Re: Det är lustigt...
Lustigt hur du anser att du skapat en motpol till "system does matter", när "system does matter" är en motpol till precis det du förespråkar. Förr i tiden så ansåg (anser) nämligen folk att systemet inte spelade någon roll, utan endast påverkades av världen och spelgruppen.
Jag anser mig inte ha skapat någonting alls. Jag anser däremot att den väg "system does matter" och Forge-narrativisterna rör sig inte är en väg som passar mig.
Lustigt också att du efterfrågar immersionistiska regelsystem (samt lustigt att ordlistan aldrig hittar ordet "immersion", så jag använder "inlevelse istället).
Jag använder ordet "immersion" för att tydliggöra att det rör sig om inlevelse
i karaktären på ett sätt som t.ex de som söker inlevelse
i berättelsen inte menar. "Inlevelse" är bredare. Om Forgefolket kan skapa nya ord eller bilda om gamla för att få termer att beskriva det de håller på med, så kan jag. Termer är bra - de gör det liksom enklare att prata om saker.
Lustigt är ordet för hela tråden
Tja, du har rätt att tycka precis vad du vill. Själv tycker jag att det är lustigt att du skriver något i den överhuvudtaget, då du helt uppenbarligen inte är ute efter att vara det minsta konstruktiv - samtidigt som du brukar anklaga mig för samma sak.
då spelledarens tolkning och användande av systemet alltid kommer att vara ivägen för spelarens inlevelse.
...för dig.
Glöm inte det, för det där är ingalunda något objektivt. Spelledarens tolkning och användning av systemet är bara ett problem för
min inlevelse i min karaktär om SL sköter systemet öppet.
Något som skulle döda
min inlevelse i karaktären
ännu mer vore om jag som spelare faktiskt behövde bry mig om regler, än värre om jag var tvungen att bry mig om dem såpass mycket att jag helt var tvungen att befinna mig på den metanivå regeltolkningar kräver.
Under vilka stunder infinner sig också denna inlevelse som du efterfrågar?
Den kan infinna sig närhelst systemet inte syns, märks eller drar uppmärksamhet till sin existens.
Är det verkligen då systemet som kan skapa inlevelsen?
Jag är osäker på om det kan finnas system som ökar den sorts inlevelse jag är ute efter, och som jag använder ordet immersion för att beskriva. Jag vill ha fullständig inlevelse i min karaktär, jag vill helt och hållet glömma bort att jag sitter kring ett spelbord, jag vill
vara min karaktär. Och det kan jag inte göra med synliga system eller system som drar uppmärksamheten till sig.
Det är liksom höjden av skenhelighet där du verkligen visar upp hur otroligt rädd du är för att kunna ändra på hur du ser på din tillvaro. Allt som får dig att rubba din världsbild verkar vara helt av ondo.
OK - skenhelig, rädd, lustig... jag skulle nästan kunna tro att du är ute efter att kasta inte-särdeles-förtäckta okvädningsord på mig. Nåväl, jag tänker inte svara med samma mynt. Det här är en tråd ägnad åt att på ett konstruktivt sätt fundera kring en sorts regelsystem som stödjer en agenda jag inte sett några regelsystem som stödjer ännu. Jag har sett traditionella system, och jag har sett narrativistiska system - men, om man inte är narrativist? Det måste finnas andra, minst lika giltiga, agendor.
Det är, i brist på bättre ord,
intressant att det är så provocerande för dig att jag har ett annat sätt att spela på, andra saker i samma hobby, som jag tycker om. Är det bara som Forgeit eller narrativist man får sitta på en hög häst? Är det bara då man får vara nytänkande, är det bara då man får ha en egen åsikt? Är det bara då ens åsikt är värd något?
//Krank, som tycker att Hans inlägg var oerhört okonstruktivt och funderade på att anmäla honom för att han för en otrevlig ton i en annars väldigt konstruktiv tråd, men insåg att det vore bättre att föregå med gott exempel...