Nekromanti iPad, mina tankar efter ett par dagar

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arfert said:
Jag skriver en roman på en Ipad, så foruminlägg är nog inga problem. :gremwink:
Fast det är ju inte riktigt samma sak, och inte riktigt samma program man använder...

Eller menar du att man ska skriva sina långa inlägg i en annan app och sedan kopiera-klistra in?

krank

Arfert said:
För mig går jag till datorn för Photoshop, Painter och liknade. Saker som kräver stor skärm.
Själv går jag till datorn för surfning, spel och programmering. Sånt jag vill ha stor skärm till... =)

iPads skärmstorlek är inte riktigt nåt jag vill surfa på längre stunder, känner jag. Blir lite som att surfa på netbook eller min Nook Color. Funkar, men inte i längden.

(Framför allt inte om ens surfvanor inkluderar att ha en sidebar med småpraten öppen 100% av tiden...)

//Krank, som känner att han behöver så stor skärm till surfning att han t.om använder sin netbook som extraskärm för IRC när han surfar

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
krank said:
Arfert said:
Fast det är ju inte riktigt samma sak, och inte riktigt samma program man använder...

Eller menar du att man ska skriva sina långa inlägg i en annan app och sedan kopiera-klistra in?
Jag kan bekräfta att det går alldeles utmärkt att skriva foruminlägg på iPad. Storleken är perfekt :gremsmile:

Ulfgeir

Swashbuckler
Lånade en ipad 1 från jobbet innan. Blev inte alls vän med den. Visst, den funkade skitbra (när jag väl fick en router hemma som funkade trådlöst) för enkel surfning där man bara skulle läsa saker, eller se på film. Funkade inte alls med de gratisprogram jag hittade för att skriva saker eller rita. Försökte inte ens använda den till något vettigt.

Menar att den mitt i ord switchar till sifferlägen etc när man försöker skriva snabbt eller ändrar om det man skrev till något helt annat. Intuitivt? i helvete heller, men då är jag ju å andra sidan inbiten windowsanvändare som inte gillar exempelvis utseendet i office 2007 eller senare.

/Ulfgeir

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
krank said:
Det här med "vettig filhantering" hävdar ju apple-typerna att man inte behöver, att det är något bra att användaren "slipper" se den biten.
Jag förstår faktiskt inte varför standardanvändaren ska behöva se filer, utöver vilka det aktuella programmet kan öppna (möjligtvis med olika former av gruppering). Var ser du behovet krank?

Arfert

Facit
Vitulv said:
krank said:
Arfert said:

Jag kan bekräfta att det går alldeles utmärkt att skriva foruminlägg på iPad. Storleken är perfekt :gremsmile:
Håller med. Och ska man av någon anledning skriva ett bautastort inlägg är det kanske smart att skriva det i lugn och ro någon annanstans.

chrull

Stockholm Kartell
Vitulv said:
- kan inte stänga av knappljudet
- lite svag, rent prestandamässigt (t.ex så uppstår laddningstid mellan varje sida när man bläddrar i en .pdf)
Knappljudet går att stänga av.
PDF-hanteringen är lite konstig. Laddningstiden beror mycket på hur stor PDFen är. Pratar man i PF-moduler så är Core Rules extremt långsam medans City of Strangers tar en 1-2 sekunder mellan sidorna. En ren text-pdf går på ögonblicket.
Noterar också att när jag kollar på vissa PF-pdfer på datorn så saknas alla A i rubriker. Samma filer överförda till paddan visar rubrikerna rätt.

Ulfgeir

Swashbuckler
Arfert said:
Gratisprogram? Vilka då menar du? Men alla bra kostar.
Kommer inte ihåg vilka jag testade. Tyckte det var svårt att hitta vettiga program, och kunde inte hitta någon inställning som gjorde "visa endast gratisprogram".

Anledningen till att jag inte ville köpa ett program (även om kostnaden var låg), var att det inte var min ipad, utan jobbets som jag hade lånat. Hade det varit min privata ipad, så hade jag naturligtvis köpt saker.

