inte riktigt. Vad jag har förstått är de under omarbetning, så man får väl se. Jag ska hålla mig passiv så länge. =)

WH0´5 J00 D4DDY?

Vindhand

Myrmidon
Re: Det är ju det som är problemet.

Det jag tycker är "gråzon" anses av redaktionen vara massmord (kanske inte riktigt, men du fattar).

Nej, jag förstår inte. Om du är osäker på reglerna bör du vara extra försiktig, inte ta det som ett tillfälle att tänja dem till max.

Om man sammanfattar reglerna säger de i princip att man inte får vara otrevlig, inte bryta mot lagen samt inte tala om OT saker eller föra privatsamtal. Följer man detta till punkt och pricka kommer man vara en synnerligen snäll och saklig forumsanvändare. Vad i reglerna tycker du är så svårt att tolka?

Vindhand

Myrmidon
Re: Bildligt talat, min vän...

Det jag syftade på var att jag hade skrivit att jag gillade "skämsniförattnispelarDoD"-inlägget, men att jag använde det som ett (i mina ögon) exempel på ett regelbrott. Skälet till detta var att förutom rubriken, så hade det inte skit med DoD att göra. Är du med?

Nej, du har tappat bort mig helt. Vad har det att göra med skrikande som pedagogisk metod?

du tyckte:
Det verkade för övrigt som om det behövdes skrikas ut, eftersom det tydligen var så svårt att förstå.

...och jag undrar fortfarande varför du tror att det skulle vara _lättare_ att förstå för att det skriks.

Vindhand

Myrmidon
Re: Låter lite paradoxalt.

Du menar alltså att man ska påbörja en debatt, avsluta den mitt i (genom att t.ex. tråden låses), ta upp ämnet igen vid senare datum när alla har glömt vad de tyckte i ursprungsdebatten och revaliderat sina åsikter?

Nej, däremot tycker jag att om en debatt urartar så kan man gott lämna den ifred ett tag så att folk får återvinna sin balans.

P.S. Jo tack, jag kände piken. Jag väljer dock att ignorera. =) D.S.

Jag menade faktiskt ingen pik, även om jag nu i efterhand ser hur det kunde se så ut. Sorry :)

Elder Girov

Swordsman
Subjektivt.

"...inte ta det som ett tillfälle att tänja dem till max."

Du gör ju som du vill, men jag har för vana att testa hur långt man kan gå när det finns något slags regelverk. Det känns mer naturligt än att krypa ihop som en liten mus.

"Vad i reglerna tycker du är så svårt att tolka?"

T.ex. finns det ju ingen universiell överenskommelse om vad som är "otrevligt". Man kan ju avhålla sig från det absolut värsta man kan komma på, men i övrigt se ovanstående svar.

WH0´5 J00 D4DDY?

Elder Girov

Swordsman

"Nej, du har tappat bort mig helt."

Jo, så här. Jag har skrivit de meningarna i olika former en sisådär 5-6 gånger, men det verkade inte som om du hade uppfattat/läst det. Då tänkte jag att om jag skrev med versaler skulle det synas tydligare och jag skulle då slippa upprepa mig. Uppenbarligen gick det fel någonstans. Det har för övrigt inget med att skrika att göra.

"...och jag undrar fortfarande varför du tror att det skulle vara _lättare_ att förstå för att det skriks."

Jämför med att du står väldigt långt bort ifrån mig och jag vill att du ska förstå något. Förmodligen underlättar det då om jag skriker. Lite så känns det när jag (som sagt) redan har skrivit en text 5-6 gånger, men tvingas upprepa den p.g.a. något som jag bara kan tolka som ovilja/oförmåga att förstå. Om du inte förstår vad jag skrev p.g.a. versalerna föreslår jag att du söker hjälp hos en optiker.

Att nät-etiketten säger att man skriker bara för att man trycker in Caps Lock betyder väl inte att du behöver ta det på blodigt allvar? Släpp hela den här skrik-debatten, så lovar jag att aldrig mer "skrika" på er, OK?

WH0´5 J00 D4DDY?

Elder Girov

Swordsman

"Nej, däremot tycker jag att om en debatt urartar så kan man gott lämna den ifred ett tag så att folk får återvinna sin balans."

Tror du inte att det räcker med en tillfällig låsning isåfall? På så vis kan man ju fortsätta där man slutade med låsningen i tankarna. Det borde ju isåfall höja nivån avsevärt.

