Nekromanti Intriger inom spelgruppen

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: det var väl inget!

Är det här någon slags tävling i osmakligt uppförande eller? Jag tror inte jag hade varit stolt över att berätta om mina spelares handlingar om de var pungavslitande psykopater.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Inom min spelgrupp förekommer det egentligen inte så mycket interna intriger som jag egentligen skulle vilja önska och definitivt inga som involverar våldtäkter och massmord. Jag hoppas verkligen att de hade starka skäl för sitt handlande.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Hög moral kontra moral...

"Allanah-->
Din mening är inte bara felstavad, den är även också oeftertänksam. Varför skulle man våldta någon för nöjets skull?"

Det är helt rätt, Plutte. De personer som inte kan stava ordentligt förtjänar allt hån och all dryghet som man kan uppbåda. Dessutom kan man lugnt räkna med att de inte har några vettiga argument att komma med.

Eller hur var det nu?

Jag hoppas verkligen att de hade starka skäl för sitt handlande.

Om jag säger så här ibland har vi mer eller mindre bra anledningar

Äntligen visar misslorna var skåpet ska stå!

Ja, bryt amputasjons (jag kan inte stava så klaga inte) slaget var ett ifrån att armen skulle ha lossnat!

Men sedan var Rahkzim hans mindre bror Rewhan och hans vän Akiba övertygade om att dricka han blod! Men efter nån vecka av jagande runt i staden, rycktes spridande och sammandrabbningar så blev Truhken less och for hem till en liten ö utanför Takkalorr... för att stana där? Och nu kommer det kanske mest ossanolika våran spelledare solg ett slag för att se om denna flicka blev gravid och det... blev hon. Efter en rätt så lång diskution så in såg vi att slaget var ungefär omöjligt att lyckas med men det gjorde han och va var tvungna att acceptera det. Så efter 9 månader födde hon (ännu en konstig sak) tvillingar! Men dom blev skickade till en liten ö utanför Takkalorr direkt...

Oj, nu när jag läser det här har jag listat ut vad våran SL tänker göra!

Och spelare 2 är...... Jag!!!

Ja, här har vi den lilla mäniskan som råkar ut för allt

Nordix----->
Jag skrev Spelare 2 för jag viste inte om du ville att jag skulle lägga upp ditt namn

Blasphemy

Swashbuckler
Re: Moralisk krigsrätt

Ja men du inser ju själv att man kan spela "rubbade" individer på två olika sätt. Det dåliga fjortissättet:"Asså jag mördar alla i byn, tar deras pengar och... ehhh ehhh våldtar deras kroppar... he he vad får jag i reputation nu tror du?"Och det mer seriösa sättet där man går in i personen och försöker agera som exempelvis en deppresiv, schizofren, manisk person skulle fungera. Som du gjorde när du spelade kult. Och jag har redan sagt att så länge gruppen (och i synnerhet SL) tycker att det är oki så funkar det. Själva det här samtalet utmynnade väl mer i om det var moraliskt att spela en rollperson som var ondskefull. Exempelvis våldtog någon eller så. Inte för att det förstörde för spelgruppen även om säkert så var fallet. Och får jag föreslå att du istället för moraliska pianon och hot så kan du ju testa att tala med spelaren / spelarna och helt enkelt säga vilken typ av karaktärer, moral och sammanhållning du vill ha i gruppen.

