Nekromanti I'm back. Läsvärt. Äventyr, modifikationer, annat.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Tänkte bara säga att på 5 dagar blir det ungefär 300 inlägg här... ska snart till Ryssland en vecka, efter att inte ha gjort nånting i en vecka. Undrar hur mycket det kommer vara då... tippar på 700-800 ungefär. Hehe.

Könsmodifikationer:
Jag citerar:
"Håller med i princip allting. Jag fattar inte heller varför könsskillnader inte ska gå att diskutera utan att en massa människor ska gå i taket. Män och kvinnor är inte exakt likadana och det tror jag ingen skulle vilja.

När det gäller styrkan så läste jag i bodybuilderbok att kvinnor i genomsnitt har 25% mindre muskelmassa än män, något som faktist borde motivera en grundegenskapsmodifikation enligt mig. Vidare har en 65-årig man också ca 25% mindre muskelmassa än vad han hade som 20-åring, vilket gör att en 65-årig gubbe och en kvinna i 20-årsåldern av samma vikt borde vara ungefär lika starka. Varför ha åldersmodifikationer när man inte har könsmodifikationer?
" /Don Kennetho

""Hallå.... åldersmodifikationer går bra att ha eftersom... eftersom det är jämnställt... att ha modifikationer på grundegenskaper på grund av kön är ojämnställt och då kan vissa personer få tår i ögat ju."" /Blasphemy

Tror det var (nästan) det enda vettiga jag hörde i könsdiskussionen.

Jo, "Skillnader finns, de går inte att blunda för hur mycket många ändå förtvivlat försöker. ", det var ganska korrekt sagt av Don Kennetho det också.
"Sen angående din andra mening - snälla, snälla - tror du verkligen att skillnaderna i sportresultat beror på kulturellt förtryck? Mer ihärdigt blundande för könsskillnader samt struntprat har jag nog aldrig hört. Kvinnorna i toppen tränar minst lika hårt som männen, och var de nog bra så skulle de få lika stor plats inom idrotten. Fanns det inga fysiska skillnader skulle det heller inte motivera någon delning i herr- och damidrott." /Don Kennetho. Behöver det kommenteras?
Jag anser att det är slutdiskuterat och att kvinnor bör få modifikationer, men bara som en slutklämm:

Jag citerar även Krille:
"Är det önskvärt med regelmässig könssegregation? Vad tillför det till spelet? Blir spelarna gladare om man inför det? Finns risken att någon påvvergäjmare hittar en möjlighet att med dessa modifikationer minmaxa sin rollperson ännu mer?

Frågan är alltså om det är värt besväret. Enligt min ringa åsikt är det inte det.
" /Krille

"Vad tillför det spelet?" Realism. Är inte det ganska viktigt...? Tar ungefär 15 sekunder att införa.
"Blir spelarna gladare om man inför det?" Det är väl klart att alla gillar realism.
"Frågan är alltså om det är värt besväret." Tjaa... 15 sekunder hit och dit för lite extra realism i spelandet.

Slutsats:
Feministerna blir hysteriska så fort man nämner att det finns könsskillnader. Det går alltså inte; helt omöjligt att inse. Män har också tissar, och flickor har egentligen en utfällbar pille /images/icons/wink.gif.
Fatta att undersökningar (som inte är påhittade) bevisar att skillnaderna finns, och de är inte små. Det där med 20årig kvinna och 65årig man till exempel.

Frivillig regel:
-2 i STY, +1 i RÖR. Åldras först 5 år efter männen.
(förresten så finns ju redan en regel för kvinnor och alkohol... om ni har missat det)

Bli inte hysteriska, feminister, det är bara att inse faktum. Män och kvinnor är olika.

Nu säger jag inte mer om det, vill ni käbbla så käbbla på... det kommer säkert resultera i att inlägget låses så det skiter jag enormt mycket i. Och LeJonklev, sluta skicka små patetiska hatbrev till mig är du snäll /images/icons/wink.gif.

Annat:
Jag tänker nog inte svara på den här posten med tanke på att jag blir bortrest ett tag, dessutom funderar jag på att sova några minuter idag... igår... nu... vafan... /images/icons/smile.gif.

Tirakäventyr:
En tirak i min spelgrupp har gått till oraklet och svarat på en medelsvår gåta. Oj fan, nu måste ju oraklet berätta en sak för honom... låtom mig citera:
"Exakt hur hittar jag Bazirks hammare?"