"Sorry :)"

Inga problem. =)

WH0´5 J00 D4DDY?

Azagthoth

Myrmidon
Re: Det är ju det som är problemet.

Vad jag har förstått är de under omarbetning, så man får väl se.

Nej, du har förstått helt fel. Reglerna är inte under omarbetning. Då en kraftig majoritet av forumets användare kan uppföra sig och acceptera de nuvarande reglerna så ser vi ingen som helst anledning att ändra dem. De fyller sitt syfte, addera sunt förnuft och hederligt "så-här-gör-man-inte-mot-andra-människor" så kommer inga problem att uppstå. Det fungerar uppenbarligen på en kraftig majoritet (säg ca 97%) av användarna, om inte mer.

/Azagthoth

Azagthoth

Myrmidon
Re: Subjektivt.

Du gör ju som du vill, men jag har för vana att testa hur långt man kan gå när det finns något slags regelverk.

Jag tror dig inte. Har du verkligen prövat Svea Rikes Lags gränser? Det är ett regelverk som påverkar dig hela tiden. Se det mer som att ta seden dit man kommer, inte att du "kryper ihop som en mus".

T.ex. finns det ju ingen universiell överenskommelse om vad som är "otrevligt".

Lustigt att se detta i ett inlägg med ämnesrubrik "subjektivt". Anledningen till varför det inte finns en "universiell överenskommelse" om vad som är otrevligt är just att vi inte kan veta vad olika individer anser är otrevligt. Vad vi då ber er göra är att inte "tänja gränser" och se om någon tar illa upp eller inte, utan snarare anpassa er till det (i mina ögon) trevliga klimat som råder på forumen.

/Azagthoth

Vindhand

Myrmidon

Du gör ju som du vill,

Ah, men jag har aldrig haft svårt att tolka reglerna (det innebär ju inte att jag tolkat dem rätt nädvändigtvis... bara att jag arrogant tror benhårt på min egen tolkning ;)

men jag har för vana att testa hur långt man kan gå när det finns något slags regelverk.

Däri ligger väl problemet... Du försöker regelopta helt enkelt... Sådant beteende är irriterande i rollspel och det är nog minst lika irriterande i forum...

T.ex. finns det ju ingen universiell överenskommelse om vad som är "otrevligt".

Brukar det finnas det på platser du uppehåller dig? När du går på krogen, behöver du då tydliga regler som förklarar när det är OK att krama en flicka eller att det är ovänligt att gå fram till en fullständig främling och skälla ut dem för att deras kläder är fula? Brukar du testa att göra alla upptänkliga dumheter tills vakten slänger ut dig?
Om du besöker en biograf, förvirras du då av att det inte finns några specifika regler mot att leka med sin laserpekare under föreställningen eller att det inte står någonstans om man får eller inte får kasta popcorn på folk? Brukar du testa?

Man kan ju avhålla sig från det absolut värsta man kan komma på, men i övrigt se ovanstående svar.

Det bygger ju litet på antagandet att det är något bra och eftersträvansvärt att vara otrevlig och off-topic... tycker man det är man nog i fel forum till att börja med. Det finns så många omodererade forum därute där det är så mycket lättare att göra dylika saker,

Vindhand

Myrmidon

Jag har skrivit de meningarna i olika former en sisådär 5-6 gånger, men det verkade inte som om du hade uppfattat/läst det.

Jag? Jag började inte läsa tråden förän efter skrikandet tror jag... Det var Rosen du skrek på tror jag... I.o.f.s är det kul att bli förväxlad med upphovsmannen till <a href="http://www.rollspel.com/humor/humor.htm">Rosenius handbok i överlevnad</a> men det är ju inte helt rätt :)

Jämför med att du står väldigt långt bort ifrån mig och jag vill att du ska förstå något. Förmodligen underlättar det då om jag skriker. Lite så känns det när jag (som sagt) redan har skrivit en text 5-6 gånger, men tvingas upprepa den p.g.a. något som jag bara kan tolka som ovilja/oförmåga att förstå. Om du inte förstår vad jag skrev p.g.a. versalerna föreslår jag att du söker hjälp hos en optiker.

Nu har jag inga problem med ögonen men faktum är att det _är_ svårare att läsa text skriven i versaler än att läsa vanlig text. Det har gjorts många studier om bl.a. detta.

Att nät-etiketten säger att man skriker bara för att man trycker in Caps Lock betyder väl inte att du behöver ta det på blodigt allvar?

