Jag skrev just ett litet brev till en medspelare om hur man gör dynamiska/sårbara rollpersoner. Jag har skrivit om brevet till ett litet mer allmänt format och presentarer det nu här. Varsågoda!
Filosofin bakom kommer från improteatern, och man kan se den här texten som ett komplement till Graham Walmslys "Play Unsafe" som för över improtankar till rollspel.
Introduktion
Jag älskar när mina rollpersoner känns som riktiga, strävande människor. När de är personer som väcker känslor i mig: Sympati, stolthet, medkänsla, oro, förtjusning, skratt. I det här dokumentet så försöker jag förvandla något jag brukar göra "på känsla" till en guide som andra kan lära sig av när man vill göra dynamiska rollpersoner.
Jag kallar dem dynamiska, för vad de är främst av allt är, är människor i rörelse, som förändras. Rollpersoner i rörelse är levande rollpersoner, och det är vad hela den här guiden går ut på: Att göra dynamiska rollpersoner.
Min filosofi och vad jag gillar i rollspel bygger på improteaterns filosofi. Måste man ta till sig min filosofi och följa den för att följa den här guiden? Kanske måste man det, det är något jag låter dig avgöra. Läs texten noga, fundera och känn efter. Avgör tankarna om det är något för dig, eller om du bara vill inspireras av dem.
Jag snackar mycket om vilken filosofi man använder som spelare, för det är den viktigaste delen av ditt spel och även din rollperson.
- Har du "rätt" filosofi, så låter detta dig hitta en dynamik i din rollperson, var hon är och vart hon är på väg.
- Detta i sin tur ger din rollpersons yttre attribut - Åsikter, temperament, förmågor. Många skulle nog säga att denna sista punkten är hela rollpersonen; Vad hon tycker, gör och kan göra. Själv säger jag att det är det tredje och minst viktiga steget.
Då kör vi!
Filosofin bakom kommer från improteatern, och man kan se den här texten som ett komplement till Graham Walmslys "Play Unsafe" som för över improtankar till rollspel.
Introduktion
Jag älskar när mina rollpersoner känns som riktiga, strävande människor. När de är personer som väcker känslor i mig: Sympati, stolthet, medkänsla, oro, förtjusning, skratt. I det här dokumentet så försöker jag förvandla något jag brukar göra "på känsla" till en guide som andra kan lära sig av när man vill göra dynamiska rollpersoner.
Jag kallar dem dynamiska, för vad de är främst av allt är, är människor i rörelse, som förändras. Rollpersoner i rörelse är levande rollpersoner, och det är vad hela den här guiden går ut på: Att göra dynamiska rollpersoner.
Min filosofi och vad jag gillar i rollspel bygger på improteaterns filosofi. Måste man ta till sig min filosofi och följa den för att följa den här guiden? Kanske måste man det, det är något jag låter dig avgöra. Läs texten noga, fundera och känn efter. Avgör tankarna om det är något för dig, eller om du bara vill inspireras av dem.
Jag snackar mycket om vilken filosofi man använder som spelare, för det är den viktigaste delen av ditt spel och även din rollperson.
- Har du "rätt" filosofi, så låter detta dig hitta en dynamik i din rollperson, var hon är och vart hon är på väg.
- Detta i sin tur ger din rollpersons yttre attribut - Åsikter, temperament, förmågor. Många skulle nog säga att denna sista punkten är hela rollpersonen; Vad hon tycker, gör och kan göra. Själv säger jag att det är det tredje och minst viktiga steget.
Då kör vi!