Nekromanti Intryck av A Dance with Dragons (fetspoilers)

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag har nu läst ut A Dance with Dragons. Definitivt bättre än A Feast for Crows men inte utan sina svagheter. Tyrions och Daenerys kapitel tillhör de svagare. Tyrion spenderar för mycket tid med att resa utan att komma någonvart, och särskilt hans två första kapitel är tråkiga. Daenerys inser själv i sitt sista kapitlet att den tid hon spenderade i Meereen var ett misstag, och det gäller även för själva berättelsen -- vad som sker med slavstäderna är inte lika viktigt som vad som sker med Westeros. Så vitt jag har förstått var detta den bit som tog längst tid att lösa, den "Meereenese knot" Martin har talat om, och det känns lite halvhjärtat, för många karaktärer (bland POV-karaktärerna: Daenerys, Tyrion, Barristan, Victarion och Quentyn) som gör alldeles för lite. Just Quentyn Martell är en tråkig karaktär som jag inte tycker tillför mycket till boken. Att få Barristan Selmys perspektiv var däremot trevligt -- han påminner rätt mycket om Eddard.

I kontrast till detta var Norden avsevärt intressantare. Den nedbrutne, torterade och (förmodligen) kastrerade Theons synvinkel gav en utmärkt bild av exakt hur monstruös Ramsay Bolton är, och i Jon Snows försök att hålla fred mellan sina nattvaktsbröder, kung Stannis män och vildfolket ger han intryck av att vara en av böckernas värdigaste ledare hittills -- definitivt bättre som kommendant än Daenerys är som drottning (han fick dessutom äntligen halshugga Janos Slynt!). Mordet på honom i sista kapitlet är chockerande, även om jag misstänker att döden inte kommer att vara permanent -- huruvida han räddar sig genom det trick Varamyr försökte sig på i prologen eller ifall Melisandre återuppväcker honom återstår att se. Likaså har jag mina tvivel kring hur sant det är att Ramsay Bolton dödat Stannis -- om Theon plockades upp av Stannis följe, hur kommer det sig att Ramsay inte vet var han är?

Davos dör inte! Yay! Allt tyder på att han ska hitta Rickon Stark på kannibalön Skagos, som onekligen verkar vara en ogästvänlig plats. Wyman Manderlys sondotter Wylla stjäl helt showen i ett kapitel.

Jag är inte någon stor vän av att Aegon fortfarande skulle vara vid liv. Sättet Varys talar om honom i epilogen får mig att misstänka att hans äkthet inte spelar någon roll -- han kan lika gärna vara någon som uppfostrats för att skapa Varys idealkung. Att folket i Lys har mycket av det gamla Valyrias blod nämns i något kapitel, så hur svårt skulle det vara att hitta någon unge i lämplig ålder med rätt hår- och ögonfärg? Dock är själva biten av historien där Aegon förekommer bra -- Jon Connington fungerar väl som POV-karaktär.

Dessvärre känns boken som om den hade kunnat ge mer resolution till de flesta av trådar. Vid slutet är Stannis obekräftat död i strid, Jon Snow möjligen mördad av sina bröder, Daenerys vilse på stäppen, Jaime försvunnen i skogen tillsammans med Brienne... väldigt lite känns avslutat. Däremot klargör epilogen med all önskvärd tydlighet exakt hur hårt Westeros kommer att kollapsa -- Norden är redan en röra som tronen enbart har nominell kontroll över, det Gyllene Kompaniet har erövrat sina brohuvuden, Dorne gör enbart sken av att lyda tronen, och utan Kevan Lannister kommer konflikterna mellan kronan och familjen Tyrell att öka. Jag misstänker att The Winds of Winter kommer att bli en blodig historia.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag tror också att vi nu har sett alla bitar av Daenerys profetia:

