Nekromanti [Invasion] - Rollpersonerna

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
Okej; det finns redan en tråd om utomjordingarna; men how about människorna?

Det ska ju vara soldater. Problemet är att jag vet nästan nada om soldater. Såhär har jag tänkt:

- Spelet bör ha omkring 10 eller så olika "roller"; funktioner man kan ha i ett mindre militär grupp. Eftersom min erfarenhet framför allt är från filmens värld så tänker ju jag på saker som "kommunikationssnubben", "tunga vapen-specialisten", "den vanlige soldaten", "medic" och så. Min tanke här är att rollerna i spelet helst ska vara trovärdiga, dvs helst baserade på roller som finns på riktigt. Ju mer faktisk realism här, desto bättre. Samtidigt ska de helst vara såpass från varandra skiljda vad gäller funktioner och områden att varje rollperson kan kännas som en viktig del i gruppen. Däremot gör det inget om en optimal gruppsammansättning t.ex helst ska bestå av mestadels "vanliga soldater", men med någon mindre specialisering eller så.

- Jag vill ha realistiskt utrustade soldater. Om jag bestämmer mig för att till exempel fokusera på att spela marinsoldater, så ser jag nog helst att det blir en tropp marinsoldater som har sådan utrustning som marinsoldater anno 2011 skulle bära med sig. Låt oss oroa oss för stats och system för det här senare; jag har valt ett system jag är övertygad om att det kommer att ge vapenrunkaren the run for his money.

- På tal om marinsoldater; jag har ju nästan funderat klart och kommit fram till att jag nog vill ha ett ganska fokuserat spel. Amerikanska marinsoldater är ju rätt klassiska, vad finns det mer för grupper man skulle kunna sätta ihop? Jag vill gärna ha en "defaultgrupp", eller snarare... ja, vad de är för nåt. Flottan? Flygvapnet? etc. Jag vet inte riktigt vad det heter. Men förstår ni vad jag menar? Och vilka förslag har ni?

- Jag funderar på vad jag ska göra för att lätta upp korvfesten som genren plågas av... Delvis gör den ju det för att typ all milfic handlar om ett gäng mycket, mycket hårda och testosteronfyllda män. Med kanske nån token female, lite som att man ofta har en token nigger. Jag tänker mig att jag mest kommer att göra det här genom att dels blanda kön på bilder, dels använda olika pronomen på kreativa sätt. Nån som har andra förslag? Och snälla, snälla - om du inte ser det som ett problem, utgå från att jag redan känner till att du inte gör det, och att jag skiter i din åsikt. Jag är ute efter lösningar här.

- Jag kommer att tvinga alla att ha en bakgrund. Den behöver inte vara superutförlig, men familj, vänner, det civila livet - jag vill nånstans ha det i bakgrunden.

- Vad finns det mer man - icke-systemmässigt - bör snacka om och tänka på?
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Jag är knappast nån expert men jag tror amerikanska armén har några snubbar som kallar sig Delta, som ska va rätt bra. Marines har tuffa uppgifter men de är så många och urvalet inte vad man betraktar som elit. Flottans elit heter ju som bekant Seal.

Måste man göra en grej om kvinnor? Det är väl bara att skapa en kvinnlig rollperson så är saken biff. Det är ju bara att köra. Det finns gott om kvinnliga soldater i världen, så det så.

Varför tog du värvning? är en intressant fråga att ställa sig: Sparken, olyckligt kär, osams med hembygden, äventyrslust, för att bevisa något. Alla svar är intressanta.

