Nekromanti Inför Trobergs Dogmautmaning 2004

Insignia

Swashbuckler
"Eftersom en t100 består av två t10or så kan inte göra fullt lika många kombinationer som man först tänker sig."

En t100 kan även bestå av en t100. Allvarligt, alltså.

peta

Warrior
Re: Kanske en dum fråga..

3) Kan man referera till ett befintligt system, eller måste hela systemet
föjla med i bidraget.
Personligen tycker jag att det är en bra idé att tillåta att man refererar till tidigare dogmabidrags regler. Då kan de som vill göra bra regler göra det och de som vill göra skojiga miljöer göra det (och samtigt kunna använda ett regelsystem som är mer avancerat är att slå högt med 1t6). Kan kanske vara en idé till nästa år.

Jag vet att det strider mot grundidén att det ska bara vara en A4 för att vara portabelt. Fast 2 A4 är nästan lika portablelt som en och varför ska inte dogma spel kunna ha moduler. Man får inte fastna i samma hjulspår då kan man bli dogmatisk :gremgrin:

Men det fungerar ju inte riktigt.
Då kan ju jag dela upp mitt tiosidors rollspel i fem olika bidrag, som varje refererar till det tidigare.
Visst, om man kunde få in att man får göra en miljö som använder andra regler, men, ändå, då skulle poängen förstöras efter som det effektivt sett skulle bli 4 sidor ändå.
Och då har vi bara en tävling som går ut på "skirv ett kortare rollspel" istället för Dogma.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Jag vet att det strider mot grundidén att det ska bara vara en A4 för att vara portabelt. Fast 2 A4 är nästan lika portablelt som en och varför ska inte dogma spel kunna ha moduler.
Och induktion ger att X+1 A4-sidor är nästan precis lika portabla som X A4-sidor, så varför ska inte ett dogmabidrag kunna vara på 250 sidor?

Det är klart spelet kan ha moduler, men alla regler man behöver för att spela ska rymmas på en A4-sida. Sedan kan kanske författaren skriva precis hur mycket mer text han vill, men då gör han det utom tävlan.

/tobias

peta

Warrior

Men det fungerar ju inte riktigt.
Då kan ju jag dela upp mitt tiosidors rollspel i fem olika bidrag, som varje refererar till det tidigare.
Se resonemanget om tärninspölar nedan. Ett sådant spel skulle inte vinna.
Och då har vi bara en tävling som går ut på "skirv ett kortare rollspel" istället för Dogma.
Är inte dogma att skriva ett kortare rollspel?

Som jag ser det är inte A4 gränsen särskilt viktig för hurvida ett spel ska vara protabelt eller lättspelat. En pocketbok är minst lika portabel som ett A4 och en 250s regelbok kan vara betydligt mer lättspelat och lättare att komma igång med om reglerna bara är extremt smart upplaggda.
Som jag ser det är A4 gränsen framför allt viktig för att man ska orka läsa igenom 50 bidrag.

Troberg

Sinister eater

Personligen tycker jag att det är en bra idé att tillåta att man refererar till tidigare dogmabidrags regler. (snip) Kan kanske vara en idé till nästa år.
No way, will never happen, varken nu eller någon annan gång.

Sorry, det är en öppning för att allt för lätt fuska med längden.

Dessutom så är inte portabilitet enda målet. Ett mål är att hålla komplexiteten nere, att uppmuntra till system med en enhetlig grundmekanik utan extraregler. Ett sådant tänkande går stick i stäv med spel med extramoduler.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Starta din egen melodifestival!

Smart rubrik va? Nåja, det enda jag vill säga är att det finns massor med fina förslag på ändringar av reglerna för att det ska bli lättare att skriva eller att spelen ska bli bättre osv. Det är ju som sagt fint och så... men det missar liksom poängen. Poängen är att ska finnas tydligen ramar att hålla sig inom. Det är ju det som är själva grejen! Det är det som är "dogma". Inte att det är kort. Inte att du bara har en tärning. De saker ingår bara i själva utmaningens natur.

