Ymir;n259287 said:Jag lär komma tillbaka senare i tråden, då jag nördar lite på detta, men en favorite of mine är tibetanernas (och de gamla iraniernas) Sky burials. jag tycker det är något vackert, på något vis, med konceptet att låta döda människor rituellt ätas av fåglar så att deras kött och själ kan bäras av fåglarna till himlen. Tibetanerna har även water burials; döda barn läggs i floderna snarare än att ges åt fåglarna, men jag vet inte varför det är så, men jag slår vad om att anledningen är intressant.
luddwig;n259269 said:Jag vill ha mustigare rollspelsvärldar och tar därför tacksamt emot tipsa på intressanta kulturella fenomen som jag helt sonika kan knycka.
Ymir;n259287 said:...men en favorite of mine är tibetanernas (och de gamla iraniernas) Sky burials. jag tycker det är något vackert, på något vis, med konceptet att låta döda människor rituellt ätas av fåglar så att deras kött och själ kan bäras av fåglarna till himlen.
cogitare;n259333 said:I Conn Iguldens bok om Djingis Khan så beskriver han samma sedvänja hos mongolerna på den tiden. Är inte själv så värst insatt men jag har fått bilden av att han (Conn Igulden) har gjort ett ganska digert research-arbete kring sina olika historiska romaner.
Cog.
da_bohz;n259514 said:Tangata manu, Fågelmannakulten på Påskön. Vet inte hur allmänt känd den är, men i väldigt korta drag går det ut på att folk tävlar om att hämta årets första ägg från Sottärnan, som häckar på en mindre ö (Motu Nui) utanför huvudön.
The full initiation is reported to start with members of the tribe being removed from their mothers at the age of nine.[SUP][3][/SUP] This process is not always voluntary and can involve threats of death.[SUP][3][/SUP] The children are then beaten and stabbed in their nostrils with sticks to make them bleed.[SUP][3][/SUP] In the next stage the children are hit with stinging nettles.[SUP][3][/SUP] The boys are then dressed in ritual clothing and an attempt is made to force them to suck on ritual flutes.[SUP][3][/SUP] The boys are then taken to a cult house and older boys dance in front of them making sexual gestures.[SUP][3][/SUP] Once it gets darker the younger boys are taken to the dancing ground where they are expected to perform fellatio on the older boys.
Lupus Maximus;n259542 said:Colombianska nyårstraditionen med att bygga en docka, i fullskalig storlek, som man på nyårsafton tänder eld på. Dockan, Año viejo, representerar det gångna året. Vissa fyller den med smällare för lite extra effekt, men det är inget måste.