Nekromanti Inför Trobergs Dogmautmaning 2004

peta

Warrior
Re: Maximera vaddå?

Vad i hela friden är det man ska maximera?
Dogma är en tävling alltså vill man maximera vinstchansen. Vilket är i stort sett samma sak som att maximera vinsten ett populärt rollspel vinner/säljer.
Om man ska dömma av förra årets resultat så bör man satsa på att lägga ner så lite som möjligt på reglerna och sedan beskriva en fräck värld.

Jag har mycket svårt att greppa varför så många prompt vill ändra på reglerna. (snip) Den här tråden är då i mina ögon absurt lång som det är redan
Rollspelarens regel nr 1
Om du inte tycker en regel stämmer, ändra den.

En annan orsak till att tråden blir så lång är att det är en tävling, återligen tillbaka till maximera vinstchanser, om det inte vore en tävling så skulle de flesta bry sig mycket mindre.

och ändå är jag så dum att jag ger mig in i det läget själv.
Inte lika dum som jag. Jag tänke inte ens vara med i år. Faktum är att jag bryr mig inte om förslaget kommer med eller inte. Jag tyckte bara att det var ett bra förslag värt att påpeka. Blev dock lite förvånad över det massiva motståndet mot förändringar i dogma reglerna (inte bara detta förslag). Det är nästan lite tio guds bud över dem. Oförändliga och skrivna i sten. (Dock måste jag påpeka att det har funnits gott om konstruktiva argument emot också)

hraufnir

Swordsman

Principen är att det är en tävling ja... men deltagarna i en fotbllscup ber ju inte att få ändra på reglerna bara för att de inte klarar av att spela sjysst fotboll...

Principen är densamma. Jag arrangerar ett lajv och jag säger vilka regler som gäller på detta lajv. Tycker folk inte om reglerna kan jag se över dem, gör jag detta och tycker att reglerna skall stå kvar så gör dem det. Vill inte folk komma på mitt lajv p.g.a. reglerna så får de låta bli...

Samma princip här. Jag tror inte att Troberg fullkomligt struntade i att se över sina regler när folk kom med förslag, men det är itne första dogmautmaningen han har och det är mest troligt inte sista. De frågor om regler vi svara på nu har förekommit tidigare, säkert även förslagen. Det är svårt att tro att ett kreativt förslag är ett helt nytt förslag, alltså ganska lätt för troberg att säga nej då han redan har funderat på detta...

Som andra har sagt, gillar ni inte reglerna, kom med förslag på ändring. Bli inte sur för att dina ändringar inte förs med i reglerna då det är regelmakaren som bestämmer över sin tävling...

Jag skall nog itne vara med om jag inte åker på en snilleblixt...

hraufnir

Swordsman
Ja givetvis, men den kommer att bli så rund att den är svårslagen. Därför refererar iaf jag till två t10or när jag säger en t100...

Troberg

Sinister eater
Re: Fråga om tärningar... orginellt va? ;)

Måste man verkligen det? Kan man inte bara skriva "Det här rollspelet har tärningtypen T6 i grunden" och sedan skita i vidare förklaringar och skriva 2T6? Blir man diskad om man förutsätter att spelarna vet hur man slår en tärning mer än en gång, om de inte har flera?
Det finns en regel som säger att man kan vänta sig att spelarna förstår grundläggande begrepp, där ingår tärningsnotation.

Med andra ord, spelet får inte kräva mer än en tärning, men du behöver inte förklara hur man slår den flera gånger eller att det bara kräver en tärning.

Tydligt nog?

Troberg

Sinister eater

vad ska du med mer än en tärning till? Det räckte med en i Västmark, och det är på 238 sidor, inte 2.
Men... Hur slår man då fram en slumpad sida???

Troberg

Sinister eater
Re: Starta din egen melodifestival!

Om inte reglerna ändras kommer man snart att upptäcka hur man maximerar innom de tillåtna reglerna och då stelnar kreativiteten.
Vi löser det problemet när det uppstår, och det har inte hänt än.

Reglerna finns också där för att alla ska delta på lika villkor, även om de inte har tid och ork till ett större spel. Det är en av de viktigaste anledningarna till att jag har begränsningen i storlek.

