Nekromanti Improviserade och annorlunda vapen

wallahad

Swordsman
Telephalsion said:
Jag har alltid sett ofärstärbarhet som att det funkar som minnesmetaller. För rustning gäller att de absorberar den skada som rustningsvärdet säger, sen sviktar rustningen och all annan skada överförst som krosskada.

För vapen så innebär det att eggar på vapen alltid är skarpa, men om de utsätts för en kraft som skulle ha gett sänkt bryt, så sviktar vapnet som en bit gummi för att sedan sprätta tillbaka. Alltså blir inte en tråd stel, och om den utsätts för alltför stor vikt skulle jag säga att den tänjs ut, inte att den lyfter oändligt mycket vikt. Alternativt att det man knytit fast tråden i slits sönder.
Om jag tollkar det du skrev rätt så bygger ni alltså om skadan till Kross skada om man har oförstörbar rustning.
Som en yngre bekant skulle sagt; IMBA. (eller något liknande.)

Inte nog med att rustningen aldrig behöver repareras igen; Fruktan att förblöda av ett sår är minimalt. Vilket är en av de mera fruktade sakerna när jag satt som SL.

Minnes matrial i all ära men gör inte om skadetypen.

wallahad

Swordsman
För att återgå till trådens tema;

Improviserat vapen:
Gruv gångs stötta, räls, rullande vagn lastad med malm.
Fängelse brits, kedjan där till, järn förstärkt dörr, matkärl i plåt/tenn/koppar/trä.

Hmm... Matkärl, fylt med sten/malm, inbundet i tyg/Gjute, 50cm lina till ett handtag... Stridsgissel ala fånge!!!
BV: 2-3? Skada: ob1t6 + infektions risk pga träck. SI: 3/3?

Virvelmoln

Veteran
Håller med Ymir, skulle nog ta ca en fjärdedel av skadan eller något från en pil som kross dock. Kanske halva skadan från ett hugg som kross, alternativt använda vapenets kross-skada.

har man fått tag på en oförstörbar rustning så ska den få vara bra också :gremsmile:

Ymir

Liten kantbaron
Fatta så jobbigt det är att göra en oförstörbar rustning, i praktiken. Processen ifråga tar två magnituder per kilo material, så bara ett bröstharnesk hade krävt extremt kraftfull alkemi. Det vore å andra sidan ett vansinnigt bra harnesk. Vi har ett exempel på en oförstörbar rustning, Milezas brynja, här på Drunoks Drängar.

- Ymir, dricker cola

Poseur

Swashbuckler
VI kör också med drunoks drängars regler för oförstörbara rustningar. Gissa om en av mina spelare gillar det just nu? Han har lyckats gifta in sig med Kefalen av Zahalin´s dotter och lyckats blivit vän med förste prinssessan av Mûhad och av henne så fick han en bröllopsgåva, en oförstörbar sidenskjorta besvärjd med femte magnituden 'pansar'

/Poseur vars spelare hela tiden har den skjortan på sig

wallahad

Swordsman
Nog skulle jag öka på magnituden för en sådan tolkning av alkemin. +2 låter bra i mina öron.

Alternativt köra ner vikten HÅRT.

Bara effekten att den gör om ALL fysisk skada till Kross skada är ju jätte bra

Som Magnitud 1 sak så kan jag med nuvarande Durnok regler ta mitt underställ och vips så gör M1án att jag bara tar kross skada och slipper få artär blödningar och avkapade lemmar.

Hmm, insåg att tonen min vart lite hård, förlåt.
Samt att vi börjar halka utan för trådens fråga.

Petter42

Swordsman
@Virvelmoln m.fl:
Många verkar har missat den extrema penetration som pilar har. Om vi gör en jämförelse med en modern kula: Kulan väger väldigt lite, pilen väger massor. Kulan kommer som ett slag, trycket mot det den träffar försvinner snabbt. En pil är lång och får ett kontinuerligt tryck. Dessutom har pilar den fördelen att dom är vassa (även om pp-kulor också är det). Vikten pilen har gör även att den inte förlorar mycket kraft på avstånd, eftersom att den kommer få kraft av gravitationen. Kulan väger så pass mycket att den kraften är försumbar.
Tror inte att en pil i verkligheten skulle ha några större problem att åka genom en tung rustning om det finns något tungt i den som håller kvar rustningen.

Poseur

Swashbuckler
Tror inte att en pil i verkligheten skulle ha några större problem att åka genom en tung rustning om det finns något tungt i den som håller kvar rustningen.
Vi lär ju förutsätta att teknologin ligger på någorlunda nivå jämte vår egen medeltid, med vissa avstickare upp och ner i tiden. (Jag tittar på dig penicilin bland andra).

