Nekromanti Indiehelvetet II

Rickard

Urverk speldesign
Re: Bra poäng!

Narrativism: Behandla en premiss.
Narrativt: Verka för en intressant historia.
Varför behåller du namnen när de bara vållar förvirring? Jag ser inte heller grejen varför man ska ha en term för nyskapande spel.

/Han som ska gå och städa bort lite saker

Arfert

Facit

Det finns ju redan en term för nyskapande spel; den är "Nyskapande". :gremgrin:

Dessutom känns saker som samberättande, narrativism osv rätt så etablerat nu, "so much last season"... (alla spel ska ju innehålla det nuförtiden känns det som), så frågan är.. vad är NÄSTA grej?

Sodivra

Champion

Varför behåller du namnen när de bara vållar förvirring?
Andra kommer fortsätta använda termerna, jag vill ta bort förvirringen.

Jag ser inte heller grejen varför man ska ha en term för nyskapande spel.
Det är inte en term, det är ett råd att inte använda ordet som en term.

Arfert

Facit

En setting är en slags berättelse.. eller när det gäller rollspel; INLEDNINGEN till en berättelse... därför kan den uppmunntra mer eller mindre till narrativt spel.

Begreppet är redan urvattnat förresten, det ligger i det ordets natur. Alldeles för öppet för egna tolkningar.

Rickard

Urverk speldesign

Varför behåller du namnen när de bara vållar förvirring?
Andra kommer fortsätta använda termerna, jag vill ta bort förvirringen.
Det jag undrade var varför du inte gör det enklast möjliga, nämligen döper om termerna för att undvika missförstånd.

Det är rätt pissigt att behålla ett namn och slänga ihop en definition än ta en definition och komma på ett lämpligt namn till det. Du föreslog "premiss" i trådstarten. Varför det, om du ändå inte vill byta namn?

Jag ser inte heller grejen varför man ska ha en term för nyskapande spel.
Det är inte en term, det är ett råd att inte använda ordet som en term.
Jaha, jag såg inte dina kommentarer som en del av definitionen. Fel av mig.

/Han som missförstod meningen "...har nu försökt att skriva både allmängiltig definition och hur jag menar att termerna borde användas."

Mogger

Hipsteranka

[ QUOTE ]
En setting är en slags berättelse.. eller när det gäller rollspel; INLEDNINGEN till en berättelse... därför kan den uppmunntra mer eller mindre till narrativt spel.

[/ QUOTE ]

Jag tycker att det är kulissen till rollspel, det misnt intressanta aspekten av spelandet helt enkelt. Så utifrån mitt perspektiv har du inte ett dugg rätt. Sedan kan en setting uppmuntra mig som person mer än en annan, men det är en helt annan sak.

[ QUOTE ]
Begreppet är redan urvattnat förresten, det ligger i det ordets natur. Alldeles för öppet för egna tolkningar.

[/ QUOTE ]

Nej, men folk verkar vilja göra en poäng av att inte använda det på rätt sätt. Och det får stå för dom. Själv jobbar jag på att urvattna begreppet "sterilisering" och använder det synonymt med "minimalistiskt", och jag tror att jag är något på spåren där.

Mogger

Hipsteranka
Kan inte låta bli...

[ QUOTE ]
Dessutom känns saker som samberättande, narrativism osv rätt så etablerat nu, "so much last season"... (alla spel ska ju innehålla det nuförtiden känns det som), så frågan är.. vad är NÄSTA grej?

[/ QUOTE ]

Att faktiskt begripa begreppen? :gremwink:

Mogger

Hipsteranka
Re: Narrativt?

Jag tycker att vi kan behålla narrativt som term för de som tycker att narrativism är för långt och har för knepig innebörd. Så kan jag som rollspelssnobb fnissa lite när kreti och pleti slänger sig med galna termer. :gremwink:

Men mer seriöst, jag kan se användning för termerna och jag håller med i stort. En ordlista skulle vara guld dessutom. Kör på!

Big Marco

Läskig
Setting

En setting är en slags berättelse.. eller när det gäller rollspel; INLEDNINGEN till en berättelse...

