Ser ut som om många innan mig har funderat över det här.
Jag tycker mig ana två tankesätt i posterna, det ena tänker sig ett oförstörbart föremål placerat i vår värld och vilka konsekvenser detta skulle få, den andra tankegången är att med olika sätt försöka rationalisera "strunta i bryt sänkningar".
Hur EON skaparna tänkte när de skrev ihop processen vet jag inte, så det får någon av dem svara på om de har något att tillägga, men tills dess försöker jag mig på en gissning. Syftet med processen är att få ett kryphål förbi brytreglerna (som är en frivillig regel), inget mer.
Föremålen är ju faktiskt inte heller oförstörbara, de är "oförstörbara" med såna där fnuttar på båda sidor (M&M -98), bryt kan sänkas av magiskt tillfogad skada. Fast mot vanlig rost, tidens tand, generiska fiender och dylik vardaglig nötning slipper man bekymmra sig, vilket är trevligt eftersom det känns lite oepiskt att magiska vapen skall behöva plågas av sådana ting. Hur det yttrar sig är svårare att få grepp på, vilket alla inlägg och tolkningar vittnar om. Men kanske behöver det inte förklaras mer än att det står så i reglerna och bara se det som ett sätt för SL att kunna slänga in uråldriga artefakter som är mer än bara rostpulver och förstenat träflis.
Om jag inte misstar mig påminner det här lite om
Irresistable force paradox, genom att något händer som uppenbarligen inte kan hända (som att ett vapen går igenom en oförstörbar rustning och tillfogar skada). Nu tar jag i lite och uppför mig som ett forumtroll och spelar ut kortet att göra mig svårförstådd med svåra ord, fysik och många paranteser (skäms på mig) för att distrahera samtidigt som jag efter ett komma avfärdar allt. Det finns nämligen ingen lösning på oförstörbarhets frågan utanför den moderna vetenskaps paradigmen (alltså, det måste till vetenskaps tänk för att ta sig ur klämman (vilket dessvärre kommer att sluta i att inget föremål kan vara oförstörbart (bara energi är oförstörbart och det är inte samma sak) vilket är helt sant irl (till och med singulariteter (svarta hål) som har massa och därför är föremål kollapsar genom att stråla ut energi (Hawkingsstrålning) om de inte matas))), men denna paradigm kan inte användas då det handlar om fantasi och magi. Så vi trillar ned i en paradox, men den ger oss gamla magiska artefakter och låter oss glömma bryt reglerna, och det är väl ändå rätt okej konsekvenser även om förnuftet får bend over and take one for the team?