Nekromanti I'm back. Läsvärt. Äventyr, modifikationer, annat.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: hmm

Hela den här diskussionen blir väldigt ensidig då inga kvinnliga rollspelare deltar. Sen är det ju väldigt behändigt att stämpla alla som har en annorlunda åsikt som någonslags rabiata feminister.

LeJonklev

Swordsman
Jaggillar inte realiasm. jag gillar magi, tiraker, alver och så vidare som inte finns i vär värld.

Desutom har jag inte skickat ett enda medelnade till dig. än mindre ett hatbrev. Att du påstår det i en allmänn diskution förstår jag bara inte. Det är lögn ju och endast barnsligt. Jag har skickat två medelanden till Blasphemy efter det att han skickat till mig. Inget till dig. Det är du inte värd. Grundlösa ankalgelser betackar jag mig för. Var det inte du som gnällde om personangrep tidgare?

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.

Vindhand

Myrmidon

Hela den här diskussionen blir väldigt ensidig då inga kvinnliga rollspelare deltar.

Sant... Jag har i.o.f.s frågat ett par tre kvinnliga spelare och de verkar inte positiva till idén (big surprise:).

walium

Ganska töntig, faktiskt

Det är iallafall inte rätt sätt att locka till sig fler kvinnliga rollspelare, den saken är säker.

LeJonklev

Swordsman
Däremot har du skikcta till mig ser jag nu när jag kollar. Kalla mig "rabiat feminist utan perspektiv och verklighetsuppfattning"(det har han inte kallat mig bör jag påpeka men han är välkommen om det får honom att må bättre) om du vill men ljug för fasen inte i ett almännt forum om att jag skulle skicka hatbrev till dig. Det är ju fan en patetisk sysselsättning.
Såna som du gör mig förbannad.

LL

Emil

Hero
Är det önskvärt med förtal på forumen?

Nu säger jag inte mer om det, vill ni käbbla så käbbla på... det kommer säkert resultera i att inlägget låses så det skiter jag enormt mycket i. Och LeJonklev, sluta skicka små patetiska hatbrev till mig är du snäll.

Detta inlägg riktas till den kära forumredaktionen. Är det önskvärt att forumsfolk förtalar andra genom att påstå att dessa skickat hatbrev, och därefter meddelar de inte tänker besvara några motangrepp genom att säga han inte tänker diskutera saken längre?

Jag känner LeJonklev väldigt gott och jag (som ser mig som en relativt van forumanvändare) kan gå i god för att han inte skickat några hatbrev till P|uT0NiUm, snarare tvärtom - jag citerar ett brev från P|uT0NiUm: "Lägg dig inte i sånt som inte angår dig".

Så, jag frågar er på redaktionen: Var går gränsen för vad som är personangrepp och förtal? Herr P|uT0NiUm har ju uppenbarligen ljugit ihop det hela om hatbreven (eller så har han väldigt annorlunda referensramar).

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.alfaweb.nu/eonse" target="_new">http://www.alfaweb.nu/eonse</A>

Don Kennetho

Warrior
Re: Jasså den...

-2 i STY, +1 RÖR, lever 5 år längre (behöver inte slå på åldringstabellen förrän 40, istället för som för män 35).

Låter i mina öron som en bra regel. Den gör inte kvinnor sämre men visar ändå på skillnader som jag tycker finns.

Don Kennetho

Emil

Hero
Realism och realism...

Eon har extremt realistiska regler om man jämför med andra rollspel och jag uppmuntrar verkligen det.

Njae, faktiskt inte så extremt. Visst känns reglerna mer realistiska än andra, men det beror till viss del också på att de är logiska.

Man kan ju till exempel fråga sig hur realistiskt det är med ett regelsystem som byggts upp av i princip fem svårighetsgrader (Ob1T6, Ob2T6...). När det gäller detta är många spel betydligt mer realistiska. Det finns fler exempel som kom upp i en diskussion om saken på Traditionsforumen, men jag minns inte fler.

"Vad tillför det spelet?" Realism. Är inte det ganska viktigt...? Tar ungefär 15 sekunder att införa.

Visst är det schysst med lite realism, men i detta fallet är det inte särskilt viktigt. Snarare tvärtom är det väldigt långt ner på skala av önskvärd realism.