/Ulfgeir

krank

Tony.M.Meijer said:
Jag förstår faktiskt inte varför standardanvändaren ska behöva se filer, utöver vilka det aktuella programmet kan öppna (möjligtvis med olika former av gruppering). Var ser du behovet krank?
Fast man ser inte alla filer det aktuella programmet kan öppna. man ser de filer det aktuella programmet har i sin lilla filarea, och i begränsad mån kan man kopiera filer från ett program till ett annat (till exempel från sin Dropbox-app till någon av sina PDF-läsarprogram). Det betyder dock att flera kopior av samma fil skapas, eftersom mottagande program oftast - vad jag märkt - vill ha en egen kopia.

krank

Vitulv said:
Tror det är en smaksak. Själv gillar jag till exempel att ha en stor skärm när jag skriver, så att jag lätt kan se både det jag skriver och det jag svarar på utan att hålla på och scrolla. Kommer alltså inte alls överens med skärmtangentbord av den anledningen. (och dessutom samma problem som när jag ska försöka spela t.ex plattformsspel på iOS-apparat - jag missar knapparna om jag inte kollar på dem hela tiden, eftersom de saknar taktil respons)

krank

En ärligt menad, nyfiken fråga, förresten:*

Hur funkar ipaden ergonomiskt? Jag menar, traditionellt tangentbord+mus+skärm innebär ju att man kan vila armarna ganska bra mot bordsskivan (iaf om man har handledsstöd). Och skärmens placering innebär, om man placerat den rätt, att man har en lagom böj på nacken.

Men hur gör man egentligen med iPad för att slippa antingen sitta som en ostkrok eller stå och hålla i paddan framför sig, i skärmhöjd? Jag har sett att det finns dockningsstationer/ställ, men de känns som lite defeating the purpose.

Alltså, om jag ska t.ex surfa i 5-6 timmar i sträck, hur gör jag med paddan för att inte få akut musarm, träningsvärk i armen eller ont i nacken?

(Jag har en Nook Color själv, men den läser jag mest pdf:er på - skriver sällan eller aldrig, och använder sällan längre än nån timme i taget. Delvis för att jag inte hittat nåt sätt som låter mig ha händerna bekvämt på tangentbordet samtidigt som jag inte böjer nacken ur led...)

* Alltså det kanske LÅTER som en dold kritik av iPad, men jag menar det inte så. Ren nyfikenhet, på riktigt.

Vitulv

chrull said:
Vitulv said:
- kan inte stänga av knappljudet
- lite svag, rent prestandamässigt (t.ex så uppstår laddningstid mellan varje sida när man bläddrar i en .pdf)
Knappljudet går att stänga av.
PDF-hanteringen är lite konstig. Laddningstiden beror mycket på hur stor PDFen är. Pratar man i PF-moduler så är Core Rules extremt långsam medans City of Strangers tar en 1-2 sekunder mellan sidorna. En ren text-pdf går på ögonblicket.
Noterar också att när jag kollar på vissa PF-pdfer på datorn så saknas alla A i rubriker. Samma filer överförda till paddan visar rubrikerna rätt.
Hur stänger man av knappljudet? Har letat som en galning.

Angående pdf-läsningen så tycker jag faktiskt inte att en AP-modul är så tung att den ursäktar laddningstid mellan sidorna.

rjonas

Hero
Förnicklat! Den var slut. Kunde välja mellan ettan med 32 GB och 3G eller tvåan med 64 GB och 3G. Jag vill inte ha 3G. Jag får vänta.

Zire

Swashbuckler
Går det att göra sig av med sin smartphone om man använder en surfplatta istället?

Jag har en med typ 3" skärm och har sneglat på de vid 4" men det vore inte dumt om det gick att gå över till surfplattorna, men hur portabelt är det? Skulle ni klarat er med bara plattan?

Däremot så blir det Android istället för iOS för min del.

Vitulv

Zire said:
Går det att göra sig av med sin smartphone om man använder en surfplatta istället?

Jag har en med typ 3" skärm och har sneglat på de vid 4" men det vore inte dumt om det gick att gå över till surfplattorna, men hur portabelt är det? Skulle ni klarat er med bara plattan?

I mitt fall skulle det inte funka. iPaden går inte ner i en jeansficka, och den går heller inte att ringa ifrån.

Arfert

Facit
När det gäller PDFer så är det stor skillnad, antagligen beroende på hur den sparat, optimerat för plattor eller inte. PF Core är usel på det, medan Dresden Files var betydligt rappare. PDF är ju som bekant en jävla massa snarlika format under samma namn. Antar att vi kan förvänta oss bättring där.

Jarl

Hero
Zire said:
Tänk bara på att vänta lite. Idag är android-plattorna väldigt långt från iPad vad gäller det mesta. T.ex. har iPad ca 150 000 appar och ett stabilt OS; som jämförelse har Samsungs 10" galaxy tab ca 30 appar och massa buggar. Androidplattorna kommer att bli bra, men idag finns det i praktiken bara ett vettigt val vad gäller plattor (förutom om man har speciella, begränsade krav, hej Krank!).

Bara så du inte springer ut och blir besviken.