Re: Diffusa mönster
Gurgeh said:
Jag vet inte riktigt vad du vill bevisa med att göra ett stickprov på din RPG-samling.
Det borde ju vara ganska uppenbart. Du hävdade att det mönster du tycker dig se är så tydligt att man kan titta i vilken rollspelsbok som helst och hitta det. Det motbevisas enkelt genom att ta en rollspelsbok och visa att det inte stämmer på den. Jag tror faktiskt att jag skulle kunna ta de flesta rollspelsböcker i min hylla och visa att det inte stämmer på dem. Då är det inte mycket till mönster. Du skulle lika gärna kunna hävda att litteratur framställer män som agerande och kvinnor som vackra och passiva, eller att film gör det. Ditt påstående skulle vara sant för en del litteratur och för en del filmer, men för att hitta något mönster skulle du vara tvungen att vara väldigt selektiv när du valde vilken litteratur eller vilka filmer du tittade på, precis som du måste vara om du ska hitta det du påstår ska finnas i vilken rollspelsbok som helst.
Kort sagt: Svepande generaliseringar tycker jag är helt ointressanta. Påtagliga exempel ger oss något att diskutera. Har du några sådana?
/tobias
En procentuell bedömning av hur många bilder på identifierbara kvinnor och män och grupper av människor som utgörs av män, respektive kvinnor, respektive grupper. Underlaget kommer ifrån 36 rollspelsböcker (Aberrant, Alpha Omega, Angel; Blue Planet, Bortom, Burning Empires, Castle Falkenstein, Changeling the Lost, Conspiracy X, Coriolis, CthulhuTech, Delta Green, D20 Modern, Drakar och Demoner Trudvang, D&D v 3.5 Player's Handbook & Dungeon Master's Guide, Eon, Etherscope, Exalted, Fading Suns, Götterdämmerung Codex Persona & Lex Libris, Gemini, In Nomine, Jovian Chronicles, Kindred of the East, Kult 2:nd edition, Little Fears, Mutant: Undergångens Arvtagare, Nobilis, Noir, Saga, Skymningshem, The Committee for the Exploration of Mysteries & Transhuman Space)
56% av alla bilder på människor vars kön är lätt identifierbart (manlig muskulatur, manliga ansiktsdrag och/ eller ansiktsbehåring) är män.
22% av alla bilder på människor vars kön är lätt identifierbart (kvinnlig muskulatur, kvinnliga ansiktsdrag och tydliga bröst och höfter) är kvinnor.
Resterande 22% är grupperingar av män och kvinnor eller kvinnor och människor vars kön inte går att utläsa eller män och människor vars kön inte går att utläsa.
De illustrationer som faller bort är illustrationer av människor vars kön inte lätt går att identifiera.
Nöjd?