Vägrar man skriva på "bara" två sidor så är det helt OK. Vill man utöka spelet till 10 sidor är det helt OK - men spelet kan inte delta i utmaningen längre. Istället kanske du har grunden till ett blivande storprojekt med mycket lyckat resultat? Jag vill gärna tro att det är en del i tanken bakom utmaning, i alla fall indirekt.

Man har ändrat på en del regler genom åren i Melodifestivalen... men aldrig på formatet. En schalger är 3 minuter eller kortare. Ett Trobergskt dogmaspela är två sidor.

Troberg

Sinister eater
Re: Starta din egen melodifestival!

Poängen är att ska finnas tydligen ramar att hålla sig inom. Det är ju det som är själva grejen!
Japp. Jag vill sätta ramar som gör det till en utmaning i sig att skriva ett bidrag. Ramar som tvingar en att ifrågasätta vad som är viktigt och att tänka i nya banor.

Titta på förra årets bidrag. De är långt från traditionella rollspel. Långt från vad man är van vid. De är nya, fräscha.

Varför (bortsett från de kreativa deltagarna)? Jo, för att reglerna tvingade folk att prioritera och fokusera. Hade vi tillåtit 10 sidor så skulle vi antagligen sett en packe kloner av BRP och andra traditionella system med små variationer. Det kommer man inte undan med nu. I dogmaformatet finns ingen nåd, inget utrymme för ofokuserade tankar. Det finns en anledning till att man inte kör Paris-Dakar på autobahn.

Det är det som är "dogma".
Exakt! Slå upp ordet "dogma". Dogma är inte förhandlingsbart, dogma är inte något som ifrågasätts, dogma är inte förändringsbart. Dogma är. Varken mer eller mindre.

Fast man kan ju ha kul ändå!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Nä, inte en sida [ANT]

men alla regler man behöver för att spela ska rymmas på en A4-sida.
Nä, ett A4-ark menar du väl? Två sidor alltså?

/Vulf

Mask_UBBT

Hero
Fråga om tärningar... orginellt va? ;)

Ok. Att ha flera tärningar är alltså inte ok. Men att skriva 3T6 i spelreglerna är okej, alltså? Förutsatt att man föreslår, men inte menar att man ska slå om samma tärning.

Men måste man då verkligen skriva "Det här rollspelet spelas bara med en enda tärning, men när man ska slå 2T6 ska man slå tärningen två gånger"?
Måste man verkligen det? Kan man inte bara skriva "Det här rollspelet har tärningtypen T6 i grunden" och sedan skita i vidare förklaringar och skriva 2T6? Blir man diskad om man förutsätter att spelarna vet hur man slår en tärning mer än en gång, om de inte har flera?

/Mask - tycker det är en lite småkonstig regel, som inte främjar fantasi eller kreativitet, snarare tvärt om.

peta

Warrior

Japp. Jag vill sätta ramar som gör det till en utmaning i sig att skriva ett bidrag. Ramar som tvingar en att ifrågasätta vad som är viktigt och att tänka i nya banor.

Titta på förra årets bidrag. De är långt från traditionella rollspel. Långt från vad man är van vid. De är nya, fräscha.
Fast ramarna måste ändras för att låta kreativiteten flöda. Om inte reglerna ändras kommer man snart att upptäcka hur man maximerar innom de tillåtna reglerna och då stelnar kreativiteten.

peta

Warrior

Poängen är att ska finnas tydligen ramar att hålla sig inom. Det är ju det som är själva grejen!
Jag frågasätter inte att det ska finnas ramar. Jag ger bara förslag på nya ramar.

