Jag konstruerade ett stridssystem till en ockult deckarkampanj — tänk Blade Runner via True Detective.
1. Initativslaget resulterar i Posture (spelet var på engelska för jag körde med amerikaner). Den vinnande sidan kallas för Aktiv och får vanligtvis 1, 2 eller 3 i Posture. Posture mäter överblick, lugn, taktiskt läge, skydd — allt sånt. Ju högre desto bättre, därför att:
2. Varje poäng Posture ger ett extra advantage respektive disadvantage på i stort sett alla Färdighetsslag man företar sig under en strid. Så Posture, och därmed initiativ, är avgörande.
3. Posture förändras av Manövrer: man kryper till ett bättre läge, man sticker upp huvudet och försöker få överblick, man blundar och ber en bön och får ner hjärtfrekvensen tills tunnelseendet släpper. Som regel slår man för Taktik; om man lyckas förändras Posture till ens fördel, med 1 eller ibland 2 nivåer.
4. Den Aktiva sidan handlar alltid. En person på den Passiva sidan kan bara reagera, i första hand då den har blivit beskjuten och skotten har missat; då kan den slänga iväg moteld eller försöka manövrera. Dock:
5. Om någon på den Aktiva sidan manövrerar istället för att skjuta, kan någon på den Passiva sidan som inte har förbruka sin reaktionshandling under rådande Handlingscykel, skjuta på den, eller själv manövrera; att detta sker kan förhindras med nedhållande eld, gärna med automatvapen.
6. Om den Aktiva sidans Posture sjunker till minus ett upphör de att vara Aktiva, och blir istället Passiva; den Passiva sidan blir då, förstås, Aktiva, med Posture 1.
7. Det går även att Manövrera för att nå ett annat taktiskt mål än att hamna i ett bättre läge för att skjuta på fineden; man kan Manövrera för att ta sig över gatan och in genom en port; att få in civila i en buss; osv.
8. Eftersom det var ett polisspel, handlade eldstrider sällan om att försöka ha ihjäl alla fiender, utan istället om att ena sidan försökte komma undan ett bakhåll, eller att rollpersonerna trängde in i en lägenhet och tog kontroll över ett antal våldsamma, beväpnade individer, och annat som man kan se i t.ex. The Shield eller The Wire; som jag minns det fungerade systemet med Posture och Manövrer rätt bra för det; ”En typisk grupp langare som bevakar sitt lager i en lägenhet ger sig så fort rollpersonernas Posture når 2”; ”Det krävs 4 Lyckade Manövrer för nå slutet av gatan och komma ut ur bakhållet.”
9. Inga skadeslag. Vanliga individer slogs ut av en enda träff, rollpersoner och tuffa fiender av två; kevlarvästarna som poliserna hade i bakluckorna och ibland krängde på sig innan de gick in i en farlig situation lät dem tåla ytterligare en extra träff; vissa grovkalibriga vapen motsvarade två träffar direkt; viss illegal ammnution ignorerade skyddsvästar. Det flöt på snabbt.
10. Systemet var säkert fullt av hål, men det fyllde sitt syfte rätt bra; rollpersonerna hade antingen kommandot och handlade och drev sin vilja igenom, med skurar av moteld då och då, eller satt hopkrupna och blev sönderpepprade och försökte krypa in bakom nästa bil och sen nästa, i hopp om att till slut vända striden.