Nekromanti Inför Trobergs Dogmautmaning 2004

Mask_UBBT

Hero
Det är klart att DU är nöjd med en tärning... ;P

"och handen på levern... vad ska du med mer än en tärning till? Det räckte med en i Västmark, och det är på 238 sidor, inte 2."

Visst, men begränsningen med en tärning är såpass stor att den börjar bli lite trist. En begränsning av slupgeneratorn innebär ju att man måste ha en massa specialregler för hur man läser av dem om man vill ha olika resultat. Pga utrymmesbristen har man inte den möjligheten, utan tvingas välja ett system som fungerar enligt en handfull beprövade modeller, varav tärning+FV emot Motståndsvärde är den mest framgående, alternativt Tärning+ svårighet emot FV, eller kanske FV emot svårighet+tärning.

Jag tycker personligen att man missar väldigt mycket potentiellt intressanta system till dogmabidragen, och tvingar in dem i trista, utarbetade fack, genom att bestämma hur reglerna ska vara uppbyggda. Det finns ju inga regler för hur spelvärlden ska vara upplagd, inte sannt?

Och "Handen på levern", om man kan förvänta sig att läsaren är en erfaren rollspelare, kan man inte även förvänta sig att läsaren har tillgång till både en t20 och en T6a?

Förvisso är det inte det argumentationen gått ut på ursprungligen, men jag tycker det är en regel som motverkar att jag, som läsare, får ett intressant spel i mina händer. Och som läsare struntar jag blankt i hur mycket kreativitet som ödlsats på att kringå en regel för att göra spelet intressant. Jag hade hellre sätt att skaparen hade friheten att göra sitt spel som denne ville, inte var tvungen att stympa sin vision pga en regel som bestämt hur genomförandet skulle vara, istället för produkten, dvs ett ensidigt rollspel.

/Mask - som inser att han pratar med väggar

Troberg

Sinister eater
Re: Det är klart att DU är nöjd med en tärning... ;P

Och "Handen på levern", om man kan förvänta sig att läsaren är en erfaren rollspelare, kan man inte även förvänta sig att läsaren har tillgång till både en t20 och en T6a?
Jo, men hur många tärningar kan man proppa ner i en jeansficka innan det ser skrytigt ut?

I år kommer det inte att ändras på den regeln. Jag har redan lovat för många att det fortfarande är en tärning som gäller. Kanske, kanske kommande år, men det återstår att se.

Krille

Super Moderator

"En begränsning av slupgeneratorn innebär ju att man måste ha en massa specialregler för hur man läser av dem om man vill ha olika resultat."

Behöver du verkligen fler resultat än de 20 som en tjugosidig tärning erbjuder helt naturligt utan specialregler?

"Pga utrymmesbristen har man inte den möjligheten, utan tvingas välja ett system som fungerar enligt en handfull beprövade modeller, varav tärning+FV emot Motståndsvärde är den mest framgående, alternativt Tärning+ svårighet emot FV, eller kanske FV emot svårighet+tärning."

...ursäkta, jag ser faktiskt inte problemet. Fördelen med tärningspölar är gravt överdrivna.

Dessutom, gammal är äldst, keep it simple, stupid, if it ain't broken, don't fix it och allt sånt där. Att vara nyskapande för nyskapandets skull tycker jag bara är fånigt. Jag kan gå med på nyskapandeheter om det gör det bra, men oftast blir det bara jobbigt med kreativa sätt att slå tärningspölar på. Faktiskt.

"/Mask - som inser att han pratar med väggar"

Väggar har också öron. Kruxet är att du har svårt att övertyga mig om vad man vinner i rolighet med fler tärningar.

Mask_UBBT

Hero

"Behöver du verkligen fler resultat än de 20 som en tjugosidig tärning erbjuder helt naturligt utan specialregler?"

Det var inte det jag syftade på, jag syftade snarare på att jag i ett system i grunden baserat på en t20a kankse jag ändå vill ha ett värde emellan 1 och 12 där det vanligaste värdet är 7, kanske för att simulera en skada som är sannolikast att göra medelmåttig skada, så är ju 2T6 det ultimata... men, istället får det bli att skadan är 1T20-8, eller någon ännu krångligare formel, för annars går det ju inte...

"...ursäkta, jag ser faktiskt inte problemet. Fördelen med tärningspölar är gravt överdrivna."

Det är din åsikt, och inte ett universiellt fakta. Jag menar helt enkelt att jag tycker att inkränkandet av friheten i att skapa sitt eget tärningsystem är kontraproduktivt, och potentiellt glädjedödande.

"Dessutom, gammal är äldst, keep it simple, stupid, if it ain't broken, don't fix it och allt sånt där. Att vara nyskapande för nyskapandets skull tycker jag bara är fånigt."

Återigen, din åsikt. Jag har hittills aldrig stött på ett spelsystem som jag gillat till 100%, och därför vill jag inte ha kloner på redan existerande system, utan lite nytt blod i genpölen.