En grupp soldater har mycket riktigt olika roller men de är alla soldater i grund och kunskaperna överlappar. En stridande soldat är heller inget utan sin tross. En modern soldat kan beställa både artillerield och helikopter via radion, om det ryms i uppdraget.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
rjonas said:
Jag är knappast nån expert men jag tror amerikanska armén har några snubbar som kallar sig Delta, som ska va rätt bra. Marines har tuffa uppgifter men de är så många och urvalet inte vad man betraktar som elit. Flottans elit heter ju som bekant Seal.
Det hör till saken att jag inte propsar på att ha eliten här. Det är inget elite team of strike commandos, especially chosen for this very dangerous mission. Jag tänker mig tvärtom att det är ganska vanliga soldater, som hamnar i en jobbig situation... Duktiga, hyfsat vältränade, men inte killarna som får uppdraget att borda moderskeppet. Mer killarna som skickas ut tillsammans med 20 andra grupper för att försöka hitta de sista civilisterna i en stadszon man ska bomba skiten ur.

rjonas said:
Måste man göra en grej om kvinnor? Det är väl bara att skapa en kvinnlig rollperson så är saken biff. Det är ju bara att köra. Det finns gott om kvinnliga soldater i världen, så det så.
Klart man kan. Men om alla exempelrollpersoner och bilder etc är på män så är risken liten att det händer.

Alltså, jag är INTE ute efter att göra typ ett "kvinnokapitel" eller så. Jag vill bara inte att det ska kännas lika mycket som en korvfest som de flesta milfic-filmer gör. Tidigare har jag propsat på att kvotera in kvinnor i bilder; det kommer jag nog att göra nu också.

rjonas said:
Varför tog du värvning? är en intressant fråga att ställa sig: Sparken, olyckligt kär, osams med hembyggden, äventyrslust, för att bevisa något. Alla svar är intressanta.
Skitbra! Såklart!

rjonas said:
En grupp soldater har mycket riktigt olika roller men de är alla soldater i grund och kunskaperna överlappar. En stridande soldat är heller inget utan sin tross. En modern soldat kan beställa både artillerield och helikopter via radion, om det ryms i uppdraget.
Absolut. Vi snackar inte "klasser" här, det är inte d20 jag tänkte använda. Systemet har inte ens stöd för klasser. Däremot tänker jag mig att det vore kul att ha lite roller, med lite exempel på utrustning och ungefär vilka färdigheter som är viktiga för rollen, utöver bassoldatträning.

Alltså, alla kan det mesta, men vissa är lite bättre på det.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
Jag tänker mig förresten att det inte alls är någon omöjlighet att ganska enkelt skapa variantkampanjer för den som vill köra ett annat spår. Jag har tillgång till flera ordentliga vapenrunkare; jag skulle absolut kunna producera PDF:er med utrustning och roller och liknande för att transplantera kampanjen till Sverige eller England eller nåt annat land som inte är USA.

Frågan är om USA ska vara standard, bara för att det är det i västerländsk milfic?
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Kvinnovinkeln är intressant, tycker jag. I lumpen på befälsutbildningen hade en löjtnant helt seriöst en filmvisning där han spelade Bikinibrudar skjuter gevär i öknen. Vi skruvade på oss generat. Mest för att vi alla skämdes å hans vägnar. Sen när plutonbefälen kom och han körde samma sak på dem blev det nästan uppror. Plutcheferna tyckte filmvalet var förfärligt. De var lite mer frigjorda än vi. Vi skämdes över att vi inte reagerat starkare, men de hade kvinnor ibland sig, och det hade inte vi stridisar.

Det finns en uppsjö bra filmer förstås. I lumpen, igen, visade de Plutonen för oss så att vi skulle få en inblick i hur befälskedjan fungerar. Den gången hade vi diskussioner kring ämnet.