Man har ändrat på en del regler genom åren i Melodifestivalen... men aldrig på formatet. En schalger är 3 minuter eller kortare
Men det är det enda som är kvar, vilka språk som man får sjunga på, vilka som får skicka in bidrag, vilka som får ställa upp, vilka som får rösta, hur man får pulicera låtarna m.m. Allt det ändras till och från.

chrull

Stockholm Kartell
Krav!

Jag kräver att två kastagris-grisar ska få användas som slumpgenerator!

Mer grisar i rollspelen!

De fyller alla krilles krav på transport och tillgänglighet. dessutom är de roliga :gremlaugh:

chrull

Man Mountainman

Storsvagåret

Om inte reglerna ändras kommer man snart att upptäcka hur man maximerar innom de tillåtna reglerna och då stelnar kreativiteten.

Huh? Det är rollspel vi snackar om här. Det går inte att "maximera". Det är ju inte som att det går att göra "det bästa möjliga rollspelet". Så länge det finns rollspelare så kommer det alltid att komma nya idéer på hur man kan förnya mediet.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Nä, inte en sida [ANT]

Nä, ett A4-ark menar du väl? Två sidor alltså?
Du får läsa vad jag menar och inte vad jag skriver! :gremwink:

/tobias

Krille

Super Moderator

"Fast ramarna måste ändras för att låta kreativiteten flöda. Om inte reglerna ändras kommer man snart att upptäcka hur man maximerar innom de tillåtna reglerna och då stelnar kreativiteten."

Den dagen, den sorgen.

Krille

Super Moderator
Re: Fråga om tärningar... orginellt va? ;)

Måste du skriva T6 över huvud taget? Jag menar, du behöver liksom bara tala om vilken tärning du använder och sedan referera till den som "tärningen". Sen kan du alltid skriva "slå tärningen femtielva gånger och summera".

Personligen tycker jag om regeln. Om inte annat så blir det kreativitet i form av hur man kringgår den, och handen på levern... vad ska du med mer än en tärning till? Det räckte med en i Västmark, och det är på 238 sidor, inte 2.

peta

Warrior

Huh? Det är rollspel vi snackar om här. Det går inte att "maximera". Det är ju inte som att det går att göra "det bästa möjliga rollspelet". Så länge det finns rollspelare så kommer det alltid att komma nya idéer på hur man kan förnya mediet.
Om man inte kan maximera hur kommer det sig då att ett fåtal rollspel dominerar rollspelsmarknaden? Mest märkbart är D&D som har varit bland de första sedan det skapades. Visserligen gick det igenom en ordentlig revision vid 3.0 men mycket är det samma.
Kan man inte kalla dessa för maximerade. Och sker inte de stora förändringarna för vilket rollspel som gäller när 'reglerna ändras'
Exempel, när datarollspelen kom gick de flesta vanliga rollspel back fast Storytelling dök upp. d20 har gjort om reglerna för att publicera rollspel rejält.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Maximera vaddå?

Om man inte kan maximera hur kommer det sig då att ett fåtal rollspel dominerar rollspelsmarknaden?
Vad i hela friden är det man ska maximera? Det enda jag kan förstå mig på är hur man maximerar vinsten där passar ju både D&D/d20 och WoD rätt bra kan jag tänka mig.

Vad nu maximeringen än innebär så har jag svårt att förstå hur dogmaformatet som det ser ut i dag skulle tvinga fram nåt sådant. Vi talar snarare om ett behov av minemering - hård prioritering. "Kill your darlings" i en mycket destillerad form! Man har bara plats för det allra viktigaste så då blir det inga Ankeborg by Night-moduler inbyggda.

Jag har mycket svårt att greppa varför så många prompt vill ändra på reglerna. Villl ni skriva på 10 sidor, fine. Starta en egen utmaning. Vill ni yrka på att en liten detalj ändras, fine. Skriv ett kort förslag med motivering. Den här tråden är då i mina ögon absurt lång som det är redan - och ändå är jag så dum att jag ger mig in i det läget själv. :gremsmile: