Personligen tycker jag att det är en bra idé att tillåta att man refererar till tidigare dogmabidrags regler. Då kan de som vill göra bra regler göra det och de som vill göra skojiga miljöer göra det (och samtigt kunna använda ett regelsystem som är mer avancerat är att slå högt med 1t6). Kan kanske vara en idé till nästa år.3) Kan man referera till ett befintligt system, eller måste hela systemet
föjla med i bidraget.
Och induktion ger att X+1 A4-sidor är nästan precis lika portabla som X A4-sidor, så varför ska inte ett dogmabidrag kunna vara på 250 sidor?Jag vet att det strider mot grundidén att det ska bara vara en A4 för att vara portabelt. Fast 2 A4 är nästan lika portablelt som en och varför ska inte dogma spel kunna ha moduler.
Se resonemanget om tärninspölar nedan. Ett sådant spel skulle inte vinna.Men det fungerar ju inte riktigt.
Då kan ju jag dela upp mitt tiosidors rollspel i fem olika bidrag, som varje refererar till det tidigare.
Är inte dogma att skriva ett kortare rollspel?Och då har vi bara en tävling som går ut på "skirv ett kortare rollspel" istället för Dogma.
No way, will never happen, varken nu eller någon annan gång.Personligen tycker jag att det är en bra idé att tillåta att man refererar till tidigare dogmabidrags regler. (snip) Kan kanske vara en idé till nästa år.
Japp. Jag vill sätta ramar som gör det till en utmaning i sig att skriva ett bidrag. Ramar som tvingar en att ifrågasätta vad som är viktigt och att tänka i nya banor.Poängen är att ska finnas tydligen ramar att hålla sig inom. Det är ju det som är själva grejen!
Exakt! Slå upp ordet "dogma". Dogma är inte förhandlingsbart, dogma är inte något som ifrågasätts, dogma är inte förändringsbart. Dogma är. Varken mer eller mindre.Det är det som är "dogma".
Nä, ett A4-ark menar du väl? Två sidor alltså?men alla regler man behöver för att spela ska rymmas på en A4-sida.
Fast ramarna måste ändras för att låta kreativiteten flöda. Om inte reglerna ändras kommer man snart att upptäcka hur man maximerar innom de tillåtna reglerna och då stelnar kreativiteten.Japp. Jag vill sätta ramar som gör det till en utmaning i sig att skriva ett bidrag. Ramar som tvingar en att ifrågasätta vad som är viktigt och att tänka i nya banor.
Titta på förra årets bidrag. De är långt från traditionella rollspel. Långt från vad man är van vid. De är nya, fräscha.
Jag frågasätter inte att det ska finnas ramar. Jag ger bara förslag på nya ramar.Poängen är att ska finnas tydligen ramar att hålla sig inom. Det är ju det som är själva grejen!
Men det är det enda som är kvar, vilka språk som man får sjunga på, vilka som får skicka in bidrag, vilka som får ställa upp, vilka som får rösta, hur man får pulicera låtarna m.m. Allt det ändras till och från.Man har ändrat på en del regler genom åren i Melodifestivalen... men aldrig på formatet. En schalger är 3 minuter eller kortare
Du får läsa vad jag menar och inte vad jag skriver!Nä, ett A4-ark menar du väl? Två sidor alltså?
Om man inte kan maximera hur kommer det sig då att ett fåtal rollspel dominerar rollspelsmarknaden? Mest märkbart är D&D som har varit bland de första sedan det skapades. Visserligen gick det igenom en ordentlig revision vid 3.0 men mycket är det samma.Huh? Det är rollspel vi snackar om här. Det går inte att "maximera". Det är ju inte som att det går att göra "det bästa möjliga rollspelet". Så länge det finns rollspelare så kommer det alltid att komma nya idéer på hur man kan förnya mediet.
Vad i hela friden är det man ska maximera? Det enda jag kan förstå mig på är hur man maximerar vinsten där passar ju både D&D/d20 och WoD rätt bra kan jag tänka mig.Om man inte kan maximera hur kommer det sig då att ett fåtal rollspel dominerar rollspelsmarknaden?