Annars är Full Metal Jacket, Hurt Locker och Aliens mina favvisar på militärtemat. Ferro och Vasquez är coolast. Five by five we're in the pipe.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Militären i Sverige använder sig av Standard Nine när man klassificerar rekryter i fysik och ... ja inte intelligens dårå men nåt åt det hållet. Standard Nine är en klockkurva över nio steg där fem är medel. Kunde kanske vara kul att beskriva egenskaper på den skalan.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,738
Location
Helsingborg
Distinkta roller

Några roller som jag kan tänka mig är:

Spanaren- Den som går längst fram. Det är nästan alltid en erfaren soldat med bra uppmärksamhet, bra reflexer, en bra kännedom om fällor och bakhåll (så att han kan upptäcka sådana) och helst förmåga att spåra (då det är killen längst fram som har störst möjlighet att upptäcka spår. Utrustad med automatvapen eller militärt hagelgevär (då hagelgevär kan använda specialammunition av diverse typer. T.ex. skott för att snabbt ta sig igenom dörrar på ett säkert sätt).

Kulspruteskytten: Stark, stor, outtröttlig och lämpad att både hantera kulsprutan och ammunitionen. Kulspruta.

Skarpskytten: Iskall prickskytt. Prickskyttegevär eller (vanligtvis) automatgevär med fett kikarsikte.

Officeraren: Har mer information än de övriga och bättre koll på det taktiska och strategiska läget. Automatkarbin eller militärt hagelgevär.

Teknikern:
Är specialutbildad på radioutrustning, men bör väl kunna annat tekniskt också, som hotwiring av alarm och bilar och liknande. I extrema fall en hacker/elektroniknörd med automatvapen. Automatkarbin.

Sjukvårdaren: Kan all sorts traumasjukvård. I vanliga enheter så kan han akut traumasjukvård (lägga förband, stoppa artärblödningar osv), men i specialförband så kan det vara så att han kan till och med utföra enklare fältkirurgi.
Har även ett hum om gift, infektioner och liknande.
Pistol (för självförsvar) eller automatkarbin.

I en enhet med 8 personer så finns det oftast:

1 skarpskytt
1 Kulspruteskytt
2 officerare (Löjtnanten och hans underofficerare Sergeanten. Där löjtnanten ofta är den oerfarne men välutbildade officeraren medans Sergeanten har gått livets hårda skola och är den mest erfarne soldaten i truppen)
1 Sjukvårdare
2 Spanare
1 Tekniker (radiomannen)

Sen finns det självklart Soldaten som inte har fått en specialisering än.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
rjonas said:
Militären i Sverige använder sig av Standard Nine när man klassificerar rekryter i fysik och ... ja inte intelligens dårå men nåt åt det hållet. Standard Nine är en klockkurva över nio steg där fem är medel. Kunde kanske vara kul att beskriva egenskaper på den skalan.
Systemet är tyvärr redan valt; jag insåg relativt tidigt att jag ju redan faktiskt har tillgång till ett system som har den realismnivå jag eftersträvar och detaljrikedom och så. Det kommer att bli Volt, lätt modifierat.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
Re: Distinkta roller

Lätt fråga; är de roller du räknar upp baserade på "verklighet" eller på hur det brukar se ut på film?
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,266
Location
Borås, Sverige
Ett problem om du skall ha olika roller, är att vissa av de olika rollerna är rätt generella och finns i de flesta förband på ett eller annat sätt, andra är väldigt specifika och då blir det nästan ett krav att hela gruppen består av den typen eller deras support.

Exempel på roller: Piloter, sjukvårdare, infanterisluskar, signaltrupper (radio och kryptering), understödsvapen (heavy weapons), mekaniker, fordonsförare, prickskyttar, befäl, ingenjörstrupper, marketenteri (maten), jägarsoldater (här har vi elittrupperna), rena skyddssoldater (typ USA's National Garde eller hemvärnet), artelleri.

Du blandar exempelvis inte piloter och prickskyttar, medan ett elitgäng som SAS eller liknande har alla visst mått av crosstraining så att alla kan utföra "alla" uppgifter men att någon är den som är bäst på det.

En viktig aspekt är om det är värnpliktiga eller frivilliga yrkessoldater.

