Nekromanti InDesign?

talgboll

Rollspelskollektivet
Googlade, läst lite här och annorstädes och funderar på att kanske lära mig InDesign för att kunna layouta kommande spel själv. Frågan är då - är det lönt? Är det värt att lära sig? Mina spel kommer ju vara korta och gratis, typ aldrig spelas och främst för digital läsning (även om folk nog skriver ut om de vill spela). Vilka för- och nackdelar finns? Finns det alternativa program som du istället vill rekommendera?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag planerar att lära mig Scribus framöver, som är ett open source-alternativ. Säkert inte lika feature-rikt, men jag står också i sitsen att en investering i adobes prenumerationstjänst är svår att rättfärdiga. Och jag är dessutom en snål idealist ;)

Genesis

Ni dés ni maître
Jag håller på att försöka övergå till Scribus. Ännu så länge finner jag det krångligt och irriterande, men det är nog mest för att jag är van vid InDesign. Jag hoppas att det är en övergående fas. :)

Sapient

Swashbuckler
Utgående från "några sidor" och design för webben och hemma-skrivare, skulle jag säga att det inte är lönt med InDesign.

Om du har, låt säga, 10 timmar du är villig att lägga ned på att lära dig "tweaka" layout, skulle jag säga att du förmodligen får ut mest effekt per satsad timme på att lära dig hur du kan använda Word. (Om du använder det...)

Det är ett otroligt yxigt och jobbigt program på många sätt - men en hel del av dess allra värsta problem, uppstår pga inställningar som du själv kan rå över. (Eftersom iaf de saker jag alltid är först med att stänga av varje gång jag börjar använda programmet på en ny dator och oftast hör andra svära över oftast, beror på sådant som kan påverka...)

Och om du lär dig de sas. "finare nyanserna" av att kunna placera text och bilder som du vill ha dem istället för på det hjärndöda sätt som Words macron vill sköta det åt dig, så kommer du långt. Det går att göra riktigt, riktigt mycket bra layoutande med Word. Men det kräver också lite mer kunskap, än att använda det som ordbehandlare enbart.

Däremot finns det saker som Word inte kommer att kunna hjälpa dig med, när det gäller att göra det enkelt och snabbt - eller att skapa snygga designer som du trycker på högglansigt papper med 450 punkters upplösning...

(Words prestanda är rätt beroende av vad du kör det på, vilket programversion och vilken dator mm. Min erfarenhet av att köra Office 2011 på Mac OSX 10.10 är att du sas inte "slår i taket" kvalitetsmässigt - eftersom Word förlitar sig på systemets hantering av bilder mm för att köra ut det, så får du hög kvalitet - men inte riktigt det där superba där du kan styra över resultatet med exakthet...)

Men ska du göra saker som ändå går vägen om en tryckpress, så är InDesign faktiskt mycket bättre på att göra det du vill, snabbt och enkelt. Det är där någonstans som det ger skillnad. Och talar du mer än några sidor, så vill du ha möjligheten att automatisera funktioner för att slippa göra det för hand. Det kan du göra mycket mer, och mycket bättre, i InDesign.

Men beroende på var du börjar någonstans på inlärningskurvan, så är risken stor att du spenderar en hel del frustration på att lära dig programmet snarare än att layouta fräcka spel. Det är svårt att säga något om, utan att veta mer om dina förutsättningar.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
InDesign är relativt lätt att lära sig grunderna i och göra helt OK layout i. Sedan växer det med en som användare; ju mer man lär sig desto bättre blir det, jag upplever inte att InDesign begränsar mitt växande som layoutare.

Jag älskar InDesign och kan egentligen inte tänka mig att göra layout i något annat. Jag har försökt ta mig in i Scribus, men det är för fult, dåligt och begränsande. Jag jobbar till exempel en hel del med tabeller och stilmallar, och framför allt kombinationen däremellan är Scribus riktigt dåligt på.

Så för mig ser det ut ungefär såhär: Jag vill använda InDesign. Har jag råd att betala för InDesign så betalar jag för det. Annars finns det någon gammal version man kan få tag på "halvgratis", något slags gråzonslegal/illegal variant.

Det enda som skulle kunna få mig att använda Scribus vore om någon aktivt förbjöd mig från att använda InDesign, eftersom InDesign 2 eller vad det nu är fortfarande är bättre än Scribus. Om jag tvingas jobba i Linux nån gång så vet jag hur jag får igång InDesign ändå... Jag kan helt enkelt tänka mig att gå rätt långt för att få klamra mig fast.

