Hmm
Det är väldigt litet av det han skriver som jag tycker är vettigt. Det mesta är ett halvdant försök att blanda bort korten och måla upp en vanbild av kritiken tills man kan koppla av den som "oberättigad". Artikeln verkar imho skriven för D&D-speare för att de inte skall störas av att folk gnäller på deras spel.
För att titta litet närmare på huvudpoängerna i det han skriver: (och nu tolkar jag honom en aning så det kan ju bli fel, peka gärna ut om det är någon tolkning ni inte håller med om
Levlar
Levlar är till för att karaktärer skall bli bättre. Det är roligt att karaktärer blir bättre. Därför är levlar bra.
Han struntar helt i att det finns tusen andra sätt att låta karaktärer bli bättre och att kritiken mot D&D väldigt sällan är mot _att_ man blir bättre utan mot _hur_ detta går till.
Klasser
De är en mall för nya karaktärer. De förenklar beskrivning av ens karaktär. De ger en mall för utveckling av karaktärer som man kan avvika från om man vill. En hjälp och inget hinder.
Återigen finns det hundra andra sätt att åstadkomma de saker han håller fram som fördelar. Yrken i gamla DoD löser t.ex. det mesta av det där... Det är t.ex. lika lätt att säga att man vill spela en mänsklig krigare i DoD som i D&D och folk vet ungefär vad man menar.
Att klasserna är en artificiell konstrukt som kräver högar av regler och specialhantering är tydligen helt omärkligt. Inget hinder alls. Att något som kräver trippelklassning och finpusslande med feats i D&D kan lösas precis på samma sätt som alla andra karaktärer i ett klasslöst system utelämnas helt
Hit points
Alla system är orealistiska så hitpoints är inte sämre. Man vet alltid hur mycket en viss skada innebär.
Det första är ett helt meningslöst argument. Att perfektion är omöjligt att uppnå innebär inte att alla system är lika bra.
Det senare är direkt fel. En hp representerar en enormt mycket större skada för en level-1 karaktär än en level-20 karaktär.
Varför HP prompt skall öka med level tas inte upp alls, kanske ses det som en självklarhet? Det är det naturligtvis inte...
Jaja. jag håller med om hans slutsats; att dessa saker är vitala för D&D och att man inte skulle kunna skrota dem alla utan att göra ett totalt annorlunda spel. Hans argumentation, om man betraktar den som det försvar för D&D det framstår som, är dock en bräcklig väv av hål.