En aspekt som påverkar den kvotering av kvinnor du vill ha är att åtminstone i västvärlden så har man länge haft motstånd mot kvinnor i stridande förband, vilket ju medför att ju tuffare de fysiska kraven är på soldaten och vad denne skall utföra desto mindre troligt är det att du har kvinnor där. Så glöm exempelvis kvinnliga SAS eller jägarsoldater. Israel är ev ett undantag här då de ju har allmän värnplikt för både män och kvinnor.

/Ulfgeir
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
Ulfgeir said:
Ett problem om du skall ha olika roller, är att vissa av de olika rollerna är rätt generella och finns i de flesta förband på ett eller annat sätt, andra är väldigt specifika och då blir det nästan ett krav att hela gruppen består av den typen eller deras support.

Exempel på roller: Piloter, sjukvårdare, infanterisluskar, signaltrupper (radio och kryptering), understödsvapen (heavy weapons), mekaniker, fordonsförare, prickskyttar, befäl, ingenjörstrupper, marketenteri (maten), jägarsoldater (här har vi elittrupperna), rena skyddssoldater (typ USA's National Garde eller hemvärnet), artelleri.

Du blandar exempelvis inte piloter och prickskyttar, medan ett elitgäng som SAS eller liknande har alla visst mått av crosstraining så att alla kan utföra "alla" uppgifter men att någon är den som är bäst på det.
Bra poäng. Jag väljer alltså framför allt roller som funkar ganska flexibelt ihop; de "rätt generella" rollerna känns mest relevanta för min del.

Så då gäller det att först välja ut vilka det är, och sen välja förband och beteckningar och såna saker...

Och givetvis, nu när jag tänker på't, så måste det finnas info om medaljer och gradbeteckningar och annat som kan agera belöningar om man inte vill ge ut XP som smågodis.




Ulfgeir said:
En aspekt som påverkar den kvotering av kvinnor du vill ha är att åtminstone i västvärlden så har man länge haft motstånd mot kvinnor i stridande förband, vilket ju medför att ju tuffare de fysiska kraven är på soldaten och vad denne skall utföra desto mindre troligt är det att du har kvinnor där. Så glöm exempelvis kvinnliga SAS eller jägarsoldater. Israel är ev ett undantag här då de ju har allmän värnplikt för både män och kvinnor.
På den punkten är jag villig att frångå verkligheten.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,738
Location
Helsingborg
Re: Distinkta roller

krank said:
Lätt fråga; är de roller du räknar upp baserade på "verklighet" eller på hur det brukar se ut på film?
Verkligheten (för det mesta). Det är hur nästan alla stridsmakter inom västvärlden organiserar sina "Squads" (eller "Sections" om man ska använda Commonwealth termen).
Det är en lite idealiserad bild av verkligheten dock, och inte alla länder har den erfarenhetsnivån inom alla grupper.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,219
Location
Malmö
krank said:
- Jag funderar på vad jag ska göra för att lätta upp korvfesten som genren plågas av... Delvis gör den ju det för att typ all milfic handlar om ett gäng mycket, mycket hårda och testosteronfyllda män. Med kanske nån token female, lite som att man ofta har en token nigger. Jag tänker mig att jag mest kommer att göra det här genom att dels blanda kön på bilder, dels använda olika pronomen på kreativa sätt. Nån som har andra förslag? Och snälla, snälla - om du inte ser det som ett problem, utgå från att jag redan känner till att du inte gör det, och att jag skiter i din åsikt. Jag är ute efter lösningar här.
Det här beror iofs lite på hur hårt du tänker hålla spelarna vid de här rollerna du pratar om. Men ett sätt vore att de 10 rollerna är könsbestämda. Sniper? Då är du en kvinna, här är en lista på namn, end of discussion.

Alternativet är att medvetet göra rollpersonsgenereringen könlös. Det är efternamn som gäller (Ensign Andersson, Lt. Gomez) och inget förnamn eller kön efterfrågas. Till det läggs en lista med könsneutrala utseendeattribut á la apocalypse world som väljs från.

Bägge de här lösningarna kompleterat såklart med 50/50 på bilderna.

Det kanske verkar vara ganska tyrraniska lösningar med eftersom det du pratar om är en ganska hårt hållet koncept ser jag inte det som ett problem. Och de som ser just de bitarna som ett problem kommer jobba runt dem. Men de hade ju gissningsvis haft korvfest oavsett.
 

CromX

Veteran
Joined
17 Sep 2010
Messages
86
Intressant projekt! Låter som någonting jag skulle vilja lira :gremtongue:

En sak att tänka på är nog att inte göra "rollerna" för låsta. Sjukvårdarn och teknikern kanske förutom sin utrustning har en specialutbildning inom sina områden och kan således va svåra att ersätta. Likså krypskytten möjligtvis.

Men förutom dessa så bör nog vilken marinsoldat som helst klara av att hantera de flesta olika vapen inom militären rätt bra. Likså kommunikationen ifall radiokillen stupar.

har inga källor att skylta med men jag känner en hel drös med fd yrkessoldater :gremtongue:

Angående andra grupper. Måste det vara soldater? Eller kan det t.ex. vara ett S.W.A.T team eller kanske ett civilgarde?
 

The Ghost

Veteran
Joined
6 Jun 2010
Messages
102
Alltså det första man bör göra innan man talar om roller, är att välja just vilken del av militären man tänkt fokusera på, samt vilken nation. En spaningsgrupp ser exempelvis inte alls ut som en skyttegrupp.

Däremot är det ju ganska standard att -Alla- oavsett tillhörighet gör i stort sett exakt samma grundutbildning. Så alla bör ju starta med samma "utbildningspaket" spritt över färdigheterna exempelvis, med viss skillnad då folk helt enkelt är och blir olika duktiga.

Nu hinner jag inte gå närmare in på så mycket då jag ska iväg och jobba strax.
Men lite saker att tänka på:

- En skarpskytt är icke att förväxla med en prickskytt. Skarpskytten har oftast en variant på övriga soldaters standardbössa, med någon form av riktmedel på. En prickskytt är den typiska killen som (oftast) har ett "snajpergevär". Ingår sällan i en vanlig skyttegrupp utan snarare i en kommandogrupp eller spaningsgrupp.

- En vanlig skyttegrupp har sällan särskilt hårdutbildade specialister på olika områden. Exempelvis är sjukvårdaren i en skyttegrupp inte alls så utbildade som en "riktig" militär sjukvårdare. Tekniker, radioman etc finns ibland, men oftast på samma sätt som exemplet ovan. Om uppgiften kräver kan mycket väl en mer utbildad "lånas" ut till skyttegruppen.

- I exempelvis svenska skyttegrupper delas "specialvapnen" in i grupper om 3. En soldat bär kulspruta, men två till i gruppen kan hantera den med samma utbildning i grunden och hjälper således åt att bära ammunition. De kan turas om att bära kulsprutan. Övriga två bär standardbössor. Likadant med exempelvis grenadiären som bär standardbössa med granatkastare på.
Övriga soldater i resten av gruppen har givetvis fått utbildning på de vapnena också, men dock betydligt mer grundligt och "icke-märkvärdigt" än dessa grupper om 3.

- Sista notis. Det är -jävligt- Hollywood att en skyttegrupp kallar fram sin "bombkille" när de stöter på en bomb vid vägkanten. Eller sin medic som gör en grundlig fältoperation för att rädda en kamrat. Eller sin radioman för att ta över fiendens radiotorn och kontakta sina egna. Så specialiserade är soldaterna inte.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
The Ghost said:
Alltså det första man bör göra innan man talar om roller, är att välja just vilken del av militären man tänkt fokusera på, samt vilken nation. En spaningsgrupp ser exempelvis inte alls ut som en skyttegrupp.
Har du några förslag? Vad ger de mest intressanta möjligheterna? Vilka är det man kallar in för att göra sabotage, spaning och annat roligt vid en invasion från yttre rymden?