Men tillbaka till att svara på din fråga. Det var inte i slutet av medeltiden som våra riddare i europa började klä sig i plåt, först vid slutet utav 1300-talet lyckades man smida ordentlige bröst och rygg-harnesk i plåt. Sedan utvecklades allt bättre smideskonst under 1400-talet och rustningarna blev såkallade helrustningar och plåten blev tunnare men behöll sin skyddsförmåga.
Jag vet ganska säkert att man åtminstone under 1400-talet(och 1500-talet) fastställde att ett harnesk var dugligt med hjälp av att skjuta rätt på harnesket med ett armborst eller ett handeldvapen. Man lät ofta den lilla bucklan som blev vara kvar som ett 'garantimärke'.
Så svaret torde vara att det är ganska svårt att skjuta igenom en riktig plåtrustning, it's a few houndred years of good craftmanship and quality steel there.
Eller i eon, ett par tusen :gremtongue:

/Poseur lär till jobbet

Virvelmoln

Veteran
Petter42 said:
@Virvelmoln m.fl:
Många verkar har missat den extrema penetration som pilar har. Om vi gör en jämförelse med en modern kula: Kulan väger väldigt lite, pilen väger massor. Kulan kommer som ett slag, trycket mot det den träffar försvinner snabbt. En pil är lång och får ett kontinuerligt tryck. Dessutom har pilar den fördelen att dom är vassa (även om pp-kulor också är det). Vikten pilen har gör även att den inte förlorar mycket kraft på avstånd, eftersom att den kommer få kraft av gravitationen. Kulan väger så pass mycket att den kraften är försumbar.
Jag pratar om en rustning som är oförstörbar, på vanliga rustningar så är det fullt möjligt att penetrera, och skada tas som vanligt.. kanske inte framgick av mitt medelande att jag mena så.

Petter42

Swordsman
Jo det framgick.
Min poäng vara bara det att om en pil (med enorm penetrationsförmåga) gör en fjärdedels skada, vad gör då ett svärd? En åttondel? Lägg till att alla skador under tio i EON är helt ofarliga.
Då måste man göra fyrtio, respektive åttio, i skada innan det ens börjar bli lite farligt! Dessutom är ju extraskadorna på kross rätt dåliga, utom benbrott som börjar bli farliga när man gör trettio i reducerad skada. Plötsligt måste man göra över hundra skada för att något ska vara farligt, och det är innan vi ens räknat med det vanliga skyddet en rustning ger. Snittet på en Ob-tärning är strax över fyra, så en tjugofem-trettio borde göra en pil nämnvärd, och det dubbla för ett svärd.

Jag gillar det inte, men ibland måste man låta spelbalansen ta bort lite realism.

Poseur

Swashbuckler
Jag gillar det inte, men ibland måste man låta spelbalansen ta bort lite realism.
In my humble oppinion, fuck that!

Liksom jag som SL har hellre realism än spelbalans. Och dessa går väldigt lätt att kombinera oftast.

(tex så har drezin samma STY&TÅL mod som roghan när jag SL:ar)

/poseur just saying

Petter42

Swordsman
Mmm, men det är inte alls lika obalanserat. Att ha sådana rustningar blir lite som att kasta runt Högre drakar här och var. Jämförelsevis kan man ju annars ha ett magiskt föremål som fyrdubblar antalet skadekolumner. Nä, det vore faktiskt mycket sämre.

Telephalsion

Swordsman
'Realistiskt' så kanske en skaeverkan över rustningens skydsväre+bryt innebär att rustningen deformeras mer likt vapnets form än som en genomgående bubbla.

Vad jag menar är att om man hugger nog hårt och snabbt så blir den inte en buckla på den oförstörbara plåten av ditt svärd, utan plåten formas efter svärdets form och ger på så vis huggskada, om dock kraftigt reducerad. Efter det så spänner rustningen tillbaka.

"Svagare" träffar, som går igenom pansar men inte över ett speciellt värde som ni spelbalanserande typer säkert kan klura ut, gör krosskada. Detta symboliserar att kraften från vapnet fördelas på rustningens träffområde, inte på träffpunkten.

Eller nåt.

Hösnuba

Veteran
Ser ut som om många innan mig har funderat över det här.

Jag tycker mig ana två tankesätt i posterna, det ena tänker sig ett oförstörbart föremål placerat i vår värld och vilka konsekvenser detta skulle få, den andra tankegången är att med olika sätt försöka rationalisera "strunta i bryt sänkningar".