Blasphemy

Swashbuckler
Förklaring till Sall

Jag skall ta det långsamt och tydligt så att du hänger med. Jag försökte slänga ur mig lite allmänna saker om moral och rollspel. Men det blev visst för rörigt. Men var inte orolig... Här kommer den lätt lätta versionen.Jag ser ingen större skillnad i fantasi och verklighet när det gäller humanistiskt agerande. Ett agerande såsom våldtäkt, bär samma konsekvens och allvar som i verkligheten. Ja det bör finnas konsekvenser för våldtäkt i rollspelet. Och som det sades tidigare så kan våldshandlingar (exemempelvis våldtäkt) föra spelet framåt. Det jag menar är att det kan även föra spelet framåt om det är en av rollpersonerna som har våldtagit någon. Han kanske är jagad, driven av skuldkänslor vad vet jag. Det kan hur som helst vara en intressant karaktär. Och här gör jag en jämförelse med boken 'Furst nids förbannelse' där huvudpersonen i början våldtar en 15 årig flicka. Och är han egenteligen en ond person. Nja snarare sjuk. Det har hur som helst konsekvenser längre fram i bokserien. Hänger du med...Så nej, enligt dig så skiljer jag inte alltför mycket på fantasi och verklighet. Det är därför jag vill föra verkliga kampanjer i en fantasivärld. Verkliga kampanjer uppbyggda på intriger, spänning, mystik, magi. Där finns min fantasi. Min verklighet bygger jag in i SLP:s agerande, deras reaktioner, motiv, drivkrafter.Det där låter som hur jag bygger äventyr. Jag försöker inte ha en ond eller god sida. Det finns inget ont och gott. Alla har en orsak till vad de gör. Mina spelares karaktärer är inga gullefjun. De lever sig in i sina roller bra, men det tillåter dem inte att gå hur långt som helst. Borde inte det bero på vilken typ av karaktärer de har. Om någon exempelvis är en lönnmördare så vore det ju underligt om han drog sig för att mörda någon. Och du måste ju hålla med om att mörda någon är betydligt värre än våldtäkt. Så jag antar att dina spelare har någorlunda moraliska och 'godhjärtade' karaktärer. Även om de säkerligen dödar fiender till både höger och väntster utan någon som helst ångest eller skamkänsla.Min kritik handlade inte om vad era RP gör. Min kritik handlar om varför de gör som de gör. Det är moral, visst. Moral är moral oavsett om den är låg eller hög.Ja som sagt. Rollpersonens handlingar måste ju byggas på karaktärens personlighet. Är det en känslokall maktlysten individ kanske han inte drar sig för att våldta någon. Och detta gör händelsen får ett naturligt utrymme i din fantasi? Tänk på den händelsen när du sitter och nojsar med tjejen. Tänk på hur roligt det är när man läser inlägg om detta på ett forum för rollspel. Tänk för helvete på alla de som blivit utsatta för det eller som haft/har flickvännen som blivit utsatta för det. Jag kanske inte kan skilja på verklighet och fantasi, men jag kan skilja på vett och jävligt korkade åsikter. Folk blir våldtagna varenda dag. Personligen har jag missat annonserna om de nyligen dräpta orcherna eller om matrix2-offrens anhöriga. Okej... Nu måste jag säga att jag tycker att det är du som har "jävligt korkade åsikter". Varför skulle händelsen av en våldtäkt inte kunna finnas i fantasin. Mord, dråp, krig, sjukdom finns inte de i din fantasi. Och är inte de lika illa. Finns det verkligen inte krig eller dråp i din rollspelsvärld? Har aldrig dina rollpersoner dödat någon. Okej då förstår jag att du är chockad.Tänk för helvete på alla de som blivit utsatta för det eller som haft/har flickvännen som blivit utsatta för det. Vad har det med saken att göra. Bara för att saker händer i verkligeheten betyder väl inte att man inte kan ta med dem i rollspel. Tänk de som har haft flickvänner som dött i cancer. Skall man ta bort sjukdomar ur rollspel? Tänk dig de som har dött i krig. Skall man ta bort krig ur rollspel? Tänk dig de som har blivit mördare. Skall man ta bort mord ur rollspel. Och om någon då har blivit våldtagen... Skall man ta bort våldtäkter ur rollspel. Jag kanske inte kan skilja på verklighet och fantasi, men jag kan skilja på vett och jävligt korkade åsikter. Folk blir våldtagna varenda dag. Personligen har jag missat annonserna om de nyligen dräpta orcherna eller om matrix2-offrens anhörigaHar du missat annonser om krig i världen. Svält, mord, rasism och sjukdomar. Eller ser du bara annonser där det står om våldtäkter!?. Ja hoppas att du förstår. Om du undrar något mer så kan du alltid messa mig privatHej.