The Ghost said:
Däremot är det ju ganska standard att -Alla- oavsett tillhörighet gör i stort sett exakt samma grundutbildning. Så alla bör ju starta med samma "utbildningspaket" spritt över färdigheterna exempelvis, med viss skillnad då folk helt enkelt är och blir olika duktiga.
Jupp, det är det som är tanken. Ett "grundpaket" och sen några roller man kan ha om man vill, och vill vara lite mer specialiserad.

The Ghost said:
- En skarpskytt är icke att förväxla med en prickskytt. Skarpskytten har oftast en variant på övriga soldaters standardbössa, med någon form av riktmedel på. En prickskytt är den typiska killen som (oftast) har ett "snajpergevär". Ingår sällan i en vanlig skyttegrupp utan snarare i en kommandogrupp eller spaningsgrupp.
Är skarpskytten den ende som skjuter skarpt? (sorry, kunde inte låta bli)

Nå; mycket intressant att veta.

Funderar; vad är skillnaden mellan kommandogrupp, spaningsgrupp, skyttegrupp? Vilka fler sorters grupper finns det som kan vara aktuella? Som jag frågade tidigare, vilka är det som sätts in för att göra såna uppdrag som beskrivs i den här tråden? Blir det "skyttegrupper"?

The Ghost said:
- En vanlig skyttegrupp har sällan särskilt hårdutbildade specialister på olika områden. Exempelvis är sjukvårdaren i en skyttegrupp inte alls så utbildade som en "riktig" militär sjukvårdare. Tekniker, radioman etc finns ibland, men oftast på samma sätt som exemplet ovan. Om uppgiften kräver kan mycket väl en mer utbildad "lånas" ut till skyttegruppen.
Låter rimligt. Ger dessutom lysande tillfälle för att stoppa in tillfälliga spelare i gruppen; de får en specialistroll som behövs för just det uppdraget.

The Ghost said:
- I exempelvis svenska skyttegrupper delas "specialvapnen" in i grupper om 3. En soldat bär kulspruta, men två till i gruppen kan hantera den med samma utbildning i grunden och hjälper således åt att bära ammunition. De kan turas om att bära kulsprutan. Övriga två bär standardbössor. Likadant med exempelvis grenadiären som bär standardbössa med granatkastare på.
Övriga soldater i resten av gruppen har givetvis fått utbildning på de vapnena också, men dock betydligt mer grundligt och "icke-märkvärdigt" än dessa grupper om 3.
Hittade Wikipedias sida om skyttesoldater, där jag ser hur det är upplagt i sverige iaf. Det ser ju inte helt oävet ut, särskilt om man då på filmmanér kan tänka sig variera sig lite mer. Det kan man ju förklara med resursbrist eller vad man känner för...

The Ghost said:
- Sista notis. Det är -jävligt- Hollywood att en skyttegrupp kallar fram sin "bombkille" när de stöter på en bomb vid vägkanten. Eller sin medic som gör en grundlig fältoperation för att rädda en kamrat. Eller sin radioman för att ta över fiendens radiotorn och kontakta sina egna. Så specialiserade är soldaterna inte.
Misstänkte nästan det. Jag har inte riktigt bestämt mig för hur hollywoodsk jag ska vara här; det känns ju spontant roligare som rollspel med tydligt definierade roller och kompetenser. Jag gillar ju hur Mutant City Blues har ägnat ett kapitel åt att förklara hur deras spel skiljer sig från riktiga brottsplatsundersökning, och varför de valt att göra avstegen från verkligheten...
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Kring kön tycker jag att Xyas har en bra lösning här:

xyas said:
Alternativet är att medvetet göra rollpersonsgenereringen könlös. Det är efternamn som gäller (Ensign Andersson, Lt. Gomez) och inget förnamn eller kön efterfrågas. Till det läggs en lista med könsneutrala utseendeattribut á la apocalypse world som väljs från.