Hur EON skaparna tänkte när de skrev ihop processen vet jag inte, så det får någon av dem svara på om de har något att tillägga, men tills dess försöker jag mig på en gissning. Syftet med processen är att få ett kryphål förbi brytreglerna (som är en frivillig regel), inget mer.
Föremålen är ju faktiskt inte heller oförstörbara, de är "oförstörbara" med såna där fnuttar på båda sidor (M&M -98), bryt kan sänkas av magiskt tillfogad skada. Fast mot vanlig rost, tidens tand, generiska fiender och dylik vardaglig nötning slipper man bekymmra sig, vilket är trevligt eftersom det känns lite oepiskt att magiska vapen skall behöva plågas av sådana ting. Hur det yttrar sig är svårare att få grepp på, vilket alla inlägg och tolkningar vittnar om. Men kanske behöver det inte förklaras mer än att det står så i reglerna och bara se det som ett sätt för SL att kunna slänga in uråldriga artefakter som är mer än bara rostpulver och förstenat träflis.

Om jag inte misstar mig påminner det här lite om Irresistable force paradox, genom att något händer som uppenbarligen inte kan hända (som att ett vapen går igenom en oförstörbar rustning och tillfogar skada). Nu tar jag i lite och uppför mig som ett forumtroll och spelar ut kortet att göra mig svårförstådd med svåra ord, fysik och många paranteser (skäms på mig) för att distrahera samtidigt som jag efter ett komma avfärdar allt. Det finns nämligen ingen lösning på oförstörbarhets frågan utanför den moderna vetenskaps paradigmen (alltså, det måste till vetenskaps tänk för att ta sig ur klämman (vilket dessvärre kommer att sluta i att inget föremål kan vara oförstörbart (bara energi är oförstörbart och det är inte samma sak) vilket är helt sant irl (till och med singulariteter (svarta hål) som har massa och därför är föremål kollapsar genom att stråla ut energi (Hawkingsstrålning) om de inte matas))), men denna paradigm kan inte användas då det handlar om fantasi och magi. Så vi trillar ned i en paradox, men den ger oss gamla magiska artefakter och låter oss glömma bryt reglerna, och det är väl ändå rätt okej konsekvenser även om förnuftet får bend over and take one for the team?

Petter42

Swordsman
Så du skrev så där mycket och sa ingenting? Trodde det var lite min grej. Sen är materia=energi, så båda är oförstörbara och kan konverteras mellan varandra, iaf rent teoretiskt, även om jag inte riktigt vet hur man skapar materia av energi.

Min tanke bakom hela grejen är rätt simpel. Jag är rätt säker på att jag sagt det här innan: Det finns tre nivåer av lagar på Mundana. Lagar som drömmaren skapat, dom kan aldrig brytas (speltekniskt sätt).
Lagar som gudarna skapat.
Sist finns naturlagar, som kan , som kan brytas/kringgås/ändras med magi.
Alltså behöver magi inte följa fysikens lagar.

Dock så tänker jag aldrig så när spelar/spelleder. Det känns fjantigt att bara säga att det är magiskt magi!

Poseur

Swashbuckler
Ser fortfarande inte problemet balansmässigt fortfarande. Liksom magnituden är 2/kg. Blir groteskt svårt och dyrt att lägga det på något vettigt, och det kommer ta tid.
Sedan att jämföra oförstörbara rustningar med högre drakar så kan jag väl ungefär säga att det är ungefär vanligare med högre drakar i min spelvärld.

Liksom krossvapen är ju fortfarande lika effektift mot de flesta rustningar, förutom de 'hårda' då.

Jag tycker bara att något regeltekniskt borde oförstörbara grejer göra, något som kan deformeras i evighet utan att gå sönder är i mina ögon inte oförstörbart.

/poseur dra till jobbet

Hösnuba

Veteran
Petter42 said:
Så du skrev så där mycket och sa ingenting? Trodde det var lite min grej. Sen är materia=energi, så båda är oförstörbara och kan konverteras mellan varandra, iaf rent teoretiskt, även om jag inte riktigt vet hur man skapar materia av energi.

Min tanke bakom hela grejen är rätt simpel. Jag är rätt säker på att jag sagt det här innan: Det finns tre nivåer av lagar på Mundana. Lagar som drömmaren skapat, dom kan aldrig brytas (speltekniskt sätt).
Lagar som gudarna skapat.
Sist finns naturlagar, som kan , som kan brytas/kringgås/ändras med magi.
Alltså behöver magi inte följa fysikens lagar.

