Det ärligaste svar jag kan ge är att jag naturligtvis inte vet. Utan att ha jämfört anteckningar med minst en, gärna flera andra som följer en sjupimmersionistisk agenda är det svårt att ta ut vad som egentligen är "minsta gemensamma nämnare" för agendan.Därför undrar jag: är det dåligt för immersionismen eller bara nå't du ogillar?
Men, jag kan göra ett försök:
För mig handlar det om att ha kontroll över den karaktär jag kommer att spela - att få skräddarsy den så att den blir precis som jag tänkt mig den. Kopplingen till den djupimmersionistiska agendan är att den immersionistiska spelaren anses vara kompetent nog att veta vilken sorts karaktär denne vill spela samt hur karaktären ska vara för att spelaren ska kunna nå en så hög grad av immersion som möjligt. Jag själv, exempelvis, skulle ha oerhört svårt att känna ordentlig immersion i en karaktär som var Dum och Våldsam, eftersom just den sortens karaktärer inte alls passar mitt sätt att spela rollspel. Då passar det inte om jag råkat slå fram låg Intelligens, om vi nu ger det som exempel på egenskap i system.
Sedan har vi balansen - jag anser nog att spelbalans är positivt för immersionismen. Att få finna sig i att spela en karaktär som helt enkelt är sämre än övriga i gruppen, på i princip allting, på grund av tärningsslag, bryter immersionen starkt - om man inte valt det själv, såklart.
Det finns folk som jag, som har enorm otur med tärningar så fort sådana dyker upp. I system med slump får jag alltid i princip helt värdelösa karaktärer. Det är något som aldrig bidragit till min immersionism.
Så - om ens karaktär ska vara dålig, så tycker jag att man isåfall ska välja detta. Överhuvudtaget tror jag mycket på spelarens valfrihet. Det är lättare, tycker jag, att leva sig in i en karaktär man faktiskt fått bestämma över hur den ska se ut. Då har man börjat inlevelsearbetet redan när man börjar plutta ut poäng, liksom.
Jag. Jag spelar sällan superkaraktärer, och drivs inte heller av någon lust att göra det. Om min karaktär har något område där denne är hyfsat kompetent räcker det, liksom.Vem vill inte det, liksom?
Jag håller med. Det var bara en lös tanke från mitt håll.Men det här leder väl till en massa metatänk i alla fall? Man tänker ju på systemet och pratar om systemet, även om en åskådare inte skulle kunna se det? Eller? Det känns som något som är bättre, men inte bra.