Nekromanti I'm back. Läsvärt. Äventyr, modifikationer, annat.

Vindhand

Myrmidon
Re: Ska vi kalla det OT?

Givetvis inte, då hade det ju inte funnits någon tredje grupp. Men om man ska vara objektiv så hamnar de ändå där!

Kanske ur din "objektiva" synvinkel... /images/icons/smile.gif

Jag talar inte efter min egen åsikt, det är fakta.

Så om man inte delar din åsikt så är man enbart förvirrad och konstig som inte ser det som är uppenbart sant? Hmm...

Det finns många exempel på att det inte är jämlikt. Det är inget man kan blunda för.

Eftersom det finns folk som inte delar din åsikt så är ju detta uppenbart fel. Tydligen är de bevis som du tycker är så oemotsägliga antingen något man _kan_ blunda för eller tolka annorlunda.

För att leka djävulens advokat:
Statistik tar inte så stor hänsyn till individen. Om en person är sämre på att löneförhandla kommer denne få sämre lön. Om det råkar vara så att genomsnittskvinnan är sämre på löneförhandling än mannen så är det på sin höjd olyckligt. Det är inte ojämlikt eftersom de har samma villkor.

Nu är inte detta en åsikt jag delar men jag är inte förmäten nog att bortse från att man kan ha den utan att för den skull avsiktligt "blunda" för "fakta". _Så_ överväldigande är inte bevisen.

Klart man kan förklara det på olika sätt, men hittills har vi ju inte sätt några tydliga tecken på förändinrgar.

Verkligen? För bara hundra år sedan var kvinnan mycket oftare arbetande i hemmet, utan egen inkomst alls. Män fick regelmässigt högre lön med den uttalade motiveringen att de skulle försörja en familj o.s.v... Någon stans har vi väl ändå kommit sedan dess?

det är liksom godkänt och de sparar pengar på det.

Om så är fallet så är det ju fortfarande upp till individen att godkänna detta. Det är sällan man är tvingad att arbeta.

Vindhand

Myrmidon
Re: hmm

Men är det så konstigt? De enda som vågar ta upp en debatt mot feminister är ju de som inte håller med - och detta rör ju sig uteslutande män.

Gör det? Jag har träffat på flera kvinnor (ofta då ur äldre generationer) som inte delar de traditionerlig feministiska åsikterna. Är de kanhända män i förklädnad för att förvirra "fienden"?

Dessutom _är_ det ju faktiskt män som styrt samhället de senaste tusentalsåren och dessa har ju alltid hindrat kvinnor från att få ledande positioner.

Återigen ett påstående som är föremål för debatt. Det är nog inte alla som delar denna uppfattning om den "patriarkala konspirationen för att underkuva kvinnor" :)

Sharaton

Veteran

Skilnaderna i era argument är ju för olika saker, fysiska och sociala.
Socialt sätt ska det helt klart vara jämlikt men fysiskt sätt finns det skilnader vare sig man vill det eller inte.

LeJonklev

Swordsman

De äldre kvinnor du nämner är ju uppvuxna med förtrycket. De har lärt sig från barnaben att det är helt rätt att förtycka kvinnor. Har man inte upplevt något annat är det så klart att man försvarar det.

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.

bullen

Veteran
skitsnack

jag läste bara översta delen av inlägget där det står att man inte ska blanda in könskillnaderna MEN om du är arbetsgivare och måste välja en arbetare till ett lager
vem skulle du välja? en stark kille i utmärkt fysisk form
ELLER en något mindre något svagare och något mindre uthållig kille
givetvis den starkaste!!!!!!! men anta sen att den svaga killen är tjej då är man en satans kvinnoförtryckare

jag fattar inte varför man ska blunda för skillnaderna för inom könen jämförs man hela tiden med varnadra och hittar skillnader som påverkar lön tillgång till arbete med mera

menar du att man ska dra lott om lön, arbete mm

bajs

Emil

Hero
Visst kom du bara med skitsnack...

jag läste bara översta delen av inlägget där det står att man inte ska blanda in könskillnaderna MEN om du är arbetsgivare och måste välja en arbetare till ett lager
vem skulle du välja? en stark kille i utmärkt fysisk form
ELLER en något mindre något svagare och något mindre uthållig kille givetvis den starkaste!!!!!!! men anta sen att den svaga killen är tjej då är man en satans kvinnoförtryckare.

Det där är ju bara ett uppdiktat argument. Hur tror du det kan finnas så många kvinnor inom åldringsvården, trots att det är fullt av tunga lyft? Idag finns gott om maskiner och hjälpmedel för att lyfta tunga saker. Skillnaden mellan vad en stark man och en svag kvinna kan bära om de anstränger sig är inte jämförbar med hur mycket du kan lyfta med exempelvis en gaffeltruck. Det är inte bra med tunga lyft dagarna i ända, oavsett vem det är som utför dem.

jag fattar inte varför man ska blunda för skillnaderna för inom könen jämförs man hela tiden med varnadra och hittar skillnader som påverkar lön tillgång till arbete med mera

Jepp, och det hela med individuella löner är i stort sätt fel. Oftast så leder det nämligen bara till arbetsgivaren får bättre kontroll över lönesättningen - dessa kan ge högre lön till i princip vem de vill.

menar du att man ska dra lott om lön, arbete mm

Men kära du, sluta upp med att försöka trycka upp en massa idiotiska åsikter som ingen har uttryckt, bara för att försöka höja upp dina egna argument.

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.alfaweb.nu/eonse" target="_new">http://www.alfaweb.nu/eonse</A>

Emil

Hero

Gör det? Jag har träffat på flera kvinnor (ofta då ur äldre generationer) som inte delar de traditionerlig feministiska åsikterna. Är de kanhända män i förklädnad för att förvirra "fienden"?

Hmm, väldigt vad man kunde vara roliga idag då... Men det är väl inte så jäkla konstigt att de kvinnorna inte klagar. De vet hur det var när de var barn och de känner till hur kvinnors situation förbättrats under deras livstid. Men de har vänjt sig vid situationen och reagerar snarare på att de fått det bättre än att de fortfarande inte har det helt jämlikt.

Återigen ett påstående som är föremål för debatt. Det är nog inte alla som delar denna uppfattning om den "patriarkala konspirationen för att underkuva kvinnor" :)</>

Förmodligen inte, det är aldrig så att alla håller med om någonting. Men förklara det faktum att kvinnor inte funnits med i stadsstyrena de senaste tusentals åren (om ens någonsin) på ett annat sätt.

/Emil

Eon SE: <A HREF="http://www.alfaweb.nu/eonse" target="_new">http://www.alfaweb.nu/eonse</A>

Emil

Hero
Re: Ska vi kalla det OT?

Kanske ur din "objektiva" synvinkel...

Eftersom ingen kommit med något hållbart motargument så måste den ju faktiskt vara objektiv.

Så om man inte delar din åsikt så är man enbart förvirrad och konstig som inte ser det som är uppenbart sant? Hmm...

I detta fall, ja!

Eftersom det finns folk som inte delar din åsikt så är ju detta uppenbart fel. Tydligen är de bevis som du tycker är så oemotsägliga antingen något man _kan_ blunda för eller tolka annorlunda.

Men sluta med att säga att jag har fel för att "det finns de som tycker annorlunda". Det finns alltid de som tycker annorlunda, men det förändrar ingenting. Kom med ett exempel på ett vettigt argument för att vi uppnått jämställdhet istället.

Nu är inte detta en åsikt jag delar men jag är inte förmäten nog att bortse från att man kan ha den utan att för den skull avsiktligt "blunda" för "fakta". _Så_ överväldigande är inte bevisen.

Problemet är att den bortser från flera viktiga punkter och alltså inte kan vara korrekt. Till exempel är det inte individens fel att denna inte kan löneförhandla - det är ett fel i det samhälle som inte lärt personen att löneförhandla. Således kan det ju inte vara samma villkor.

Verkligen? För bara hundra år sedan var kvinnan mycket oftare arbetande i hemmet, utan egen inkomst alls. Män fick regelmässigt högre lön med den uttalade motiveringen att de skulle försörja en familj o.s.v... Någon stans har vi väl ändå kommit sedan dess?

Men nu är det inte det vi pratade om! Vi pratade om vad som hänt och ska hände hos de senaste generationerna. Och där har utvecklingen stagnerat.

Om så är fallet så är det ju fortfarande upp till individen att godkänna detta. Det är sällan man är tvingad att arbeta.

No offense, men det där var ett riktigt ogenomtänkt argument. Om vi inte var tvungna att arbeta, varför skulle folk i så fall göra det? Då kunde ju alla ligga och lata sig istället.

Man måste ha ett arbete för att kunna leva över något slags existensminimum, om du anser att man med egen god vilja väljer A-kassa eller Socialbidrag framför ett jobb så får det stå för dig. I verkligheten så är det inte särskilt kul att vara arbetslös och man strävar efter att få ett bra jobb, men får oftast nöja sig med ett ganska dåligt.

/Emil

Krille

Super Moderator
Tråden låses

Åsså har även den här diskussionen spårat ut. Det är tredje gången under kort tid som ämnet könsmodifikationer är uppe på tapeten (två gånger här och en gång i Rävsvans-forumet) och precis som tidigare spårade diskussionen ut i jämlikhetsdravel.

Det börjar bli mer och mer uppenbart att så fort ämnet "könsmodifikationer" är på tapeten så spårar det automagiskt ut i en icke-spelrelaterad jämlikhetsdebatt.

Så nu låser jag tråden. Håll er till ämnet i fortsättningen.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>