Agreed. Jag avskyr såna begränsningar, och har alltid gjort det.Enligt min ringa mening är allt vad Arketyper, Yrken, Klasser och andra indelningar som begränsar möjligheten att välja sina kunskaper/färdigheter något som kraftigt försämrar trovärdigheten för rollpersonen (och går det inte att tro på rollpersonen så har i alla fall jag svårt att leva mig in i den). Ingen människa jag känner är så specialiserad som rollpersonerna ofta blir i rollspel. Problemet är större i världar som liknar vår samtid, där rollpersonen kan förväntas ha haft mellan fem och tio olika yrken/sysselsättningar innan spelet börjar.
Å andra sidan var MC's system skit - det hade slump, begränsande yrkesvalsgrejor, ingen balans whatsoever, samt ett system som i min mening var alldeles för begränsande samtidigt som det var för krångligt...MC hade en angreppsvinkel på problemet som jag gillade ganska mycket. Där delade man upp bakgrunden i olika segment så att det gick att motivera när och var rollpersonen lärt sig olika färdigheter. Men trots den goda grundtanken var systemet i sin helhet ganska dåligt genomfört.
I mina ögon finns det ingen anledning whatsoever att tänka i termer av "yrken". Man skaffar sig de färdigheter man tycker sig kunna motivera, punkt. Ytterligare systematisering tror jag inte man vinner något på.Ett simulatoriskt system skall, i mitt tycke, tillhandahålla en rad fria färdighetstillval som gör att rollpersonen kan ha en eller flera intressen och hobbys förutom de kunskaper som denne tillhandahåller inom ramen för sitt yrke.
Agreed. Fast jag är ju skeptisk till hela "erf"- tanken överhuvudtaget. Vanliga människor blir inte såpass mycket bättre såpass snabbt som de flesta system medger.Ett annat problem som stör inlevelsen i många system är gradskillnaden mellan erfarenhet som fås under spel och kunskaper som erhålls när rollpersonen skapas eller inte gör något alls. En rollperson som har äventyrat i fem år gör ofta väldigt stora framsteg medan en rollperson som bara hoppar fem år fram i tiden ibland inte utvecklas alls. Fem års ålder bör alltså ge samma mängd erfarenhetspoäng oavsett hur spelgruppen lagt upp sin kampanj.
Dessutom så lär det handla väldigt mycket om vad man egentligen håller på med under de där fem åren...