"Blir spelarna gladare om man inför det?" Det är väl klart att alla gillar realism.

Där tar du ju både vatten över huvud genom att påstå att alla gillar realism (alla som spelar Eon gillar realism, men merparten av de som spelar rollspel tycker nog rakt tvärtom) och drar förhastade slutsatser. Har du frågat någon tjej som blivit utom sig av lycka när du berättat om dina realistiska könsmodifikationsregler?

"Frågan är alltså om det är värt besväret." Tjaa... 15 sekunder hit och dit för lite extra realism i spelandet.

Visst, jag skulle kunna sänka mig till 5 sekunder att komma på reglerna. Men sedan kommer följdfrågan: Blev din regel som skulle göra spelet mer realistisk realistisk?

Vad säger att kvinnor ska ha -2, varför inte -1 eller männen +1 eller +2? Och har du någon bra förklaring till varför kvinnor får +1 i rörlighet? Och varför ska kvinnor var regelmässigt underlägsna (de får ju ett mindre i sina attribut än män).

/Emil - Svara nu på detta och rymm inte till Ryssland /images/icons/smile.gif

Eon SE: <A HREF="http://www.alfaweb.nu/eonse" target="_new">http://www.alfaweb.nu/eonse</A>

Emil

Hero
Re: Realism

Men nu är vi ju ute efter äventyret eller hur, vi kan ju göra en frivillig regel av könsmodifikationerna då? Så kan de som vill leva med dem, jag tror nog de flesta är vuxna nog att använda dem med förnuft.

Visst gör du en frivillig regel, men tänker Calle lägga in den i Eon III så kommer jag personligen åka upp till Göteborg med mina "kumpaner" och banka vett i honom.

Problemen för dig är två: 1. Att skapa en realistisk regel (gissar att du inte forskat i mäns och kvinnors fysiologiska och mentala skillnader tillräckligt länge för att ge en rättvis bild), 2. Få kvinnor (tjejer) att spela med er spelgrupp i fortsättning.

Men för min del kan du gärna införa dina regler, då kanske antalet tjejer i vår spelgrupp ökar ännu mer med tiden...

/Emil

Don Kennetho

Warrior
Re: Realism

I fallet med grundegenskapsmodifikationer per kön ser jag inte att den ökade realismen ökar spelglädjen.

Jaja, här går åsikterna uppenbarligen isär. Personligen tycker jag att könsmodifikationer är minst lika viktiga som de för exempelvis ålder. Det känns inte rätt att en 80-åring skulle kunna vara med i Världens starkaste man, på samma sätt som det känns fel att en kvinna skulle kunna vara med (förutom i och med det där med "man"-biten /images/icons/wink.gif), och en som dessutom är mindre än männen. Nån måtta med realismen får det vara.

Don Kennetho

LeJonklev

Swordsman
Re: Jasså den...

-2 är MYCKET minus. Om det nu finns en signifikant skillnad som du påstår så är den knappast så stor att den rättfärdigar hela -2!
Sen förutsätter jag att du är medveten om varför kvinnor lever längre än män eftersom du sätter in regler om det.

LL

Don Kennetho

Warrior

Sen är det ju väldigt behändigt att stämpla alla som har en annorlunda åsikt som någonslags rabiata feminister.

Det är lustigt; i vanliga fall brukar den andra sidan stämplas som obotliga karlasvin, förtryckare och mansgrisar.

Don Kennetho

Don Kennetho

Warrior

Vad exakt är det som de inte gillar? Att deras RPs skulle få lägre just på STY? Är det verkligen alltid ett så hett eftertraktat attribut?

Don Kennetho

walium

Ganska töntig, faktiskt

Aha, men det finns en viktig skillnad här: Plutonium kallar sina motståndare för rabiata feminister medans varken jag eller någon annan kallar vare sig dig eller honom för mansgrisar eller förtryckare. Han stoppar alla former av seriös diskussion direkt genom att avfärda sina meningsmotståndare. Han för en monolog medan vi andra försöker föra en diskussion.

Don Kennetho

Warrior

Jo, jag vet. Det var inget angrepp på några i den här diskussionen, jag menade diskussioner i allmänhet som berör ämnet könsskillnader.

