Pentagrammet är självfallet ikonotropi.
Begreppet 'piktografiska skriftspråk' är däremot problematiskt eftersom det väldigt sällan används för att beskriva språk numera. Egyptiska hieroglyfer och sumerisk/persisk kilskrift hade sitt -ursprung- i piktogram, likaså kinesiska antar jag, men piktogram var inte den enda typen av symboler de omsider innehöll, och jag ser dem oftare referas till som "komplexa skriftspråk" eller "semanto-fonetiska skriftspråk" eller dyl. Läs mer
här.
Generellt tycker jag gränsen mellan ikono- och semotropi är ganska lätt att dra, eftersom det finns en viss punkt där piktogram tydligt är laddade med så mycket specifik betydelse att de blir ett skriftspråk. Egyptiska hieroglyfer och mayaskrifter är tydligt semotropi båda två, till exempel. De enda exempel jag kommer på från vår värld på problematiska exempel är:
Vinča - eftersom det inte går att avgöra om det är ett skriftspråk eller bara proto-skrift/mystiska symboler. Jag hade låtit det varra ikonotropi.
Voynich-manuskriptet är obegriplig rotvältska som kanske helt saknar betydelse, men tydligt -menat- att representera skrift, så semotropi it is.
Rongorongo är, likt aztekskriften, av allt att döma inte ett skriftspråk som kan uttrycka allt man kunde vilja säga, utan bara specifika saker. Likfullt är symbolerna mer abstrakta än Aztekskriften, som basically är en serie rebusar, så jag skulle låta rongorongo vara semotropi men aztekskriften kanske ikono.
Dongba ser ut som bilder rakt av (kärlek är en streckgubbe med en bukett blommor tex), men vissa symboler används för sitt fonetiska innehåll, och skriften kan uttrycka allt man skulle kunna vilja säga, så semotropi.
Svastikan och sauvastikan är både symboler och tecken i det kinesiska skriftspråket; jag skulle sägaa ikonotropi i de flesta kontexter, men i kontexten av kinesiska, semotropi.
Med detta sagt, jag ser inget problem whatsoever om gränsfall överlappar och kan associeras med både semo- och ikonotropi, det är lätt så jag skulle kört. En serie kinesiska tecken är följaktligen semotropi, men ett enskilt tecken taget ur sitt sammanhang är ikonotropi.