Sall Tymbast

Veteran
Förklaring av Sall

Detta var först menat som ett personligt meddelande till Blasphemy, men jag valde att hellre lägga det här.

Min uppenbara kritik om den moraliska debatten grundar sig på den frågeställning som står till grund för hela denna topicen. Skall vi diskutera personpåhopp om min fantasi så är det en helt annan debatt. Ge fan i att ge mig en roll jag inte tagit på mig. Fabulera inte heller om min person och hur jag agerar. Undvik det är du snäll. Det är inte bara onödigt. Det är helt lönlöst, speciellt då du inte har en aning om vem jag är, hur jag är, vad jag är.
Jag anser att det är jävligt korkat att på ett öppet och väl avläst forum diskutera hur man våldtog någons kamrat, fiktiv eller inte, för att man inte fick sin vilja igenom. Visst kan våldtäkt och förnedring föra en story framåt. Det har jag till och med hållit med om. Men min kritik riktar sig mot varför man utför något sådant i den situation som beskrevs. Det lades inte upp som en tung avgörande psykologiskt pressande situation utan beskrev som ett lättvindigt beslut om hur man tacklar sin situation.
Innan ni håller på att kalla någon moralens väktare eller vad det nu är för titel som tillskrivits mig så ta reda på vad det är jag vill kritisera. Jag har fört en diskussion föranledd av denna inom min krets och vi finner ingen relevans med att våldta en SLP för att man vill.

Detta var den ursprungliga situationen som beskrevs:
"I min spel grupp är det vanligt att det skapas intriger mellan spelarna tex. person 1 försöker förföra person 2s "flickvän" som person 2 hittade i öknen utan minne och när person 1 inte lyckas förföra "flickvännen" så våldtar han henne villket ger konsikvenser, det här är bara en av väldigt många saker som har hänt."

Jag la in ett frågetecken om varför man som medspelare och spelledare accepterar sådana här reaktioner. Jag ansåg att det visade på ett i denna situationen osunt agerande. Jag var inte först med att ifrågasätta det och jag kommer inte vara sist.

Blasphemy

Swashbuckler
Re: Förklaring av Sall

Det var sannerligen ett känsloladdat svar det där. Gillade särskilt partiet:

Det är helt lönlöst, speciellt då du inte har en aning om vem jag är, hur jag är, vad jag är.

*massorna applåderar och Sall Tymbast får en Oscar för bästa manliga rollperson*

Antar att du förstod mina motargument denna gången eftersom du inte säger något annat.

:)

P|uT0NiUm

Swashbuckler

Till dig också, läs hela förra inlägget så får du reda på min inställning till "moralisk ejakulation".

Helt enkelt, så bör man få spela hur man vill, så länge man inte förstör för medspelarna.

Vad är fel med det? Är jag "inte seriös" (som Sall Tymbast uttryckte det) för att jag anser att man bör få det?

Varför får SLPer våldta folk då? Dude, think...

walium

Ganska töntig, faktiskt

Jag är måttligt intresserad av dina argument och åsikter. För min del får du tycka och tänka precis hur du vill. Det är sättet som du framför din tankar och argument på som jag stör mig på. Du har en von-oben attityd och en vass egg i många av dina inlägg som du gott kunde skippa. Du behöver verkligen inte krydda dina inlägg med små kommentarer som "Dude, think..." eller "Din mening är inte bara felstavad, den är även också oeftertänksam. " för att de ska hålla i en debatt.

P|uT0NiUm

Swashbuckler

"Visserligen vill du lägga in en ironisk touch här."

Det var som det det gick ut på /images/icons/wink.gif. Men om du tänker efter, tror du att någon våldtar någon annan för att få skratta åt det dagen efter? Eller för sitt eget höga nöjes skull?

"Så nej, enligt dig så skiljer jag inte alltför mycket på fantasi och verklighet."

Då kommer vi till ytterligare ett dilemma: Varför får våldtäkt förekomma i verkligheten, men inte i din spelvärld?

"Folk blir våldtagna varenda dag."

Inte i din spelvärld, där livet är en dans på rosor /images/icons/wink.gif.

