Influenser på svenska rollspel

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,002
Location
Ereb Altor
Allt jag gör är nyskapande, det bara ser väldigt likt ut som det andra gör.
Vill man verkligen prata om nyskapande och innovationer i ett större perspektiv så får man ju skapa någon form av mall för hur många innovativa aspekter som krävs för att helheten ska uppfattas som innovativ. Själv är jag rätt generös här eftersom det i allmänhet är roligare att roas av de innovativa detaljerna än att förfasas över de bekanta inslagen.

"Vilken jävla skitfilm! Den hade huvudroller, utspelade sig i scener och var full av manus! Orka!"
 

Oscar Silferstjerna

I fablernas värld
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,629
Location
Nirvana
Du tycks sätta väldigt stort värde på det regelsystem spelet baseras på. Att Mutant 1 & 2 bygde former av BRP gör det inte mindre nyskapande. Samma sak gäller Undergångens arvtagare och även År Noll. Inget av dessa spel hade kunnat uppstå någon annanstans.

Det finns såklart fler exempel. Neotech Edge är nyskapande. Alla FL:s Stålenhag spel är nyskapande. Det finns många fler exempel.

Man får anstränga sig väldigt för att missa det.
Som jag skrev ovan handlar det inte bara om regelsystem, utan om nya sätt att tänka om rollspel. Indie och OSR handlar ju inte bara om regler, utan också om mer övergripande saker.

Mutant 1 och 2 och MUA rymmer många svenska detaljer, men är samtidigt också inspirerade av Gamma World och Kalle Anka. Ett snarlikt rollspel med fabeldjur och mutanter hade kunnat skapas i många andra länder. Det är bara att byta ut namnen och ändra lite på referenshumorn.

År Noll-motorn är delvis inspirerad av exempelvis Apocalypse World, men också av fler amerikanska indiespel (minns inte alla just nu). Och återigen, det handlar inte bara om hur reglerna ser ut, utan också om hur spelen och supplementen är upplagda. Det kan exempelvis handla om metaplotter och modulära äventyrsplatser. Inget av det är ju unikt för År Noll-motorn.
 
Last edited:

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,412
OT men Nahuatl är inte ett Maya-språk
Ah, stämmer! Men mytologiskt går de där kulturerna mycket i varandra. En av aztekernas övningar var att sno andras gudabilder och ta med sig dem hem, så att det blev deras gudar och de ursprungliga tillbedjarna blev utan.

Quetzalcoatl är ett exempel på en urspunglig Maya-gud som togs över av aztekerna.
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,614
Location
Stockholm
Indie och OSR handlar ju inte bara om regler, utan också om mer övergripande saker.
Dum fråga, men mitt intryck att OSR i praktiken betyder DnD 1ed kopior med nivåsystem för RP:na och jag har inte sett något uttalat OSR spel som använder BRP-systemet: så det jag undrar över är om BRP ses som en del av "OSR-genren" eller inte?
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,412
Dum fråga, men mitt intryck att OSR i praktiken betyder DnD 1ed kopior med nivåsystem för RP:na och jag har inte sett något uttalat OSR spel som använder BRP-systemet: så det jag undrar över är om BRP ses som en del av "OSR-genren" eller inte?
Mer BECMI än D&D 1, väl?

Jag har länge sagt att jag tycker att BRP borde vara bättre på att uppnå det man säger sig vilja uppnå än att använda ett gammalt skitspel som Basic D&D eller en av dess många kloner i en ren retro-övning. Ingen verkar hålla med mig...

Men visst kom det ett BRP-spel får något år sedan som hade som försäljningsargument att man kunde använda gamla Basic-D&D-äventyr direkt i det för att man hade portning?
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,488
Dum fråga, men mitt intryck att OSR i praktiken betyder DnD 1ed kopior med nivåsystem för RP:na och jag har inte sett något uttalat OSR spel som använder BRP-systemet: så det jag undrar över är om BRP ses som en del av "OSR-genren" eller inte?
Det enkla svaret är "inte" för det är inte kompatibelt med gamla versioner av DnD. Sen finns det mer komplexa svar, och mycket som hamnar i osr:osfären har på senare tid klippt ganska många av banden till TSR:s DnD. (OSR är såklart en anspelning på "TSR" vilket kan vara en minnesregel - känns det lite som TSR fast det inte är det så kan det vara OSR!)

