Re: Bra poäng!
En titt i min kristallkula säger:
Dels små sociala spel, såsom Munchaussen men framförallt det detektivspel som Genesis föreslagit på forumet. De kommer blanda element från lekar såsom Varulvsspelet med mer gestaltning och/eller samberättande.
Dels "engångs-sessioner", typ som Mountain Witch, fast helt och hållet utformade för att spelas en och endast en gång, med helt egna regelsystem och en massa finesser inbyggda som tar tillvara på detta; att det ska spelas en enda gång. Jag tror att Kult hade kunnat bli bra som detta; en spelsession - rollpersonerna är direkt knutna till handlingen och vid en särskild tidpunkt i handlingen så får de se igenom illusionen och förstå vad allt handlar om - bang! Det tror jag hade kunnat vara oerhört överväldigande.
Dels en ny och utpräglad form av spelmässighet. Där man verkligen skall tänka superstrategiskt och taktiskt, och där spelets regler uppmuntrar olika roller att tänka och resonera på olika sätt. Just det här sista är väldigt viktigt. Att bara ge ett troll bonusar på styrka och kroppsmassa - det får mig inte att
tänka eller
resonera som ett troll, men om jag skulle få egenskaper och valmöjligheter som uppmuntrade mig att kasta mig in huvudlöst i konflikter, som gjorde mig förbryllad och begränsade mina möjligheter att göra genomtänkta val - då skulle jag börja känna mig dum och impulsiv. Reglerna skulle alltså
försätta mig i ett sätt att tänka, snarare än att jag skulle
skådespela som ett troll.
Jag har skrivit om det senare i massor av olika inlägg på forumet, och jag tror det bara dröjer ett par, tre år som mest innan resten av rollspelsvärlden börjar haka på de idéer jag har haft hela tiden.