Bägge de här lösningarna kompleterat såklart med 50/50 på bilderna.
Alltså, på rollformuläret, inget "namn" och "kön" utan "grad" och "efternamn".

-*-

En annan grej är att jag funderar på hur man ska lösa en större grupp. Säg att en spelgrupp vanligtvis består av 4 spelare, och de spelar en skyttegrupp på 8-10 soldater. Borde man inte kunna hitta på något finurligt sätt att hantera de soldater som INTE är rollpersoner? Att spelarna har någon form av regelmekanisk kontroll över dem, d.v.s. att de inte är direkta SLPs (eller kanske SpelarLeddaPersoner =)). Jag tänker lite på Risings ofullständiga "Blodröta" där icke-RPs var som resurser som spelarna kunde mjölka för att klara av konflikter.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
Vimes said:
En annan grej är att jag funderar på hur man ska lösa en större grupp. Säg att en spelgrupp vanligtvis består av 4 spelare, och de spelar en skyttegrupp på 8-10 soldater. Borde man inte kunna hitta på något finurligt sätt att hantera de soldater som INTE är rollpersoner? Att spelarna har någon form av regelmekanisk kontroll över dem, d.v.s. att de inte är direkta SLPs (eller kanske SpelarLeddaPersoner =)). Jag tänker lite på Risings ofullständiga "Blodröta" där icke-RPs var som resurser som spelarna kunde mjölka för att klara av konflikter.
Kanske, men jag vill nog ha det hyfsat traddigt; undvika metapoäng och sånt om jag slipper. Men det här med ickespelarstyrda soldater tåls att tänkas på. Jag har tidigare mest tänkt på dem som "backuprollpersoner"...
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
I grund och botten handlar det om att min erfarenhet av miltärrollspelande (både som spelare och SL) är att soldater som inte är RPs antingen försvinner helt, glöms bort, eller blir en jävla massa extra jobb för spelledaren. Liksom, det är spelarna som styr soldatgruppen, det är spelledaren som styr fienden och lägger hinder i deras väg. Min erfarnhet är att de militärsecanrion som blivit bäst är de där spelledaren mer eller mindre låter spelarna bestämma vad övriga soldater som ingår i gruppen ska göra. Så, det behöver kanske inte vara metapoäng och grejer, utan snarare regler för hur spelet ska spelas (typ "Spelarna bestämmer även över hur övriga soldater i gruppen ska agera").
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Vimes said:
I grund och botten handlar det om att min erfarenhet av miltärrollspelande (både som spelare och SL) är att soldater som inte är RPs antingen försvinner helt, glöms bort, eller blir en jävla massa extra jobb för spelledaren. Liksom, det är spelarna som styr soldatgruppen, det är spelledaren som styr fienden och lägger hinder i deras väg. Min erfarnhet är att de militärsecanrion som blivit bäst är de där spelledaren mer eller mindre låter spelarna bestämma vad övriga soldater som ingår i gruppen ska göra. Så, det behöver kanske inte vara metapoäng och grejer, utan snarare regler för hur spelet ska spelas (typ "Spelarna bestämmer även över hur övriga soldater i gruppen ska agera").
Jag gjorde så här under ett scenario för länge sedan när allt fortfarande var som det brukade, när vi spelade Mutant:UA och indie inte fanns, så vitt någon visste. Mina traddiga spelare uppskattade det och de fick dessutom en relation till sina medsoldater, genom att bestämma över dem. Det blev känslomäsigt när en av dem sårades svårt och lämnades i en snödriva.

Kort sagt, det behöver inte göras indieskt, även om alla så klart kommer att tolka det så. :gremsmile:

Jag håller alltså med Vimes till 100%.
 
Top