Bah, jag ogillar när folk skriker. Om de inte fattat att det är vad de gör när de använder versaler är det på hög tid att de lär sig. Det är en av de mest grundläggande sakerna i datorkommunikation.

Vindhand

Myrmidon

Tror du inte att det räcker med en tillfällig låsning isåfall? På så vis kan man ju fortsätta där man slutade med låsningen i tankarna. Det borde ju isåfall höja nivån avsevärt.

Nope. Jag tror man tjänar på att börja om från början efter en paus... Annars är det så lätt att bara ta upp tråden där man slutade, med ny låsning som följd.

Elder Girov

Swordsman
Ja, just det!

Det var välkomstmailet som eventuellt skulle skrivas om, ja?

Du hade förresten rätt om inställningarna, tack för det.

WH0´5 J00 D4DDY?

Elder Girov

Swordsman

"...att jag arrogant tror benhårt på min egen tolkning."

Inget fel i det. Man har rätt tills någon bevisar motsatsen.

"Du försöker regelopta helt enkelt"

Vad betyder "regelopta"?

"Brukar du testa?"

Inte längre... =) Nej, allvarligt talat. Jag behandlar (oftast och efter förmåga) andra som jag själv vill bli behandlad. Återigen så verkar det ju som om jag är "tåligare" än majoriteten, men det kan jag rätta mig efter.

Jag har däremot ganska stor erfarenhet av folk som gärna testar gränser in absurdum, men det är mitt eget fel. Jag har jobbat för länge med kundkontakt. =)

"Det bygger ju litet på antagandet att det är något bra och eftersträvansvärt att vara otrevlig och off-topic..."

Att vara otrevlig är väl kanske inget att eftersträva, men det kan vara ganska underhållande om det görs med glimten i ögat mellan individer som kan uppfatta tidigare nämnda glimt.

Offande tycker jag till stor del är OK. Den här tråden har ju t.ex. utvecklats till en hel del som är lite off. Sedan kanske man inte ska diskutera kvällens derby på Gemini-forumet, men det är ju lite skillnad.

WH0´5 J00 D4DDY?

Elder Girov

Swordsman

"Har du verkligen prövat Svea Rikes Lags gränser?"

Hehe, nej, det har jag inte. Du fick mig. /images/icons/smile.gif

"Lustigt att se detta i ett inlägg med ämnesrubrik "subjektivt"."

Det var ju just därför som rubriken var "subjektivt". Nu kommer jag inte ihåg mitt andra påstående på rak arm, men det hade också med subjektivism (ser märkligt ut, heter det så?) att göra. Som jag ser det iallafall.

"...utan snarare anpassa er..."

Tja, jag tycker att jag är ganska välanpassad. Om man inte räknar mitt ständiga ifrågasättande av reglerna, förstås. /images/icons/laugh.gif

WH0´5 J00 D4DDY?

Elder Girov

Swordsman

"Det var Rosen du skrek på tror jag..."

Det stämmer, men jag antog att du hade läst dessa inlägg (vilket du tydligen har).

"...svårare att läsa text skriven i versaler..."

Hmm, det visste jag inte, men som sagt, jag släpper gärna skrik-delen av debatten.

"Bah, jag ogillar när folk skriker."

Jag tycker också att det är jobbigt med skrik och oljud, men det känns lite lättare när det intas genom ögonen. /images/icons/smile.gif

WH0´5 J00 D4DDY?

Azagthoth

Myrmidon
Re: Ja, just det!

Ja, då det uppenbarligen är för långt (baserat på det faktum att väldigt få läser det).

/Azagthoth

Vindhand

Myrmidon

Inget fel i det. Man har rätt tills någon bevisar motsatsen.

Inte egentligen men det blir ju lätt så i praktiken eftersom man sannolikt har skäl att tycka som man gör :)

Vad betyder "regelopta"?

Få ut den mest extrema variant som går in under reglerna... I DoD91 skulle det t.ex betyda att börja med en ung människa (+1 smi), köpa 18 i smidighet i grund, skaffa 11 i styrka för att ha 10 över styrkekravet för dolk, slåss med två vapen o.s.v... för att få totalt 5 handlingar på en runda.
I ditt fall innebär det att pröva gränserna tills du vet exakt hur illa du kan bete dig utan att bryta mot forumets regler.

Offande tycker jag till stor del är OK. Den här tråden har ju t.ex. utvecklats till en hel del som är lite off.

nah, det är rätt forum o.s.v...