Dock, det här förutsätter någonstans att man har någon form av hyfsat intresse i layout och har en idé om hur man vill att det ska se ut. Har man inte det... Då är det väl lika bra att jobba i Word, antar jag.

Det finns med andra ord inga andra program jag kan rekommendera =) Jag skulle verkligen vilja kunna säga att Scribus inte är en närmast oanvändbar klump bajs i jämförelse med InDesign, men det kan jag inte. Idealisten i mig slås ut av praktikern, han som gillar att faktiskt göra layout snarare än brottas med begränsningar.

Arfert

Facit
Scribus är ett rätt hopplöst program. Kan iofs rätt mycket, men gränssnittet... stön. Utvecklingen av programmet känns lite segt också.

Om du bara ska göra enklare grejer finns det mer prisvärda alternativ till InDesign (Som utan tvekan är det bästa layoutprogrammet som finns, sorry Quark Xpress.)

Som till exempel:

Swift Publisher

Lucidpress (förvånansvärt kompetent, om man betalar lite)

PagePlus har funnits länge, och är rätt okänt i Sverige. Synd, det är ett bra program, för sin prisklass.

Sen går det rykten att det ska komma en layoutkusin (också från Serif som gör PagePlus) till de utmärkta Affinity Designer. och Affinity Photo. En InDesign-dödare, typ. Eller i alla fall ett prisvärt alternativ.

Sapient

Swashbuckler
krank;n192352 said:
Så för mig ser det ut ungefär såhär: Jag vill använda InDesign. Har jag råd att betala för InDesign så betalar jag för det. Annars finns det någon gammal version man kan få tag på "halvgratis", något slags gråzonslegal/illegal variant.
Att köpa programvarorna _kan_ vara mellan svindyrt och "upp med händerna, det här är ett rån"-dyrt. Men Adobe är ju förvisso ganska kreativa med olika lösningar och "Creative Cloud" kan få ned det en del. Nu har jag inte koll på exakta prisnivåer för privatpersoner, om det finns rabatter som kan vara attraktiva (tex för studenter) - men när jag för lite sen kollade för företaget så kunde jag få Photoshop och InDesign för ca 5000 kr/år plus moms.

Och det är jag beredd att betala, om behovet finns. (Vilket jag tror det kommer att göra, när jag inte längre sitter på en redaktion med tillgång till programmen... De har en tendens att "skapa behovet" hos mig iaf, när jag ser vad mer jag skulle kunna göra...)

talgboll

Rollspelskollektivet
Tack! Grym info!

Jag kan Word och det går bort eftersom jag måste kunna konvertera bra till PDF. Med korta saker var jag otydlig. Korta saker för mig är saker som inte hela böcker. Jag gör kortare indiegrejer men med väldigt luftig layout så kan det ändå bli upp mot allra högst 50 A4-sidor.

Arfert

Facit
Tror inte det, funkade inte för ett år sedan (när jag tvingades göra en bok i Scribus).

krank

Sapient;n192364 said:
Att köpa programvarorna _kan_ vara mellan svindyrt och "upp med händerna, det här är ett rån"-dyrt. Men Adobe är ju förvisso ganska kreativa med olika lösningar och "Creative Cloud" kan få ned det en del. Nu har jag inte koll på exakta prisnivåer för privatpersoner, om det finns rabatter som kan vara attraktiva (tex för studenter) - men när jag för lite sen kollade för företaget så kunde jag få Photoshop och InDesign för ca 5000 kr/år plus moms.
Jag betalar 225:- i månaden för hela CC-paketet (Photoshop, Illustrator, InDesign, Premiere, After Effects, Dreamweaver, Acrobat, Animate (f.d. Flash), Audition...). Det är specialpris för lärare/elever, men Adobe har aldrig faktiskt kollat upp att jag är lärare eller så.

Det går nog inte att få så mycket billigare; det skulle bli dyrare om jag försökte bryta loss enskilda produkter - eftersom specialpriset bara gäller hela paketet.

Genesis

Ni dés ni maître
Det jobbiga med CC är att jag använder programmen såpass sällan. Jag behöver väl layouta ett spel någon gång vartannat år eller så. Då känns det jobbigt att hålla en prenumeration igång, och att hålla på att starta och avsluta känns knöligt och irriterande.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
krank;n192369 said:
Jag betalar 225:- i månaden för hela CC-paketet
Jävligt sweet rabatt. Eftersom du har en ekonomiskt sett självdestruktiv (men givetvis försvarbar, och delvis beundransvärd) affärsmodell så är det lite svårt att klassa dina projekt som särskilt kommersiella, men finns det nån klausel i licensen om ifall du får göra kommersiellt jobb med den eller inte?