Dock så tänker jag aldrig så när spelar/spelleder. Det känns fjantigt att bara säga att det är magiskt magi!
Jag skrev att det blir en paradox, det är det viktiga. ((((((Att matiera=energi vet jag, materia är förstörbar men inte energin som den består av, materia som omvandlas till energi (tex vid fusion, fission, annihilation) är borta och kvar finns bara energin, så materian har försvunnit och finns inte mer (kvar är bara eventuell restmateria och strålning), materia kan skapa sig själv ur energi rent spontant och det kan man se på bubbel kammar foton (kika på bild 1.5) där de streckade linjerna betecknade med gamma är fotoner och alltså energi (ej att förväxla med streckade linjer som betacknas med andra tecken då dessa är neutralt laddade partiklar) medans de heldragna och kurvade linjerna är materia och antimateria där de laddade partiklar formar kurvor pga att de har elektrisk laddning och bubbelkammaren omges av ett kraftigt magnetfält.)))))) Fast häng inte upp dig på meningen med alla paranteser, den är bara där för att visa att det blir en paradox som inte låter sig brytas utan ett tankesätt som omintetgör hela oförstörbarhets grejen. Finns det en rationell hantering av problemet så ser jag den inte.
Vill man sedan hitta på en förklaring som låter vettig eller om man föredrar att säga att det är en osynlig rosa enhörning som flyger omkring och lagar alla oförstörbara grejor hela tiden spelar ingen roll för resultatet.
Det är ett kryphål förbi brytreglerna och inget mer, det räcker så, punkt, det behöver inte rationaliseras eftersom det ändå inte går. Det är konsekvensen som är åtråvärd och inte förklaringen.

Hösnuba

Veteran
Poseur said:
Ser fortfarande inte problemet balansmässigt fortfarande. Liksom magnituden är 2/kg. Blir groteskt svårt och dyrt att lägga det på något vettigt, och det kommer ta tid.
Ja, men det hindrar inte SLP:s från att tillverka prylar som rollpersonerna ärligen kan knycka. Men det finns allternativ till tjockplåt, tex härdat läder som är en styv och hård rustning med låg vikt (den saknas visst på listan som Ymir länkade till) som även en genomsnittlig alkemist kan pimpa (med lagom stort lab och assistenter).

Poseur said:
Sedan att jämföra oförstörbara rustningar med högre drakar så kan jag väl ungefär säga att det är ungefär vanligare med högre drakar i min spelvärld.

Liksom krossvapen är ju fortfarande lika effektift mot de flesta rustningar, förutom de 'hårda' då.

Jag tycker bara att något regeltekniskt borde oförstörbara grejer göra, något som kan deformeras i evighet utan att gå sönder är i mina ögon inte oförstörbart.
Om du vill att oförstörbara rustningar skall vara mycket mäktiga saker som gör bäraren nästan immun mot skador så skall de nog inte vara så vanliga, det är ju som gudarustningar, och orsakar nog mer bekymmer för ägaren från tjuvar och kungar än vad någon orkar mer. Det kan dock vara bra att fundera på vad som händer om en alkemist tillverkar en oförstörbar pyjamas och sätter den utanpå sin helrustning, är det lika effektivt? Betyder det också att stora magiska vapen som är väldigt tunga är för svåra att använda oförstörbarhet på och därför rostar bort om de blir liggandes?

Det regeltekniska oförstörbara saker gör är att inte förlora bryt. Det speltekniska är.. öh.. att dom är oförstörbara.

k7e9

Hero
Petter42 said:
Snittet på en Ob-tärning är strax över fyra, så en tjugofem-trettio borde göra en pil nämnvärd, och det dubbla för ett svärd.
Strax under fyra vill jag minnas. :gremwink:
Petter42 said:
Kan hålla med delvis, spelet ska vara kul för alla är min ledstjärna och blir en i gruppen oövervinnerlig så är det inte så kul för övriga.
Dock ska det väl sägas att om en RP får tag på exempelvis en oförstörbar bröstplåt finns det väl inget som säger att samma person måste få tag på andra oförstörbara rustningsdelar. Dessutom är det väl i mångt och mycket upp till spelledaren om rollpersonerna får tag på något sådant.

Om jag skulle använda oförstörbarhetsprocessen skulle jag dock ändra på den, antagligen till att den gav ökat brytvärde, snarare än oändligt bryt. I fallet med rustningar skulle den nog ge ökat bryt och ökat rustningsvärde för att representera den ökade svårigheten att penetrera rustningen. (Möjligen att mjuka rustningar endast fick ökat rustningsvärde mot hugg och stick, medan plåt skulle få det mot alla tre)