Re: Diffusa mönster
Jag tycker du är lite väl hård när du gör liknelser med sekter bara för att Tsian är ointresserad av att diskutera landskap i ett genusperspektiv. Liksom, om någon skulle börja prata om mustascher i en tråd där du var tongivande, så tror inte jag att du heller skulle vilja följa med på detta stickspår. Nå, du har redan fått din moderering...
---
Jag tror dock att
jag kan ge dig det svar du söker efter. Jag tycker dock inte att vi ska prata om bilder i någon bok, utan föreslår att vi istället plockar bilder på nätet så att vi alla kan titta på dem medan vi diskuterar dem.
Vi tar det
här bildgalleriet, exempelvis, eftersom det blandar verk från både en mycket skicklig illustratör och ett gäng klåpare. Överlag så är det flest män på bilderna, även om vi främst tack vare den fenomenale Kalmans bidrag också kan se att kvinnor inte framställs som någon homogen massa, utan tillåts vara både antagonister, hjältinnor, forskare, och diverse mystiker.
Om du exempelvis tittar på
denna illustration tror jag att du ser att kvinnan på bilden i allra högsta grad är aktiv. Hon deltar i en handling, tillsammans med den högra mannen. Den vänstra mannen gör dock ingenting; han tycks ha suttit på sin stol helt ovetandes om den högre mannens närvaro, och förmodligen är det kvinnan som räddar honom från att bli skjuten i ryggen. Om någon är passiv i bilden så är det i så fall den vänstra mannen. (Det här är en lysande illustration ur många perspektiv - det är inte för inte som Kalman är min favoritillustratör)
Här har vi ännu en läcker Kalman, där det illustreras en situation som tycks vara hämtad från en rollspelssession. Personerna på bilden poserar inte bara inför oss som läser boken, utan deltar i en spännande händelse. De är
aktiva i ett skeende, även om de för tillfället inte gör mycket annat än att stå och titta på mumien.
Men sådana
här bilder föreställer bara någon som passivt poserar inför oss betraktare. I detta fall en kvinna, även om hon inte är sexualiserad på något vis. (Det finns många bilder som föreställer män i spelet på samma sätt. Såsom
denna läckra komposition från Kalman))
Mellan dessa två ytterligheter - illustrationer som fångar en aktiv handling, och bilder som föreställer någon som passivt bara görs till ett föremål för oss läsare att betrakta - så har vi actionposerna:
Här och
här har vi två exempel - en man och en kvinna - som actionposerar inför oss. Jag vet inte huruvida Tsian kategoriserar sådana här bilder som aktiva eller passiva. De är ju aktiva på ett sätt (personerna på bilderna gör ju saker), men jag personligen skulle nog kategorisera dem såsom varandes passiva, eftersom deras handlingar i praktiken bara är ett sätt för dem att stå och se snygga ut. Lite intressant är det dock att det i detta fall är
mannen som åskådliggörs såsom en sexig idealversion av en man, medan kvinnan
inte framställts med det främsta syftet vara attraktiv. (Kalman är helt enkelt för intelligent som illustratör för att ta till enkla klyschor. Jag diggar honom så djäkla hårt - märks det?)
---
Är du med på en här skillnaden mellan vem som är aktiv resp. passiv i bilder?