Re: Förresten ...
Det jag var och nosade på i mitt förra inlägg är att medlen bestämmer vilka metoder som är lämpliga, men metoderna bestämmer också vilka medel-kombinationer som är möjliga.
Nu har du fört in termer i diskussionen utan att kvalificera dem. Nu skiljer du på medel och metoder, medan tidigare diskussioner såvitt jag märkt använt medel, mål och resultat/belöning. Du får gärna utveckla vad som skiljer medel från metoder...
I din och Genesis diskussion så talar ni om att begränsa respektive utöka spelarkontrollen, och här tror jag att vi kan se något spännande. Spelarkontrollen är en metod, och hur vi varierar den bestämmer vilka kombinationer av medel som är möjliga. Om man däremot utesluter utökningen från själva spelandet i narrativism och istället använder sig av det innan/efter själva spelmötet så kanske man kan kombinera två medel där metoderna tidigare satte begränsningar. Frågan är nu om denna kompromiss är vad någon av oss strävar efter, men jag tror att det finns andra som skulle gilla det.
Jag har sovit blott tvenne timmar inatt, så skallen är lite suddig, men om jag får försöka upprepa vad du skrivit för att bekräfta att jag förstått...
Du menar:
1. Att det inte är uteslutet att vissa kombinationer av
medel (definierat som tekniker, regler och metoder) man använder kan stödja flera olika
mål (narrativism, immersionism etc).
2. Att mängden spelarinflytande är ett medel.
3. Att man skulle kunna kombinera narrativism med immersionism genom att barra pyssla med narrativism utanför spelet(?)
Ett och två kan jag gå med på, men jag vet inte om jag går med helt och hållet på trean, eller om jag missuppfattat den.
Vet du vad jag hatar? Trådade forum. Nu kan jag inte svara på två personer i samma inlägg om jag har ungefär samma tankar att svara båda två med. Nu har vi en tråd för varje person jag diskuterar med, och jag diskuterar ungefär samma saker med åtminstone 2-3... Jag blir tokig på det här. Platta forum är mycket bättre.
Jag vet, hursomhelst, att jag pratat om möjligheten att smyga med en mer narrativistisk spelare i någon form av ninja-mini-SL-form i ett immersionistiskt spel. Det tror jag skulle kunna funka och dessutom vara mycket spännande. Definitivt något att ta med i dokumentet. Vad för dokument? Jag har ingen aning, men nåtslags regelsystem/teknikdokument/manifest är det väl bli av den här tråden förr eller senare.
Däremot
är jag rejält skeptisk till att ha en massa narrativistisk spelarmedbestämmandemeta utanför spelmötet. Spelarinflytande innebär nästan alltid att spelaren vet mer än rollpersonen, och likhet i vetande anser jag ändå är en ganska central metod för att uppnå djupimmersionen.