Nekromanti Illustrerade tjejer i rollspel...

android_iv

Warrior
OT om IAT-resultat.

Jag fick "Your data suggest little or no association between Male and Female with Career and Family", vilket var det icke-normativa mittenalternativet. 17% av alla som gör testet får det.
Dock tror jag att det säger mer om min förmåga att koncentrera mig på enskilda uppgifter och fokusera på system än mina automatiserade tankar. Och även jag är nyfiken på hur testet blivit om de börjat att gruppera male/family och female/career istället för tvärtom.
Kan också tänka mig att testet blir mer avslöjande för någon med sämre datorvana, där själva knapptryckandet blir mer av ett stressmoment (men det är blott spekulationer).

android_iv

Warrior
Re: OT om IAT-resultat.

Några IAT-test senare har jag kommit till att någon av följande slutsatser är att betrakta som sann:
1) jag fruktansvärt fördomsfri!
2) jag är jävligt duktig på att anpassa mig efter och göra sånna här test.

Själv tror jag på alternativ två. Liksom Krank skrev tyckte jag det kändes lite lättare med male/career än female/career. Men jag tror att jag gjorde typ en feltryckning samt att den första kategorin var "male/career" och inte tvärtom (bla bla bla, valfri bortförklaring till min "freudian slip").

ripperdoc

Myrmidon
Re: OT om IAT-resultat.

Coola tester men sade mig ingenting faktiskt. Körde testet om "fat vs thin". Jag är övertygad om att jag har en preferens, på de flesta sätt, för smala människor. Men testet påstod "moderate preference" för feta. Ganska obegripligt för mig, och jag tror tyvärr de här testen är alldeles för lättpåverkade. Det är klart, man kan alltid vara 100% omedveten om något, men det är då tämligen menlöst att lära sig från ett test.

ripperdoc

Myrmidon
krank said:
Jag tycker att författare har ett ansvar för att försöka vara medvetna om vad det är de skriver, och inte bara oreflekterat skriva vad som faller dem in.
Det håller jag med om, men samtidigt är det ett väldigt luddigt och kraftlöst påstående. Hur mäter man en författares "medvetenhet" om ett ämne utan att bli rent subjektiv? Jag kan ju skriva ett misogynt rollspel, säga att jag funderade/läste på om problemen och bestämde mig för att göra det ändå. Du kan förstås anse att jag inte funderade ordentligt, men liksom, vi är tillbaka på ruta ett.

Well, jag tror ändå denna diskussion som sådan är menlös (som de flesta andra) och att dess främsta värde är att sätta jämlikhet högre upp i forumsbesökarnas medvetanden, vare sig man gillar tanken eller inte. Det i sig innebär ju att fler är "medvetna" när de rollspelar, även om de väljer att ignorera denna medvetenhet.

Simon

Swashbuckler
krank said:
Organ said:
Tsianphiel said:
Om du exempelvis vill testa dina egna undermedvetna fördomar så kan du googla på Implicit Association Test (IAT). IAT visar på att vi är mycket snabbare på att koppla samman för oss bekanta idéer än obekanta idéer. Gör testet och läs om det på http://www.implicit.harvard.edu
Ojsan! Snacka om eye-opener! Resultaten jag fick hade jag VERKLIGEN inte väntat mig.
Tack så jävla mycket för att du krossade min bild av mig själv som en förstående och liberalt tänkande människa. :gremwink:

/Anders
Lite samma grej här. Tydligen har jag en "strong" koppling mellan män/karriär resp. kvinnor/familj.

Jag måste nog göra fler av de där.

Man är inte så jävla duktig som man skulle vilja, alltså...

Ruskigt coola test, hursomhelst. Smart konstruerade. Mig gilla.
Ja, tack från mig med! Jag upptäckte några intressanta och något oväntade saker också som typ en automatic preference for gay people (tydligen inte bara ett hjärnspöke att jag vantrivs i heteronormens manlighet!) och att jag associerar vapen och våldsverktyg mer med vita än svarta människor. :gremsmile: