Realism och realism...
Eon har extremt realistiska regler om man jämför med andra rollspel och jag uppmuntrar verkligen det.
Njae, faktiskt inte så extremt. Visst känns reglerna mer realistiska än andra, men det beror till viss del också på att de är logiska.
Man kan ju till exempel fråga sig hur realistiskt det är med ett regelsystem som byggts upp av i princip fem svårighetsgrader (Ob1T6, Ob2T6...). När det gäller detta är många spel betydligt mer realistiska. Det finns fler exempel som kom upp i en diskussion om saken på Traditionsforumen, men jag minns inte fler.
"Vad tillför det spelet?" Realism. Är inte det ganska viktigt...? Tar ungefär 15 sekunder att införa.
Visst är det schysst med lite realism, men i detta fallet är det inte särskilt viktigt. Snarare tvärtom är det väldigt långt ner på skala av önskvärd realism.
"Blir spelarna gladare om man inför det?" Det är väl klart att alla gillar realism.
Där tar du ju både vatten över huvud genom att påstå att alla gillar realism (alla som spelar Eon gillar realism, men merparten av de som spelar rollspel tycker nog rakt tvärtom) och drar förhastade slutsatser. Har du frågat någon tjej som blivit utom sig av lycka när du berättat om dina realistiska könsmodifikationsregler?
"Frågan är alltså om det är värt besväret." Tjaa... 15 sekunder hit och dit för lite extra realism i spelandet.
Visst, jag skulle kunna sänka mig till 5 sekunder att komma på reglerna. Men sedan kommer följdfrågan: Blev din regel som skulle göra spelet mer realistisk realistisk?
Vad säger att kvinnor ska ha -2, varför inte -1 eller männen +1 eller +2? Och har du någon bra förklaring till varför kvinnor får +1 i rörlighet? Och varför ska kvinnor var regelmässigt underlägsna (de får ju ett mindre i sina attribut än män).
/Emil - Svara nu på detta och rymm inte till Ryssland /images/icons/smile.gif
Brevis esse laboro, obscurus fio
Eon SE: <A HREF="
http://www.alfaweb.nu/eonse" target="_new">
http://www.alfaweb.nu/eonse</A>