Hur menar du? Jag har aldrig själv gjort den kopplingen och som jag ser det är det fel? ,-)

För mig är settingen är ramverket, kulisserna, stämningsättare, miljön och känsla. Däremot kan jag inte se det som en berättelse?

Jag menar - settingen i Western är USA anno ca 1870. I Saga är det en legendarisk fantasymedeltid. I DoDT är det nordisk vikingafantasy. I WoD är det nutidsångest med intrigerande övernaturliga bestar med mänskliga drag. Etc. Inget som jag associerar med en berättelse. En berättelse är något som sker, en setting är något som är.

Arfert

Facit
Re: Kan inte låta bli...

*snark*

Det var faktiskt en seriöst ställd fråga.

Själv tror jag nästa grej är spel som Artesia, Burning Empires, Oktoberlandet och Aces & Eights.. att man kommer jobba mer med settingen. Att man har en tydligare kreativ vision där. Mer genomjobbade settings, med högre verkshöjd. Med nya infallsvinklar. Och feta böcker igen.

Till din stora förtvivlan, säkert... :gremgrin:

Arfert

Facit
Re: Setting

ville bara vara lite hövlig i mitt svar ovan... naturligtvis har du rätt.. settingen är inte en berättelse, egentligen. Men däremot är den en STARTPUNKT, och därför mer eller mindre lämplig för narrativt spelande. Noir är ju ett bra exempel på det för övrigt. En setting som skapar berättelser.

Vet inte om du håller med, men antar det, annars så skulle ni väll knappast gjort er omaket att lägga så mycket tid på den?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Nästa grej

Nästa grej, i alla fall för mig, är rollspel som innehåller mer spelaktiga moment. Alla rollspel innehåller naturligtvis sådana, men nu tänker jag mig spelmoment som är intressanta i sig och inte bara som en del av en berättelse -- spelmoment som faktiskt lockar till användande av taktik och strategi och inte bara tärningsrullande eller slumpmässigt väljande av taktikkort.

Någon dag ska jag göra ett sådant spel.

/tobias

Mogger

Hipsteranka
Re: Kan inte låta bli...

[ QUOTE ]
Till din stora förtvivlan, säkert...

[/ QUOTE ]

Inte alls, jag gillar BW (och antagligen BE med) och Oktoberlandet. Övriga spel har jag inte kikat på. Däremot tror jag inte att du har rätt. Burning Empires m.fl är ju inte nästa grej, det är ju den här grejen. :gremsmile:

Rising

Vila i frid

vad är NÄSTA grej?
En titt i min kristallkula säger:

Dels små sociala spel, såsom Munchaussen men framförallt det detektivspel som Genesis föreslagit på forumet. De kommer blanda element från lekar såsom Varulvsspelet med mer gestaltning och/eller samberättande.

Dels "engångs-sessioner", typ som Mountain Witch, fast helt och hållet utformade för att spelas en och endast en gång, med helt egna regelsystem och en massa finesser inbyggda som tar tillvara på detta; att det ska spelas en enda gång. Jag tror att Kult hade kunnat bli bra som detta; en spelsession - rollpersonerna är direkt knutna till handlingen och vid en särskild tidpunkt i handlingen så får de se igenom illusionen och förstå vad allt handlar om - bang! Det tror jag hade kunnat vara oerhört överväldigande.

Dels en ny och utpräglad form av spelmässighet. Där man verkligen skall tänka superstrategiskt och taktiskt, och där spelets regler uppmuntrar olika roller att tänka och resonera på olika sätt. Just det här sista är väldigt viktigt. Att bara ge ett troll bonusar på styrka och kroppsmassa - det får mig inte att tänka eller resonera som ett troll, men om jag skulle få egenskaper och valmöjligheter som uppmuntrade mig att kasta mig in huvudlöst i konflikter, som gjorde mig förbryllad och begränsade mina möjligheter att göra genomtänkta val - då skulle jag börja känna mig dum och impulsiv. Reglerna skulle alltså försätta mig i ett sätt att tänka, snarare än att jag skulle skådespela som ett troll.

Jag har skrivit om det senare i massor av olika inlägg på forumet, och jag tror det bara dröjer ett par, tre år som mest innan resten av rollspelsvärlden börjar haka på de idéer jag har haft hela tiden.