Moralisk Vomering
Personligen anser jag inte att man skall behöva spela übergoda karaktärer med högt i heder och ära.
Nä, om man vill kan man ju spela normalal människor eller ondingar, helt rätt.
För enligt min uppfattning är übergoda karaktärer minst lika elaka som alla andra.
"DÖDA ORCHERNA..."
"men varför ers nåd?"
"De är ju onda"
Um... jag hade valt "Döda dem därför att de bränner, plundrar och våldtar bönderna och deras egendomar (och så bränner de ner hallonbuskarna också!)." Sedan om orcherna tar till harvärjan så är det ju bara bra, men att slakta hela bunten är ju... ehh... ett intressant etiskt dilemma.
Visst är våldtäkt allvarligt (i rollspel) men att döda någon då? Och jag menar det gör ju rollpersonerna (allt som oftast) stup i kvarten. Det hör man sällan att någon kvider om.
Enstaka gånger, okej. Om varje spelmöte innehåller massmord på byar, våldtäkter och folk som spottar på golvet så skulle jag nog höja på ögonbrynen och ta ett snack med spelarna, antingen för att jag konstant förbereder fel sorts äventyr eller om de verkligen vill spela spel där de sätter dolken i ryggen på varandra och ofredar allt på två ben. Det hela hänger på hur våldtäkten/massmordet/spottandet skildras. Det får inte bli slentrian.
Jag kan hålla med att ondskefulla handlingar bör få konsekvenser, dock inte att spelledaren straffar rollpersonen för vad han gör genom någon slags gudomlig intervation. Nej det skall hellre ske på ett mer logisk sätt. Om nu en rollperson våldtar en kvinna så kanske hennes bröder letar efter honom för att bestraffa honom och så vidare. Inget "Det kommer en blixt från himlen och pulvriserar din rollperson eftersom han bettede sig omoraliskt".
Där håller jag med. Såvida man inte tänker slänga ut personen i fråga så skall alla handligar bemötas med en förnuftig respons (Förvisso finns det spelvärldar där gudarna kan komma knallande och slå ner rackaren...).
Man skall väl inte behöva ha en moralisk predikan för varje händelse.
Det... beror på kampanjen. Har SL bestämt sig för att "Krig är dumt" så kan inga fälttåg i världen rädda RP:nas imperiebyggande. De borde ha satsat på gillen istället. ...jag svamlar.
Har nu insett att detta meddelande blev väldigt ofokuserat men det jag vill säga var att man inte skall behöva spela moraliskt. Moraliskt spelande får i övrigt mig att tänka på de olika datorspel i vilka man dör i om man råkar döda en oskyldig, exempelvis "Return to Castle Wolfenstein". Huvudsaken att spelarna och spelledaren har roligt.
Och där är den stora köttbiten! Jag personligen ser ingen som helst humor eller rolighetsfaktor i våldtäkt eller massmord. Om jag eller någon annan sedan säger detta så ska vi inte bli petade på och kallade för moraltanter, utan detta skall respekteras lika mycket som alla andra åsikter. Men, jag kan personligen inte se det roliga i en våldtäkt, massmord, folkmord, Lars Norén eller förnedringshumor.
Sammanfattningsvis kan jag säga att det jag vill ha sagt är att alla får spela bäst de vill, men folk tycker olika saker är kul. Nu känner jag på mig att jag svamlar för mycket för att ge ett bra svar, men what the höstack.
Storuggla, svamlar och sådant