"Kruxet är att du har svårt att övertyga mig om vad man vinner i rolighet med fler tärningar."

Frihet att själv bestämma hur ens eget spel ska vara byggt. Vad skulle du gilla om regeln istället var att du var tvungen att ha minst tre sorters tärningar, i minst två tärningspölar? Förvisso är regeln inte så, men det är samma sorts regel. En regel om hur systemet ska se ut.

/Mask

Mask_UBBT

Hero

"Jo, men hur många tärningar kan man proppa ner i en jeansficka innan det ser skrytigt ut?"

12. Exakt 12 och inga fler....

Men seriöst; som tidigare nämnt är det ju upp till de som röstar att bedömma det. Jag skulle garanterat inte rösta på ett rollspel som kräver 5T20 och 8T6, men jag vill inte känna att någon annan gjort det valet åt mig. Och jag vill inte att ett system med 1T10 och 1T4 bannlyses för att undvika ovan nämnda skräckexempel.

/Mask

Quadrante

Grisbonde
Det är klart att ni är nöjd med tärningar

Själv skulle jag vilja kunna uppmana till att spelarna får tillverka unika slumpgeneratorer, tex kaststenar eller olika mynt med olika symboler.

(men det är jag nog ensam om)

EDIT:
BTW meningen med svaret var, jag gillar en tärningskonceptet.
Ska reglerna ändras. Ska det vara flera tärningar, så kan jag til-
lägga att jag skulle isf kunna uppmana till unika (ej nödvändigtvis
utskriftsbara ) slumpgeneratorer.

Troberg

Sinister eater

12. Exakt 12 och inga fler....
Men om man har D30 med?

Jag har funderat på ett spel där man använder sekvensen

D2
D3
D4
D6
D8
D10
D12
D20
D30
D100

för att symbolisera olika nivåer, men då beror det ju på om D30 och D100 verkar skrytiga...

Men seriöst; som tidigare nämnt är det ju upp till de som röstar att bedömma det. Jag skulle garanterat inte rösta på ett rollspel som kräver 5T20 och 8T6, men jag vill inte känna att någon annan gjort det valet åt mig. Och jag vill inte att ett system med 1T10 och 1T4 bannlyses för att undvika ovan nämnda skräckexempel.
Som jag sagt, maybe later, men inte i år.

Troberg

Sinister eater
Eftersom det är mycket frågor så tänkte jag svara på dem på ett ställe. Jag kommer inte att svara på allt, lite spänning ska vara kvar...

Om någon moderator kan nåla det här så att vi slipper fler trådar i ämnet hade det varit bra.

När?
Start 2004-02-01 (söndag)
Sista inlämning 2004-02-29 (söndag) (En hel dag extra bara för att det är skottår!)
Start omröstning beror på hur fort jag kan sammanställa bidragen, senast 2004-03-06 (lördag)
Slut omröstning 2004-03-13 (lördag)
Presentation av vinnare 2004-03-14 (söndag)

Regler?
I stort sett samma som förra gången. Vill ni tjuvstarta gör ni inga större tabbar om ni utgår från de gamla.

Omröstning?
Man kommer att kunna rösta på tre bidrag i varje kategori och resultatet kommer att vara hemligt fram tills vinnarna presenteras.
Antagligen löser jag det genom att göra en textmall man kryssar i och skickar till mig via PM. Jag tänker inte ställa upp själv, så ni får helt enkelt lita på att jag är ärligt när jag räknar röster.

GPL?
Inget krav på GPL kommer att finnas, men jag rekommenderar att folk skyddar sina verk. Jag har diskuterat frågan med peterb och ska komma med några förslag.

Sodivra

Champion
Stor tråd.

Jag avklistrar tråden för att den inte ska putta ner de nya trådarna. Ifall den skulle bli inaktiv och det känns som informationen behövs så är det väl bara att skriva ett nytt inlägg. (Och ev. länka till denna tråden för diskussion)

Mask_UBBT

Hero
Ang. utskrifter

Utskrivna slumpgeneratorer, räknas de in i slumpgeneratorsmaximum? Om jag gör ett rollspel där jag offrar 25% av ytan till att göra min egna slumpgenerator, har jag fortfarande rätt till min tärning?

/Mask

Troberg

Sinister eater
Re: Ang. utskrifter

Utskrivna slumpgeneratorer, räknas de in i slumpgeneratorsmaximum? Om jag gör ett rollspel där jag offrar 25% av ytan till att göra min egna slumpgenerator, har jag fortfarande rätt till min tärning?
Du har fortfarande rätt till din tärning, men du offrar ju pappersyta.

Radagast

Swordsman
Re: då vinner spelaren med störst kast-sten

Då krävs ju minst två stenar vilket inte är tillåtet. Man kan ju ha två stenar, med det skall bara krävas en.

// Knightlord