Soon comes the pale mare, and after her the others. Kraken and dark flame, lion and griffin, the sun’s son and the mummer’s dragon. Trust none of them. Remember the Undying. Beware the perfumed seneschal.
"The pale mare" är namnet på den pestsjukdom som härjar Yunkai. "Kraken and dark flame" är Victarion och hans röda präst Moqorro. Att Tyrion och Quentyn är "lion" respektive "sun's son" är klart, och med Jon Connington och Aegon har vi även "griffin" och "mummer's dragon". Den sistnämnda formuleringen är intressant -- det kan ju dels avse en falsk drake (av den typ Dany också ser i sin vision i de odödligas hus), dels att Aegon placeras på tronen av Varys, som ju tidigare varit skådespelare. Likafullt kan den skänka en viss trovärdighet åt idén att den unge Aegon inte är Rhaegars son. "The perfumed seneschal" är skeppet Tyrion färdades med -- dess namn översätts till "Fragrant steward", vilket mer eller mindre är samma sak.

kefka

Hero
Jag tyckte ocksà att A dance with dragons var betydligt bättre än A feast for crows. Speciellt handlingen i Norden med Theon, Davos, Asha och Jon var mästerlig, spännande och välskriven. Den gav en riktig känsla av hur Norden är annorlunda än övriga Westeros. Berättelsen i Mereeen och "Slavbukten" kändes mer torr. Jag fàr intrycket av författaren är väldigt kunnig och pàläst i europeisk medeltid och det är därför kan göra Westeràs till en riktigt intressant "medeltidsfantasy". I jämförelse känns handlingen i öster mer klichefylld och "standard". Bravos gillar jag doch som ett fantasy Venedig.

Nàgra lösa kommentarer:
Fattade jag rätt och Lord Manderley bjöd pà väldigt speciella bröllopspajer? Jag tror ocksà att Jon kommer tillbaka, men att han kunde "warga" tänkte jag aldrig pà. Jag trodde att han skulle bli àteruppväckt pà samma sätt som Cat eller Dondarrion. Vem är mördaren i Winterfall? Mance? Victarion är "lustig" pà ett sjukt sätt. Att offra 7 kvinnor genom att bàde bränna och dränka dem. Alla tre religionerna i en smäll, praktiskt!

Dilandau

Myrmidon
Håller med i det mesta, med ett undantag:

Svarte faraonen said:
i Jon Snows försök att hålla fred mellan sina nattvaktsbröder, kung Stannis män och vildfolket ger han intryck av att vara en av böckernas värdigaste ledare hittills -- definitivt bättre som kommendant än Daenerys är som drottning (han fick dessutom äntligen halshugga Janos Slynt!).
Jon var ju en värdlös ledare – eller i alla fall en värdelös politiker, vilket ofta är samma sak. Han för en linje som gör honom extremt impopulär hos sina Bröder, han påpekar ofta hur han inte riktigt litar på sina närmsta män, han blir varnad om dolkar i natten av Melisandre ... men ändå fortsätter han buffla på som om han var hela världens konung. Det är liksom som att han tror att han kan göra vad som helst, hur länge som helst, och att hans Bröder inte kommer att agera mot honom, trots att de tydligt visar sitt missnöje med honom.

Kanske är han bara naiv. Hur gammal är Jon vi det här laget? 16-17 år? Han kanske tror att titeln Lord Commander skyddar honom mot allt, att eftersom att han själv aldrig skulle göra uppror mot en rättmätig ledare så skulle ingen annan göra det heller. Naivt. Vaffan, till och med Ghost varnar ju honom!

(Det här med att han stänger in och ignorerar sin varg, som har räddat hans liv och varnat honom för fara så många gånger, är bara konstigt. Skicka bort vildsvins-wargen någon annan stans om han provocerar din vovve så mycket!)