Två A4-sidor är grundstenen i konceptet. Det kommer inte att ändras med mindre än att A4-standarden ändras och jag måste ändra reglerna för att få motsvarande yta enligt den nya standarden.

hraufnir

Swordsman

slå en t10 25 ggr och hoppas att den slumpade sidan inte är under 25 =)

Troberg

Sinister eater

Dogma är en tävling
Bara i andra hand. I första hand är det en kreativitetsfestival, tävlingsmomentet är bara ett sätt att visa uppskattning.

Om man ska dömma av förra årets resultat så bör man satsa på att lägga ner så lite som möjligt på reglerna och sedan beskriva en fräck värld.
Det beror på vilken kategori man siktar på att vinna. Det fanns många exempel på bra världar som inte vann. 'En gång var jag hel' tyckte jag tex var helt jävla lysande, men den kom i skymundan för andra bidrag.

Ska jag vara ärlig så var det få eller inga som jag fick intryck av att de ställde upp för att vinna. Tvärtom så finns det en stämning av sportmannamässighet och att tävla för nöjes skull, inte för att vinna. Jag hoppas att den stämningen kommer att genomsysra årets utmaning också. Jag har gjort vissa regeländringar för att hjälpa detta ytterligare (framför allt gällande omröstningen).

Blev dock lite förvånad över det massiva motståndet mot förändringar i dogma reglerna (inte bara detta förslag). Det är nästan lite tio guds bud över dem.
Det är dogmer.

Troberg

Sinister eater
Re: Krav!

Jag kräver att två kastagris-grisar ska få användas som slumpgenerator!
Eftersom de inte går att använda en åt gången så är minsta enheten som är tänkbar där ett par, alltså är de tillåtna.

Du inser att du nu har förbundit dig att göra ett rollspel baserat på kastagris-grisar?

Nightowl

Champion

Ska jag vara ärlig så var det få eller inga som jag fick intryck av att de ställde upp för att vinna
Själv tävlade jag mot mig själv och förlorade!

Nej, detta är inte ett oseriöst OT-inlägg - jag skall göra bättre från mig i år. Men tävlingen premierar tänkande av en viss sort som ofta saknas i spelbranschen - det stimulerar att man gör vissa grejer. Vill man göra andra grejer gör man lämpligen en annan tävling eller annan slags arena för det (en rörelse? ett manifest?). Reglerna i fotboll hindrar dig inte att ta i bollen med händerna i basket.

Erik

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Krav!

Du inser att du nu har förbundit dig att göra ett rollspel baserat på kastagris-grisar?
Eller kanske ett kombinerat roll- och figurspel, där man spelar tärningarna, och inte bara spelar med dem? :gremwink:

/Dimfrost

Quadrante

Grisbonde
Med risk att tråka ut dig (tärningar)

Spelet får så att säga bara innehålla en "tärning". (slump/tärningstyp)
1) Får man då också uppmana varje spelare att ha varsin tärning.
2) Får man till och med uppmana att var och en har en saparat färg.
3) Visst fick man använda sig av unika slupgeneratorer,
så länge de följde med spelet. Dvs är utskriftsbara..

Krille

Super Moderator
Re: Med risk att tråka ut dig (tärningar)

"1) Får man då också uppmana varje spelare att ha varsin tärning.
2) Får man till och med uppmana att var och en har en saparat färg."

Så länge som du bara behöver en färg för utfallet, ja. Det vill säga, du får ha en grön tärning, och övriga spelare ska inte behöva ta med sig en annan tärning och om de gör det så ska den inte behöva vara av annan färg. Spelet ska funka med den enda gröna tärningen. Sen får övriga spelare ta med egna tärningar om de vill, men funkar inte spelet med den enda gröna tärningen som finns så bryter bidraget mot dogma-reglerna.

"3) Visst fick man använda sig av unika slupgeneratorer, så länge de följde med spelet. Dvs är utskriftsbara.."

Ja, men den plats som slumpgeneratorn upptar är då en del av det tillåtna A4-arket. Observera att sax och klister inte ingår.

Mask_UBBT

Hero
Re: Med risk att tråka ut dig (tärningar)

"Ja, men den plats som slumpgeneratorn upptar är då en del av det tillåtna A4-arket. Observera att sax och klister inte ingår. "

Vänta nu! Får man inte anta att den potentiella spelaren har tikkgång till sax? Får man ha utskriftbara slumpgeneratorer, men kan man inte förvänta sig att personen ska kunna klippa ut dem?

/Mask

Troberg

Sinister eater
Det går att riva... [ANT]

Och ja, man kan förvänta sig att han har händer...