Nekromanti Illustrationer till FANTASY! önskemål?

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ska precis börja med illustrationerna till Fantasy!

...några önskemål på vilket stuk ni skulle vilja ha? Extremt oldschool-manér (som typ wizardry & sorcery)eller nåt annat?
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,684
Location
Umeå, Västerbotten
Vad än du väljer stilmässigt så hoppas jag att du styr upp bildspråket så att kön och etniska grupper representeras på ett jämnt sätt. Det tjänar produkten på. Inte för att jag säger nej till ögongodis som en bild från den onda trollkarens harem, bara man ser till att det inte bara är nakna kvinns. Och lättklädda barbarer är inte fel om alla barbarer är lättklädda.

Själv är jag svag för bilder med akvarell känsla.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,868
Nej tack, inge skojteckningar. Det är allvarliga grejer det här :gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
...några önskemål på vilket stuk ni skulle vilja ha?
Arfert ska väl vara Arfert? :gremsmile: Om du ska illustrera så är det helt klart att det ska vara ditt stuk också. Jag älskar till exempel dina marknadsbilder i Saga och de bilder du gjorde till humanoiderna i DoD's gröna monsterbox. Det är oldschool fast det är bra oldschool, men fina tuschlinjer och dylikt. Extrem oldschool blir mest bara skrattretande för att allting blir så extremt att dess illustrationer gör karikatyrer på sin egen genre. Jag säger därför att DoD oldschool är bra, som DoD mellan 1985 till tidigt 90-tal. Ta en titt på dina egna fantasyillustrationer från den tiden så har du vad du söker. :gremwink:

Men vill du söka en lite mer ruffad stil som känns lite mer tidig, med enkla men "borstiga" linjer och lite mer skitigt, vare sig tusch eller blyerts, så tycker jag att lite åt Nils Gulliksson är trevligt.

Förutom allt det så tycker jag att w176 säger en hel del trevligt. Det där med akvarell är inte så dumt. Däremot kan det bli lite tungt med färg i själva boken. Själv tycker jag att färgillustrationer mer hör till omslag och att svartvitt gör sig både bra och lite mer ekonomiskt inuti. Däremot kan man ju lavera med tusch eller med akvarell i gråskala och få den där akvarellkänslan på det hela. Det gillar jag personligen skarpt som fan. Bergting har ju illustrerat hela Vildhjarta med tuschlavering. Skitsnyggt! Dessutom finns det en hel del oldschool fantasy som går i feta tuschlinjer med lavering i. ...Annars är ju svart tusch + raster najs, som de gamla Fantomen-blaskorna. :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
svart med raster är ju en tanke, helt klart... färg blir det tyvärr inte i inlagan, det är för dyrt.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,262
Gärna att det får vara lite "weirdness" över bilderna. Old school känsla tycker jag sitter lite i just att speciellt monster faktiskt såg lite bortomvärldsliga (och kanske lite psykadeliska) ut snarare än bara klassisk fantasysaga. Rostmonster, mindflayers, beholders, owlbears, skorpionmänniskor, flygmaneter, gorillademoner med fladdermusvingar och insektsögon osv osv. Nu menar jag inte att kopiera nämnda exempel men något som känns väldigt old school-rollspel för mig är just inspirationen från Burroughs, R.E Howard, Lovecraft, Moorcock, m.m .
Men det tror jag du redan är väl insatt i Arfert :gremwink:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
De där två första tycker jag illustrerar det jag gillar mest med illustrationer från old school-prylar: stilen gör så mycket med distinkt svartvitt att jag inte alls kan tänka mig hur det skulle vara gjort i färg. Jag tycker det är riktigt schysst!

Jag hoppas iaf på charmiga saker som ihopspikade sköldar, på kläder med "Elric-häng" mellan benen och bara lår, på några pälsiga stövlar med snörning som bildar rutmönster, någon stackare som precis gått i en fälla, samt orcher med lätt gristrynekänsla.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,684
Location
Umeå, Västerbotten
Stilmässigt tycker jag du ska flörta med Old School men låta illustratören förhålla sig till det på ett lekfullt sätt och gå ifrån det när den vill. Tex på bästa sätt använda alla de nya fina fördelar det finns att jobba digitalt. Eller vad den nu känner för.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
w176 said:
Stilmässigt tycker jag du ska flörta med Old School men låta illustratören förhålla sig till det på ett lekfullt sätt och gå ifrån det när den vill. Tex på bästa sätt använda alla de nya fina fördelar det finns att jobba digitalt. Eller vad den nu känner för.
Illustratören i fråga är jag själv.. tror att nån slags flört med oldschool är lämpligt, och sen så gör jag min grej på det... tror jag.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
svart med raster är ju en tanke, helt klart..
Ja, det är faktiskt riktigt snyggt. Charmigt också, och det ger en viss comic a la 80's känsla då det var tusch och raster överallt.

färg blir det tyvärr inte i inlagan, det är för dyrt
Förstår det. Det var just precis det jag själv ville säga, även om nu kanske inte det gick fram. Förövrigt tycker jag själv att svartvitt är snyggare, eller mer talande i många fall. Det var därför jag föreslog tuschlavering eller lavering med akvarell i gråskala.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
funderar på att strunta i att försöka bara smart, och bara rita i mitt vanliga manér, typ så här...



Vad tror ni?
 
Top