Jag minnas att det var ajjabajja nån gång för i tiden för student- och lärarlicenser, men jag har nästan för mig att det har ändrats.

Sapient

Swashbuckler
talgboll;n192365 said:
Tack! Grym info!

Jag kan Word och det går bort eftersom jag måste kunna konvertera bra till PDF. Med korta saker var jag otydlig. Korta saker för mig är saker som inte hela böcker. Jag gör kortare indiegrejer men med väldigt luftig layout så kan det ändå bli upp mot allra högst 50 A4-sidor.
Nej, 50 sidor är inte vad jag tänker på som "kort" det medges. :)

Men beroende på vad det är, så kan Word funka ändå. Om det mest är löpande text, med olika rubrikindelningar, återkommande tabeller etc och främst enstaka illustrationer så går det nog iofs att lösa.

Men om du skriver "konvertera bra till pdf" så gissar jag att det blir den trånga sektorn oavsett. (Och då beror det ju inte nödvändigtvis på i vilket program du jobbar, men däremot att du kör med något annat än tex "CutePDF" - och det är ju något du kan räkna med att få mer eller mindre på köpet med ett fullgott layoutprogram...)

Björn Wärmedal

Björning Wheel
LibreOffice kan exportera direkt till pdf. Det har ett gränssnitt som liknar det Word hade innan de fulade till det (alltså innan det nuvarande, jag vet att många tycker tvärtemot mig).

Jag har gjort alla GrottZine i LibreOffice och tycker att det funkar skitbra. Däremot börjar det lagga när jag lägger in bilder - vilket jag är helt övertygad om att det beror mer på att jag har en dator med 1GHz processor och 2 GB RAM.

Arfert

Facit
...som sagt, det beror på vad man har för krav. Ordbehandlare som Word, Open Office och dess kusiner kan man göra layout med, men typografihanteringen är inget vidare. Det blir aldrig äkta snyggt.

krank

DeBracy;n192372 said:
Jävligt sweet rabatt. Eftersom du har en ekonomiskt sett självdestruktiv (men givetvis försvarbar, och delvis beundransvärd) affärsmodell så är det lite svårt att klassa dina projekt som särskilt kommersiella, men finns det nån klausel i licensen om ifall du får göra kommersiellt jobb med den eller inte?

Jag minnas att det var ajjabajja nån gång för i tiden för student- och lärarlicenser, men jag har nästan för mig att det har ändrats.
Kollade upp saken lite snabbt:

https://helpx.adobe.com/x-productkb/policy-pricing/education-faq.html

"Yes, Student and Teacher Edition products can be used commercially on your privately owned computer. They may not be resold."

Så... ja.

Öht tycker jag om CC. Inte bara för att det är mycket lättare för mig att betala månadsvis än flera tusen i klump - jag kan ju lagligt installera på två datorer med licensen (och det är två _samtidigt_ - det är superlätt att flytta) dessutom. Plus att jag har tillgång till en massa gamla versioner av varje program - och inte längre behöver köpa separat licens per språk utan alla språk ingår.

talgboll

Rollspelskollektivet
InDesign går bort. Jag lägger inte 2k+ per år (!) för något jag gör som en kul hobby ibland och aldrig tar betalt för. För att inte tala om all tid det tar att lära sig och sen jobba med. Det får bli Scribus. Jag har ju inte mycket illustrationer, dels beroende på smak men också att de tar tid att göra men jag behöver ha något som inte laggar eller strular där (Word är ju ok men minst sagt stelbent gällande bilder och vill göra PDFer av spelen). Tror Scribus räcker för min layoutstil men vi får se :) Tack alla, ni är bäst! <3

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Är det någon särskilt funktion eller så som du vill använda i pdf:erna som gör att export från ordbehandlare inte räcker till (om vi bortser från kontroll över innehållets utseende)?

talgboll

Rollspelskollektivet
DeBracy;n192388 said:
Är det någon särskilt funktion eller så som du vill använda i pdf:erna som gör att export från ordbehandlare inte räcker till (om vi bortser från kontroll över innehållets utseende)?

Bra fråga! Jag har använt Word väldigt mycket och tycker sättet att hantera text+bild är bökigt. Det känns inte tillförlitligt. Efter de gjort om Word nästan hatar jag det haha Det bär emot att använda det. Jag tycker också att de gånger jag konverterat från Word till PDF så har det alltid blivit fel. Saker blir inte exakt så som i Worddokumentet MEN går det att komma runt vore det ju GULD eftersom jag inte behöver behöver lära mig ett nytt program.