Dilandau

Myrmidon
Svarte faraonen said:
"The pale mare" är namnet på den pestsjukdom som härjar Yunkai. "Kraken and dark flame" är Victarion och hans röda präst Moqorro. Att Tyrion och Quentyn är "lion" respektive "sun's son" är klart, och med Jon Connington och Aegon har vi även "griffin" och "mummer's dragon". Den sistnämnda formuleringen är intressant -- det kan ju dels avse en falsk drake (av den typ Dany också ser i sin vision i de odödligas hus), dels att Aegon placeras på tronen av Varys, som ju tidigare varit skådespelare. Likafullt kan den skänka en viss trovärdighet åt idén att den unge Aegon inte är Rhaegars son. "The perfumed seneschal" är skeppet Tyrion färdades med -- dess namn översätts till "Fragrant steward", vilket mer eller mindre är samma sak.
Så profetian varnar för Tyrion två gånger? Det verkar lite onödigt.

Ymir

Liten kantbaron
Jag håller sort of med både dig och Svarte faraonen här.

Problemet jag har med den här plotten är att Jons Nattvaktsbröder undantagslöst framstår som extremt dumma i huvudet:

- Det förefaller mycket solklart att wildlings fruktar och är beredda att kämpa mot The White Walkers
- Det förefaller solklart att Winter is Coming, och att White Walkers hotar Westeros
- Det förefaller solklart att Night's Watch är extremt underbemannat, och att ingen hjälp söderifrån är på väg.
- Det förefaller solklart att din fiendes fiende är din vän.
- Att bjuda in wildlings att hjälpa till i kampen mot White Walkers, och i gengäld ta deras guld och värdesaker för att, ihop med ett lån från Iron Bank, se till att Night's Watch -och- deras nya allierade har mat över hela vintern...det är ju en fullkomligt briljant idé, och nödvändig.
- Att rädda wildlings från Hardhome snarare än att låta dem återuppstå som Wights, wel...verkar också vara en jävligt bra idé.

Märk väl, jag köper att de flesta av Jons män är för rädda, rasistiska, hatiska, obildade eller whatnot för att fatta det här, men att inte en enda kotte i hela Night Watch ser det vettiga i hans agerande och ställer sig på hans sida...det tycker jag är keff.

Så om Jon var en "värdelös" politiker beror det delvis på att hela settingen motarbetade honom, och att han var fast i ett hav av gränslös idioti där han själv (och några wildlings) är de enda som förstår magnituden av white walker-problemet och faktiskt försöker ta tag i det. Eller nej, det finns EN snubbe till, i hela organisationen, men honom skickade Jon iväg till Oldtown... :gremsuck:

Jfr med andra ledare i serien, typ Daenerys och Tywin, som faktiskt haft förmånen att ha kompetenta och intelligenta tjänare under sig, uppblandat med idioterna och naivisterna. Tillochmed Cersei, som själv är gränslöst inkompetent, har bättre underhuggare än Jon. (Qyburn? Ren kompetens. Lady Merryweather? Well, hon är åtminstone hyfsat lojal/fangirl... Gregor Clegane-zombie? Omfg!) Den enda som har det sämre ställt med kompetenspoolen, det är fan Stannis (alla hans riddare är jubelidioter, så också hans fru. Han har en enda smart underhuggare, och denna är på väg att bli uppäten av kannibaler eller nåt).

Jag tycker inte Jons insats var så dum. Gjorde han misstag så var de att stötta Stannis, hjälpa Alys Karstark och slutligen då förklara krig på Ramsay Bolton...men den första av de grejerna var han mer eller mindre tvungen till, och de två andra, well, hade han inte gjort dem hade jag inte gillat honom längre :gremwhistle: . Så visst, nice job breaking it hero, med det -och- wildling-grejen mäjkar det sense att hans män gjorde uppror, men medan du nog har rätt i att Jon säkert inte såg risken för det, givet hur Stark-hederlig han är, så tycker jag det var mer 'fucked by the plot' än 'fan vad dum du är, såg du inte det där komma?'.