Det jag ser din åsikt som, är strikt moralisk.
Om du har en flickvän som har blivit våldtagen så tycker jag självfallet att det är vidrigt, och jag ber om ursäkt (utan ironi) om du tog illa upp för det. Men det har ändå inte ett jota att göra med Eons spelvärld - och det kommer aldrig att ha det heller.

(ett senare inlägg)

Läs igen saker och ting en gång till."

Det tycker jag också att många ska göra... nämner inga namn, men varför läser folk så slarvigt här inne?

(för att återgå)

Självklart ska rollpersonen straffas för att han beter sig... sådär. Men: Bara om det är logiskt. Inga materialiserade pianon.

Krilles exempel om krigsrätt är ett superbt exempel. Men nu undrar jag: Var det bra gjort för att Krille ogillade det, eller för att spelarna ogillade det?

En våldtäkt bör få konsekvenser. Antingen kan rollpersonen förklaras som något vrickad, kanske till och med sinnessjuk. Spelledaren bör poängtera att han känner sig lite konstig för att han gjorde så där, får mardrömmar... och så vidare.

Men spelaren bör inte bli kickad ur spelgruppen för det.

"Du ser inte våldtäkt i fantasin som mycket allvarligare än att spela ett shootémup-spel?"

Där har någon byggt ett helt spel på att döda folk. I fantasin, förstås.

Vad är värst, att våldtas eller att dödas?

"Tänk på den händelsen när du sitter och nojsar med tjejen."

Då blir det inte så nojsigt längre. Däremot, så kan jag gott och väl tänka mig den händelsen i rollspel, om spelupplevelsen kanske inte är tänkt att vara nojsig. *försöker dra min flickvän ur diskussionen om våldtäkt i fantasy-rollspel*

"Varför skulle händelsen av en våldtäkt inte kunna finnas i fantasin. Mord, dråp, krig, sjukdom finns inte de i din fantasi. Och är inte de lika illa. Finns det verkligen inte krig eller dråp i din rollspelsvärld? Har aldrig dina rollpersoner dödat någon."

Bra sagt, Blasphemy.

"Tänk de som har haft flickvänner som dött i cancer. Skall man ta bort sjukdomar ur rollspel? Tänk dig de som har dött i krig. Skall man ta bort krig ur rollspel? Tänk dig de som har blivit mördare. Skall man ta bort mord ur rollspel. Och om någon då har blivit våldtagen... Skall man ta bort våldtäkter ur rollspel."

Också bra sagt. Du verkar ha vettiga åsikter.

"Men för tusan mänska, använd Enter-tangenten nån gång!"

Medhåll /images/icons/wink.gif!

..."ta reda på vad det är jag vill kritisera."

Eftersom att du dels ändrar dig ganska mycket, dels inte riktigt verkar få fram det, så är det rätt så svårt...

"Jag la in ett frågetecken om varför man som medspelare och spelledare accepterar sådana här reaktioner."

Vänta nu här. Flickan ville inte knulla, person 1 (våldtäktsmannen) har väldigt låg heder och har inte fått något på mycket länge, samt: Ingen är ju ändå i närheten.

Vänta vänta vänta, explodera inte nu. Jag tycker absolut inte att det är antingen korrekt eller acceptabelt - i verkligheten. Dock så inträffar det, faktiskt flera gånger om dagen.

Varför kan detta inte inträffa i rollspel? Mord, krig, svält, sjukdomar och okvädningsord gör ju det.

Och vad är värst, att dö eller att bli våldtagen?

"Ett agerande såsom våldtäkt, bär samma konsekvens och allvar som i verkligheten."

Allvaret kan jag hålla med om. Man bör inte ta lätt på en våldtäkt, främst för att det är jävligt sjukt. Däremot...
SLPn som blev våldtagen får säkert men för livet av att det där inträffade... synd bara att din teori brister genom att det är en SLP, och ingen fysisk skada har inträffat.

Såvida man inte lajvar /images/icons/wink.gif.