Don Kennetho

Emil

Hero

<I>Vad exakt är det som de inte gillar? Att deras RPs skulle få lägre just på STY? Är det verkligen alltid ett så hett eftertraktat attribut?</I>

Snarare dels att det givetvis är männen som utgör det normala (kvinnorna får ändra på sig med modifikationer) och dels att reglerna enligt de som Plutonium beskrev skulle mena att män var bättre än kvinnor (kvinnor får ju över lag lägre attribut enligt hans regelverk...).

/Emil

Emil

Hero

Jo, jag vet. Det var inget angrepp på några i den här diskussionen, jag menade diskussioner i allmänhet som berör ämnet könsskillnader.

Hmm, det där är bara en försvarsvägg som någon byggt upp för att skydda sig mot diskussioner i ämnet. De flesta feminister diskuterar mycket gärna ämnet. Snarare verkar det som att de som är för ett ojämlikt samhälle skyller på olika saker för att slippa debatt. Kan det bero på att de inte har några hållbara argument för sin ståndpunkt, måntro?

/Emil

Logos

Veteran
Det tycker iaf inte jag

Enda anledningen till att jag använder verklighetens naturlagar som grund över huvud taget är att det skulle vara så svårt att lära spelarna en uppsättning nya. Meningen med att offra viktig speltid till att sitta och tänka på hur samma händelseförlopp hade slutat i verkligheten och sedan anpassa sig efter det undgår fullständigt mitt förnuft. Som ni kanske gissat vid det här laget är jag inte överdrivet förtjust i realism.

Om jag fick bestämma skulle till och med färdigheterna rationaliseras bort, det räcker gott och väl med grundegenslaps slag. Vill man ha lite större skillnader mellan karaktärerna kan man väl titta på yrke och uppväxt och modifiera vissa slag efter det. Utan att för den sakens skull gräva ner sig i en snålt tilltagen mängd erfarenhetspoäng eller liknande. Fri improvisation från SLs sida är överlägset bäst (oftast).

Det enda tillfället då jag tycker att det är befogat att reglera spelet med hundratals sidor regler är vid användandet av magi. För det första så bir det mycket roligare för spelaren om det är han som skapar geniala lösningar på magins gåtor istället för att rollspersonen tar hand om allting. För det andra tillför det väldigt mycket till spelet om magireglerna är så komplicerade så att de blir oförståeliga och fyllda med mystik för alla spelare som inte är magiker.

Eon har onödigt realistiska regler och jag uppmuntrar verkligen inte det.
Men det är ett ganska trevligt spel ändå, magireglerna är till exempel väldigt underhållande.

Don Kennetho

Warrior

Jag hoppas verkligen inte att du påstår att jag är för ett ojämlikt samhälle, det tror jag ytterst få är och några hållbara hållbara argument för det finns knappast. Vad jag pratade om var KÖNSSKILLNADER och jag har mötts med den attityden som jag beskrev av vissa feminister så fort jag inte tyckt som de, så jag vet vad jag pratar om. Observera nu också att jag bara talar om vissa feminister, de som förstått ordets rätta innebörd är synnerligen kloka och förståndiga att tala med.

Slutligen hoppas jag verkligen att ingen får för sig att bara för att man vill ha hyfsat realistiska regler i ett rollspel så är man automatiskt för ett ojämlikt samhälle.

Don Kennetho

Don Kennetho

Warrior

Snarare verkar det som att de som är för ett ojämlikt samhälle skyller på olika saker för att slippa debatt. Kan det bero på att de inte har några hållbara argument för sin ståndpunkt, måntro?

Jag hoppas verkligen inte att du påstår att jag är för ett ojämlikt samhälle, det tror jag ytterst få är och några hållbara argument för det finns knappast. Vad jag pratade om var KÖNSSKILLNADER och jag har mötts med den attityden som jag beskrev av vissa feminister så fort jag inte tyckt som de, så jag vet vad jag pratar om. Observera nu också att jag bara talar om vissa feminister, de som förstått ordets rätta innebörd är synnerligen kloka och förståndiga att tala med.

Slutligen hoppas jag verkligen att ingen får för sig att bara för att man vill ha hyfsat realistiska regler i ett rollspel så är man automatiskt för ett ojämlikt samhälle.

Don Kennetho