Also, vi har ingen aning om vilken skala upproret var på. Är det bara några enskilda konspiratörer inom Night's Watch, eller en större grupp? Det svaret lär vi få vänta på ett årtionde eller så :gremsmirk:

kefka

Hero
Oj, den här biten kommer jag inte ihåg alls, plis explajn.
Pà vägen till bröllopet försvinner tre Freys. Väl där bjuder Manderley pà tre gigantiska fläskpajer som han làter sig väl smaka av (alla tre) och servera de andra gästerna, speciellt de Freys som är där. Senare under festen ber han barden att spela som sàngen om "Ràttkocken". Vilket är en berättelse fràn "The North" som nämnt nàgra gànger i serien. Den handlar om en snubbe (nattvaktsman tror jag) som hade ihjäl en prins och sedan bakade en paj pà dennes kött och bjöd in Kungen pà middag...

kefka

Hero
Märk väl, jag köper att de flesta av Jons män är för rädda, rasistiska, hatiska, obildade eller whatnot för att fatta det här, men att inte en enda kotte i hela Night Watch ser det vettiga i hans agerande och ställer sig på hans sida...det tycker jag är keff.
Fast Jon hade ocksà gjort dumheten att skicka i väg sina närmsta vänner och "allierade" pà befäl pà andra platser än Castle Black. Jag tycker heller inte det är sà konstigt att nàgra nattvaktsmän vänder sig mot honom. De har vigt hela sina liv att föra krig mot vildlingarna, gett upp allt hopp om att fà en position i samhället eller bilda familj. Ur den snyvinkel är det en ganska stor omställning att se vildlingarna som allierade.

Storuggla

Champion
"Märk väl, jag köper att de flesta av Jons män är för rädda, rasistiska, hatiska, obildade eller whatnot för att fatta det här, men att inte en enda kotte i hela Night Watch ser det vettiga i hans agerande och ställer sig på hans sida...det tycker jag är keff."

Jag köper inte att han är ensam om att se det så. Däremot är hans gamla rivaler och fiender de som han försöker övertala på ett underligt vis, vilket misslyckas. Därför får vi ju se det, eftersom det är auktoriteter inom brödraskapet.
Det är ju inte som han måste övertyga Dolorous Edd eller random nattvaktare, eftersom de antagligen bara lyder orderna ändå. Det är hans rivaler, som kan tänkas uppvigla och jävlas han lägger krutet på.
Men han är en jävla idiot ändå. Varning efter varning och han säger själv att han inte litar på vissa och ändå så vägrar han ha med sig Ghost vart han än går. Caesar kanske?

Den mest mest kompetenta underhuggare måste ju var Robert Baratheon. Varys, Lillfinger och Barristan Selmy.

Storuggla, okej vissa luckor fanns väl

Storuggla

Champion
"Pà vägen till bröllopet försvinner tre Freys. Väl där bjuder Manderley pà tre gigantiska fläskpajer som han làter sig väl smaka av (alla tre) och servera de andra gästerna, speciellt de Freys som är där. Senare under festen ber han barden att spela som sàngen om "Ràttkocken". Vilket är en berättelse fràn "The North" som nämnt nàgra gànger i serien. Den handlar om en snubbe (nattvaktsman tror jag) som hade ihjäl en prins och sedan bakade en paj pà dennes kött och bjöd in Kungen pà middag..."

Haha, det missade jag helt. Manderley och Greatjon får slåss om platsen som nordens hårdaste feodalherre.

Storuggla, en hård fajt

Ymir

Liten kantbaron
Det är ju inte som han måste övertyga Dolorous Edd eller random nattvaktare, eftersom de antagligen bara lyder orderna ändå. Det är hans rivaler, som kan tänkas uppvigla och jävlas han lägger krutet på.
True, true, no argument there.

Men han är en jävla idiot ändå. Varning efter varning och han säger själv att han inte litar på vissa och ändå så vägrar han ha med sig Ghost vart han än går. Caesar kanske?
Caesar var väl snarast överkompetent? han bara gjorde en...liten...tabbe :gremsuck:

Den mest mest kompetenta underhuggare måste ju var Robert Baratheon. Varys, Lillfinger och Barristan Selmy.
Faat Littlefinger och Varys gör ju inget annat än plotta mot honom och göra riket konfliktfyllt och bankrutt.