[edited]P.S.
Till walium:

"Det är helt rätt, Plutte. De personer som inte kan stava ordentligt förtjänar allt hån och all dryghet som man kan uppbåda. Dessutom kan man lugnt räkna med att de inte har några vettiga argument att komma med."

I detta fall hade han inga vettiga argument att komma med, och det var mer skämtsamt menat än drygt och hånfullt. Ursäkta om jag fick det att låta annorlunda. Jag har inget emot dyslektiker eller stavfel, och att jag nämnde stavfelet var på inget vis menat som vare sig ett hån eller som en elak vink. Jag menade heller inte att ett stavfel innebär att man inte har något vettigt att komma med.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Hög moral kontra moral... [OT]

[Off-Topic]

"Jag är måttligt intresserad av dina argument och åsikter."

Det är för att vi tycker olika.

"Det är sättet som du framför din tankar och argument på som jag stör mig på."

*tänker på C-S-communityn...* Nåväl, jag ska försöka bättra mig. Men jag är ju inte ensam om taskig attityd, eller...?

(det känns alltför ofta som att alla ser ned på mig när jag läser andras inlägg och synpunkter, och därför drar jag mig oftast för att svara på dem)

"Du har en von-oben attityd och en vass egg i många av dina inlägg som du gott kunde skippa."

Inte meningen. Jag tänker inget nedsättande om vare sig folk eller deras åsikter när jag skriver inlägg, och försöker låta så saklig som möjligt. Sorry.

""Dude, think...""

Det var precis vad jag menade med det. "Tänk efter före. Läs mitt inlägg igen." Anledningen är att jag inte vill behöva upprepa mig tusentals gånger. Att det var en illa dold förolämpning där ser jag inte som ett problem, eftersom att jag anser att man ska läsa hela inlägg och tänka efter innan man själv häver ur sig en massa skit.
Jag menade alltså inte att någon är korkad eller tanketrög, jag menade bara att man helst ska ta hänsyn till allt skrivet i ett inlägg, och inte bara delar av det.

""Din mening är inte bara felstavad, den är även också oeftertänksam."

Felstavad-grejen kunde jag ha skippat - men det var i och för sig inte illa menat. Ursäkta för det.

Oeftertänksam. Det var den. O, ja. Efter att ha läst igenom (delar av) debatten igen så kommer jag inte fram till något mer oeftertänksamt som har yttrats.

Jag kan kortfatta det hela: Tack för tipset (inte ironi), jag ska försöka bättra mig (helt säkert). Jag avskyr själv när folk låter så, och hade faktiskt ingen aning om att jag själv gjorde det /images/icons/frown.gif /images/icons/blush.gif - det är inget jag strävar efter. *slår mig själv på munnen*

Fan också... jag låter överlägsen... darnit...

Thalaski

Hjälpsam dvärgamagiker
Från en som var med

Jag ska börja med att säga att jag är med i Bard´s spelgrupp.
Och att jag var med om dessa händelser.
när det gäller kvinnor och barn dödandet så försökte faktiskt SL att uppvigla kombatanterna/images/icons/yikes.gifför att få en strid mellan dessa rp:s.

Våldtäkten var ett led i att skada misslan (han trodde att tjejen var kär i honom bara för att han är den som överlevde efter det att vi räddat henne ur öknen).
Vi klagade inte så mycket på det heller eftersom vi alla var nyfikna på "Tränniskor" (utom misslan) (tränniskor= tirakerer + människor) och vi blev ledsna när vi inte ens fick se hur de såg ut. (Jag fram manade en demon kanske 1km bort).

Bard gjorde det också för att han älskar att retas med "misslan".

För att avsluta så måste jag säga att Akiba Skallmos är en av de roligaste SLP:s som finns.

Ps. Våldtäkten ägde rum efter det att tirakerna intagit soldarn. ds

Thalaski

Hjälpsam dvärgamagiker
Från en som var med.. 2

jag komm bara att tänka på att han rollperson tillhörde mahkta kulten där reglerna för att lyckas är enkla:
*Hävda den starkes rätt i sammhället.
*Föd många barn till världen.

det är de som jag är säkra på.
... hey he´s just a big monster with agressions.