Ooops... hehe... oj... fan också... /images/icons/smile.gif inge bra inge bra...

Den kvicktänkta trukhen:
Min trukh är väldigt kvicktänkt, förvånansvärt faktiskt. Han kommer på slutsatser nästan dubbelt så fort som en normal människa... vad har han i PSY då? En smart trukh? Näää...

Han har PSY 8 och är skitdum, grejen är den att han vill verka smart så han gör/säger det första som kommer i huvudet på honom.
Segheten jämnar liksom ut sig...

Det är skitkul att spela tiraker ju /images/icons/smile.gif.

<pre>[color:green]Jaja! Nu ska jag gå och göra nåt! Ha de!</font color=green></pre><p>(ses om några veckor)

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red> | <A HREF="http://home.bip.net/ananas" target="_new">http://home.bip.net/ananas</A>

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Realism

<A HREF="http://www.neogames.se/eon_info.htm" target="_new">http://www.neogames.se/eon_info.htm</A> Jag ser att ordet "realism" nämns några gånger...

"Reglerna i Eon är framtagna för att passa alla kategorier av rollspelare. De är enkla att lära, men kan byggas ut med frivilliga regler till ett realistiskt och omfattande regelverk."

"realistiskt och snabbspelat."

"ett av de mest realistiska som konstruerats."

Har jag missförstått att Neogames skryter järnet med sina realistiska regler /images/icons/wink.gif?

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red> | <A HREF="http://home.bip.net/ananas" target="_new">http://home.bip.net/ananas</A>

Roblin

Warrior

Krille = Neogames?

Krille vill inte kännas vid Eon's realistiska spelsystem, han kanske itne ville ha det så och har nu gått in i ett "state of denial" =)

Jag vill dock hävda att Eon har ett system som är klart mer präglat av realism än exempelvis .. Twilight 2000...

Den andra fråga är väl ifall alla gillar realism, men jag tror att de flesta som spelar Eon gör det för att de uppskattar det om det är, vilket leder till att de flesta i det här forumet gillar realism i sina spel, urskäta om jag velade ut den där, men jag förljde bara en tanketråd.

Krille

Super Moderator

"Krille vill inte kännas vid Eon's realistiska spelsystem, han kanske itne ville ha det så och har nu gått in i ett "state of denial" =)"

Snarare, realism har inget egenvärde. Ökar det spelglädjen, visst. Om inte är det soptunnan nästa som gäller. I fallet med grundegenskapsmodifikationer per kön ser jag inte att den ökade realismen ökar spelglädjen. Snarare finns det en rätt stor risk att det motsatta inträffar.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Roblin

Warrior

Point given,

Realism för sakens skull, om vi skall skapa en virtuell verklighet som skall spegla vardagligt liv, kanske.

Men nu är vi ju ute efter äventyret eller hur, vi kan ju göra en frivillig regel av könsmodifikationerna då? Så kan de som vill leva med dem, jag tror nog de flesta är vuxna nog att använda dem med förnuft.

Drakvrede

Swordsman
Ang. realism

Eon försöker sannerligen vara realistiskt, det går inte att förneka. Att det ändå inte är fullt realistiskt, beror ju faktiskt på att Eon-reglerna är en regelteknisk "model" av Mundanas verklighet; och alla modeller innehåller brister. Men ett tydligt försökt att skapa ett så realistiskt system som möjligt är det sannerligen! Och det är också det som är ett av Eon:s problem, skulle jag vilja påstå. Många gillar Eon för att det försöker vara realistiskt, men jag skulle vilja påstå att lika många också ogillar Eon, helt enkelt av den anledningen att det Eon vinner i realism tappar det i rollspelsvärde. Det finns helt enkelt så förbaskat mycket regler, och man ska konstant slå tärningsslag, vilket gör att man tappar själva rollspelandet. Istället för att rollspela en situation, slår man ett tärningsslag!