Jfr Tywin som hade tillgång till all den machiavelliska och/eller strategiska kompetens som är Tyrion, Jaime, Kevan, Lord Frey, Roose Bolton...

Daenerys har det heller inte dåligt ställt; Daario och Barristan är hur kompetenta som helst, likaså Grey Worm och hennes bloodriders, Missandei är typ tio bast och smartare än hela Stannis posse ihop, och Skahaz är arguably rätt begåvad han med. Av någon anledning verkar begåvningsreserven flockas till Westeros*; Dany behöver sällan deala med idioti så mycket som maktlystnad och ye good olde illvilja.

*Jfr Europa-Arabvärlden anno 1100 :gremwhistle:

Dilandau

Myrmidon
Jag uppfattar det lite så här:

Robert ärvde många av sina rådgivare av The Mad King. Varys, Maester Pycelle, Barristan. Sen tillkom Littlefinger, Stanis, Renly och Jon Aryn. Alla dessa (utom Renly kanske?) var extremt kompetenta på olika sätt, och alla hade ett intresse av att hålla riket stabilt (Varys var ju tvungen att vänta på att ungarna bortom havet skulle växa upp etc). Därav lång fred. Dessutom känns det som om Varys och Littlefinger neutraliserade varandra rätt ofta.

Kung Stanis däremot verkar inte vara den typ av person drar till sig kreativa, fritänkade allierade. Hans rådgivare tycks bestå av auktoritetsdyrkande ja-sägare. Inte så konstigt med tanke på vilken person Stanis är. Han dödar folk som säger emot. Däremot hade han vettet att inse att han behöver en nejsägare också, därav Lökriddaren. Tyvärr skickar han ju iväg Davos hela tiden, så han får aldrig de "nej" han så desperat behöver.

Jon gör likadant. Skickar iväg de han kan som mest på. Och blir sen förvånad att de RIVALER som finns kvar inte håller med honom. Håller dock med att dessa rivaler beter sig som idioter när de inte fattar att det är bra idé att avlägsna The Others rekryteringsbas: vildlingarna. Men jag tror att det mer har att göra med att de hatar Jon – ibland kan en bra idé kännas extremt dålig bara för att den kommer från fel mun.

Tywin omger sig uteslutande med kompetenta personer han själv valt, företrädesvis släktingar. Han har dessutom så mycket pengar att han kan hålla folk lojala hur långt som helst. Så han har det rätt förspänt.

Daenerys, som den rebell och befriare och profet hon är, attraherar en hel del fria radikaler. Smarta, dugliga, ambitiösa – och ofta förvånansvärt lojala. Dany har dock problemet att hon aldrig fucking lyssnar på de vettiga råd hon får!

Dilandau

Myrmidon
Svarte faraonen said:
Så vitt jag har förstått var detta den bit som tog längst tid att lösa, den "Meereenese knot" Martin har talat om
Fattar inte riktigt vad han menade med "meereenese knot". Vad var det stora problemet? Att få iväg Dany?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Magnus Edlund said:
Svarte faraonen said:
Så vitt jag har förstått var detta den bit som tog längst tid att lösa, den "Meereenese knot" Martin har talat om
Fattar inte riktigt vad han menade med "meereenese knot". Vad var det stora problemet? Att få iväg Dany?
Så vitt jag begrep: att knyta ihop alla karaktärer som var på väg ditåt och se till att de fick en vettig roll, samt antagligen också att sätta upp inför Danys framtida historia.

Angående Jon tycker jag fortfarande att han uppvisar imponerande ledarskap för sin ålder -- det fel han gör är att vara så angelägen att säkra allianser med wildlings och hantera Stannis män (för att inte tala om Selyses) att han glömmer hemmafronten. Den felvärderingen är fatal, men han framstår fortfarande som avsevärt mer kompetent än till exempel Daenerys, som gräver ner sig i sitt personliga Bagdad.

