Re: Hög moral kontra moral...
"Visserligen vill du lägga in en ironisk touch här."
Det var som det det gick ut på /images/icons/wink.gif. Men om du tänker efter, tror du att någon våldtar någon annan för att få skratta åt det dagen efter? Eller för sitt eget höga nöjes skull?
"Så nej, enligt dig så skiljer jag inte alltför mycket på fantasi och verklighet."
Då kommer vi till ytterligare ett dilemma: Varför får våldtäkt förekomma i verkligheten, men inte i din spelvärld?
"Folk blir våldtagna varenda dag."
Inte i din spelvärld, där livet är en dans på rosor /images/icons/wink.gif.
Det jag ser din åsikt som, är strikt moralisk.
Om du har en flickvän som har blivit våldtagen så tycker jag självfallet att det är vidrigt, och jag ber om ursäkt (utan ironi) om du tog illa upp för det. Men det har ändå inte ett jota att göra med Eons spelvärld - och det kommer aldrig att ha det heller.
(ett senare inlägg)
Läs igen saker och ting en gång till."
Det tycker jag också att många ska göra... nämner inga namn, men varför läser folk så slarvigt här inne?
(för att återgå)
Självklart ska rollpersonen straffas för att han beter sig... sådär. Men: Bara om det är logiskt. Inga materialiserade pianon.
Krilles exempel om krigsrätt är ett superbt exempel. Men nu undrar jag: Var det bra gjort för att Krille ogillade det, eller för att spelarna ogillade det?
En våldtäkt bör få konsekvenser. Antingen kan rollpersonen förklaras som något vrickad, kanske till och med sinnessjuk. Spelledaren bör poängtera att han känner sig lite konstig för att han gjorde så där, får mardrömmar... och så vidare.
Men spelaren bör inte bli kickad ur spelgruppen för det.
"Du ser inte våldtäkt i fantasin som mycket allvarligare än att spela ett shootémup-spel?"
Där har någon byggt ett helt spel på att döda folk. I fantasin, förstås.
Vad är värst, att våldtas eller att dödas?
"Tänk på den händelsen när du sitter och nojsar med tjejen."
Då blir det inte så nojsigt längre. Däremot, så kan jag gott och väl tänka mig den händelsen i rollspel, om spelupplevelsen kanske inte är tänkt att vara nojsig. *försöker dra min flickvän ur diskussionen om våldtäkt i fantasy-rollspel*
"Varför skulle händelsen av en våldtäkt inte kunna finnas i fantasin. Mord, dråp, krig, sjukdom finns inte de i din fantasi. Och är inte de lika illa. Finns det verkligen inte krig eller dråp i din rollspelsvärld? Har aldrig dina rollpersoner dödat någon."
Bra sagt, Blasphemy.
"Tänk de som har haft flickvänner som dött i cancer. Skall man ta bort sjukdomar ur rollspel? Tänk dig de som har dött i krig. Skall man ta bort krig ur rollspel? Tänk dig de som har blivit mördare. Skall man ta bort mord ur rollspel. Och om någon då har blivit våldtagen... Skall man ta bort våldtäkter ur rollspel."
Också bra sagt. Du verkar ha vettiga åsikter.
"Men för tusan mänska, använd Enter-tangenten nån gång!"
Medhåll /images/icons/wink.gif!
..."ta reda på vad det är jag vill kritisera."
Eftersom att du dels ändrar dig ganska mycket, dels inte riktigt verkar få fram det, så är det rätt så svårt...
"Jag la in ett frågetecken om varför man som medspelare och spelledare accepterar sådana här reaktioner."
Vänta nu här. Flickan ville inte knulla, person 1 (våldtäktsmannen) har väldigt låg heder och har inte fått något på mycket länge, samt: Ingen är ju ändå i närheten.
Vänta vänta vänta, explodera inte nu. Jag tycker absolut inte att det är antingen korrekt eller acceptabelt - i verkligheten. Dock så inträffar det, faktiskt flera gånger om dagen.
Varför kan detta inte inträffa i rollspel? Mord, krig, svält, sjukdomar och okvädningsord gör ju det.
Och vad är värst, att dö eller att bli våldtagen?
"Ett agerande såsom våldtäkt, bär samma konsekvens och allvar som i verkligheten."
Allvaret kan jag hålla med om. Man bör inte ta lätt på en våldtäkt, främst för att det är jävligt sjukt. Däremot...
SLPn som blev våldtagen får säkert men för livet av att det där inträffade... synd bara att din teori brister genom att det är en SLP, och ingen fysisk skada har inträffat.
Såvida man inte lajvar /images/icons/wink.gif.
[edited]P.S.
Till walium:
"Det är helt rätt, Plutte. De personer som inte kan stava ordentligt förtjänar allt hån och all dryghet som man kan uppbåda. Dessutom kan man lugnt räkna med att de inte har några vettiga argument att komma med."
I detta fall hade han inga vettiga argument att komma med, och det var mer skämtsamt menat än drygt och hånfullt. Ursäkta om jag fick det att låta annorlunda. Jag har inget emot dyslektiker eller stavfel, och att jag nämnde stavfelet var på inget vis menat som vare sig ett hån eller som en elak vink. Jag menade heller inte att ett stavfel innebär att man inte har något vettigt att komma med.