Jag har själv kört OSE-dungen Winter's Daughter med ROLLSPEL, och det var kul! Om än lite annorlunda.
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

I fablernas värld
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,629
Location
Nirvana
Dum fråga, men mitt intryck att OSR i praktiken betyder DnD 1ed kopior med nivåsystem för RP:na och jag har inte sett något uttalat OSR spel som använder BRP-systemet: så det jag undrar över är om BRP ses som en del av "OSR-genren" eller inte?
Det tror jag är en tolkningsfråga, men det finns säkert någon annan här som är bättre på den exakta definitionen. Men jag tänker mig att OSR ofta innebär ett särskilt upplägg med mycket utrymme för olika sorters tabeller. Reglerna i OSR-spel kan skilja sig åt ganska mycket, men har en genomgående stil som jag antar har med DnD-rötterna att göra. Personligen har jag dock bara en indirekt relation till DnD. Jag känner bara vagt till nivåerna.

Som skrivande människa är jag särskilt uppmärksam på hur texten är upplagd. Ser upplägget nytt och annorlunda ut blir jag särskilt intresserad.
 
Last edited:

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,412
Men visst kom det ett BRP-spel får något år sedan som hade som försäljningsargument att man kunde använda gamla Basic-D&D-äventyr direkt i det för att man hade portning?
Ah, här - Mythras Classic Fantasy:

 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,694
Mutant 1 och 2 och MUA rymmer många svenska detaljer, men är samtidigt också inspirerade av Gamma World och Kalle Anka. Ett snarlikt rollspel med fabeldjur och mutanter hade kunnat skapas i många andra länder. Det är bara att byta ut namnen och ändra lite på referenshumorn.
Fast kan inte detsamma sägas om alla verk som någonsin getts ut? Att det har många egna detaljer men inspirerats av något annat, samt att en liknande sak hade kunnat göras av någon annan person någon annanstans, men att den då hade sett annorlunda ut?
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,488
indie, OSR,
Man skulle kunna hävda att "indie"/forge och OSR har egentligen mer rötter på internet än någon specifik geografisk plats. Att det har utvecklats genom att det typ suttit en svensk, en amerikan och en portugis och massor av personer från andra länder och smågnabbat på ett forum eller google+. Sen dominerar USA såklart ändå pga folkmängd och kulturell hegemoni, men jag tror ändå internet löser upp lite av kulturella gränser.
 

Oscar Silferstjerna

I fablernas värld
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,629
Location
Nirvana
Fast kan inte detsamma sägas om alla verk som någonsin getts ut? Att det har många egna detaljer men inspirerats av något annat, samt att en liknande sak hade kunnat göras av någon annan person någon annanstans, men att den då hade sett annorlunda ut?
Har du läst eller spelat Gamma World som är en väldigt uppenbar inspiration för Mutant?
 

Oscar Silferstjerna

I fablernas värld
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,629
Location
Nirvana
Man skulle kunna hävda att "indie"/forge och OSR har egentligen mer rötter på internet än någon specifik geografisk plats. Att det har utvecklats genom att det typ suttit en svensk, en amerikan och en portugis och massor av personer från andra länder och smågnabbat på ett forum eller google+. Sen dominerar USA såklart ändå pga folkmängd och kulturell hegemoni, men jag tror ändå internet löser upp lite av kulturella gränser.
Ja, att skapare i många olika länder har utvecklat en ursprunglig amerikansk kärna tror jag att de flesta kan hålla med om. Likaså att internet har varit en kreativ mötesplats.
 

Oscar Silferstjerna

I fablernas värld
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,629
Location
Nirvana
Ja, men jag har inte påstått att Mutant inte tagit inspiration någonstans ifrån. Jag skrev ju faktiskt det i mitt svar till dig.
Du skrev inget om Gamna World och jag tycker att det i sammanhanget är en väsentlig detalj. God natt! Jag är halvgammal och behöver min sömn för att orka med morgondagen.
 
Top