Ymir

Liten kantbaron
Den felvärderingen är fatal, men han framstår fortfarande som avsevärt mer kompetent än till exempel Daenerys, som gräver ner sig i sitt personliga Bagdad.
Hur då menar du? Daenerys problem är väl att hon försöker förändra världen genom att kämpa för slavars, kvinnors etc rättigheter, men det är väl inte mycket mer dramatiskt än Jons försök att förändra världen genom att erbjuda wildlings en hand? Båda har vunnit dem många vänner, och många fiender, men Daenerys verkar ha en förmåga att vinna folks verkliga lojalitet (tex slavarna hon frigav), medan Jons vänskap med wildlings förmodligen är mycket bräcklig.

Eller menar du att det helt sonika är dumt att stanna i Meereen? Varför? Här kommer vi till ett av mina primära problem med böckerna:

allt barkar åt att Daenerys ska återvända till Westeros och spela nån slags stor roll där (min gissning är att hon kommer hooka upp med Jon Snow sådär lagom incestuöst, och battla wildlings tillsammans), men om hela bokserien slutar med att Targaryens kommer till makten igen, vad ger det för jävla signaler? Visst, många in-setting betraktar dem som mer rättmätiga konungar av Westeros än Baratheons, men Targaryens tog också tronen med våld, det hade kännt så, jag vet inte...så jävla...poänglöst om de bara kom till makten igen, och allt som hänt i böckerna bara var ett litet interregnum.

Nu är det ju långt ifrån säkert att det blir sådär, men här är grejen: jag ser inte varför Daenerys inte borde stanna i Meereen. Hon har gett massor av människor där ett bättre liv och de älskar henne, men på kuppen har hon och de fått massor av fiender, och hon ser det ju som sin förbannade skyldighet att försvar Meereens folk, och det gör hon rätt i. Hon borde inte återvända till Westeros, hon borde stanna i Meereen och odla vad hon har byggt. Det är vad en kompetent monark hade gjort, och det är vad hon valde att göra hittils i A Dance with Dragons (ja, utom i det där keffa sista kapitlet, då...). Skulle tiden i Meereen ha varit ett misstag? Visst, hon är dead set på att återerövra förfädernas tron i Westeros, men borde hon vara det? Det börjar kännas mer och mer som en konstig fix idé, erövrande för erövrandets skull utan att odla vad man byggt, och det är inte ett sätt att bygga hållbara riken, utan snarare nån sorts Timur Lenk-beteende.

Så om det är något jag tycker är korkat (och osympatiskt) av vad Daenerys gör som ledare, så är det de här tankarna på att ge upp Meereen. Jfr Jon Snow, återigen; han kämpar stenhårt för att rädda den båt han redan sitter i, och har enorma interna konflikter för att inte låta sig distraheras av saker utanför Night's Watch (tills det helt sonika inte går längre, Stannis gav honom inte direkt nåt val, och med Alys Karstark, well, han är en hjältetyp, och väna damer i nöd liksom...och Ramsay Bolton, well...not much of a choice där heller). Jag kan bara inte köpa att det skulle vara tvärtom för Daenerys, att Meereen var en onödig distraktion från nån slags Manifest Destiny i Westeros.

Storuggla

Champion
"Visst, många in-setting betraktar dem som mer rättmätiga konungar av Westeros än Baratheons, men Targaryens tog också tronen med våld,"

Njae. De skapade tronen. Innan de kom var Westeros en kasse olika kungadömen, som de enade. Skillnaden är väl inte precis så enorm, men den finns.

Storuggla, vad ska man ha till frukost

kefka

Hero
Njae. De skapade tronen. Innan de kom var Westeros en kasse olika kungadömen, som de enade. Skillnaden är väl inte precis så enorm, men den finns.
Ja, ett troligt slut pà serien är väl att Westeros faller samman i flera kungadömen igen.