Själv håller jag faktiskt med om en del av den ovan nämda kritiken. Men då jag tycker att Eon har en hel del annat innehåll som uppväger det, innebär det att Eon ändå är spelvärt. Dessutom brukar vi göra som så att vi helt enkelt struntar i mycket av reglerna då vi spelar Eon. Ett praktexempel är reglerna för Supa! Dom har vi fullständigt uteslutit. Hur kan man rollspela sin rollpersons fylla om man ständigt ska sitta och slå tärningsslag för hur mycket utmattning denne får av att ta en nubbe??? Nej, det håller inte alls, tycker jag. Likaså är skadesystemet alldeles för jobbigt, så det har vi oxå förenklat. Men om man tar bort ungefär 110% av reglerna, blir Eon plötsligt väldigt spelbart! =) Nej, skämt och sido, fullt så mycket regler behöver man inte ta bort, men en del regler (tycker i alla fall jag) är bättre att rollspela, än att slå tärningsslag för.

Drakvrede

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Rätta mig om jag har fel...

Om man inte har färdigheter som historia, spel & dobbel, agera, förföra, förhöra, övertala (speciellt köpslå då...), skumraskaffärer och undervisning (exempel bara) så finns risken att spelarna ignorerar dylika färdigheter och använder allting till vapenfärdigheter istället. Alltså kutar alla runt med grundchans i saker som rida och matlagning och 25 i svärd, 18 i dolk och 20 i sköld.

Eller har jag helt fel där? Så tror i alla fall jag att det blir.

Ett exempel är tiraken som aldrig har skådat ett bandade som får ett sår i benet.
"Jag... öh... drar skärpet runt låret så att det stoppar blodflödet! Höhö!"
Man vet nog inte sådant utan färdighet... med rent rollspel kan det hända att lite "IRL-färdigheter" slinker in och då skiter man i att skaffa de färdigheterna.

Om ni förstår vad jag menar... /images/icons/smile.gif

Det är ju trots allt en del roll och en del spel.

Johan K

Gammal & dryg
Mycket disskution blev det...

Tänk va´vissa disskutioner kan löpa iväg... Blev frågan utredd helt egentligen ??

Ryssland 1 vecka, jadu då har du mycket att ta igen. Tro mig !!

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>

Johan K

Gammal & dryg
Re: Um... vilken fråga?

Ehh, den angående könsgrejen...

Drakvrede

Swordsman
Re: Rätta mig om jag har fel...

Visst har du rätt. Jag försökte inte säga att man ska skippa allt utom stridsfärdigheter; det vore väldigt dumt, tror jag. Andra färdigheter behövs oxå, men jag tycker personligen att färdighetsvärden aldrig får bli viktigare än rollspelande. För mig är det rent power-gaming om man bara försöker skaffa färdighetsvärden, istället för att faktiskt försöka rollspela lite. Men naturligtvis behöver man färdigheter i ett rollspel, det går inte att komma ifrån. Men det jag menade med det förra inlägget var att det lättare blir regelhysteri i Eon, eftersom det finns så mycket regler! Speciellt då för spelare som plockar upp Eon för första gången. Jag vet att det hände första gången vi började spela Eon. Vi spenderade mer tid till att slå i regelboken än att faktiskt rollspela (och då var vi ändå inga nybörjarspelare, så det var inte av oerfarenhet rörande rollspel som gjorde att vi satt med näsorna i regelboken). Och då tycker jag personligen att det blir mer av ett brädspel än rollspel, faktiskt.

Nåja, hoppas det här inte blev allt för virrigt. =)

Drakvrede

Johan K

Gammal & dryg
Re: Jasså den...

Se däer ja, alltit någon som kom fram. Det var ju bra, eller hur.

bullen

Veteran
vad var det du sa???

"jag kommer inte att svara på detta inlägg"
var det inte ungefär så du sa Plutonium
jag ser rätt många inlägg från din sida

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Anledning (och ytterligare ett svar ;-)):

Anledningen var ganska enkel, den förra diskussionen spårade ur en hel del och jag antog att även denna skulle göra det. Hittills har den inte gjort det, till min positiva förvåning, så jag fortsätter diskutera om relevanta saker som har med rollspel att göra.

(I'm sorry /images/icons/wink.gif)

Frazzeman

Veteran
Re: jaja

Jag tycker hella det här samtalet är rättså onödigt..
om någon vill använda regeln så gör dom det, och om vi andra inte vill det så kommer vi inte heller att göra det...
Jag tror inte någon kommer får ut något specielt av den här.
Och om ni vill hänga mig nu så... /images/icons/smile.gif

Frazze- smaka det alviska stålet främling, för friheten, för Alarinn!!