MidNight
Swordsman
Re: Koboldhat
"Vilket bevisar min punkt. Man måste ignorera systemet för att slippa powergaming."
Det sa jag inte. Jag sa "systemet inbjuder till powergaming". Det innebär alltså inte att systemet är helt obrukbart och bara leder till powergaming - med bra spelare/spelledare behöver det inte hända alls.
"Tja, det är just deras sätt att spela som jag inte tycker om. De får gärna syssla med det, men i så fall inte vid mitt spelbord. Det jag anser att "riktiga rollspelare" har att lära av WoDare och stårytellare är berättarteknik och dramaturgi. Det finns dock en massa saker som ingår i stårytellingbegreppet som jag helst lämnar i sophinken, och som jag tvärtom anser att WoDare och stårytellare har mycket att lära från "riktiga rollspel"."
Tjo. Nu sa jag ju att det var just mina egna åsikter jag tog upp. Jag tycker inte om/orkar inte använda (alla) regler i något system. Det innebär inte att alla WoD-nissar till varje pris ska storytella; jag vet flera som kört hårt med tärningsslag, inte bara med WoD's system (som tidigare ifrågasatts) utan även i andra spel.
Visst finns det mer att lära, det gör det ju alltid, men jag undrar vad ett "riktigt" rollspel är? Ett rollspel med starkt regelverk? Ett rollspel utan övernaturliga inslag? Ett rollspel med en massa tärningsslag? - Vad?
//MiDNiGHT. - "Världen är alltid störst och mest detaljerad där man själv är!" - Gammalt bushmansordspråk.
"Vilket bevisar min punkt. Man måste ignorera systemet för att slippa powergaming."
Det sa jag inte. Jag sa "systemet inbjuder till powergaming". Det innebär alltså inte att systemet är helt obrukbart och bara leder till powergaming - med bra spelare/spelledare behöver det inte hända alls.
"Tja, det är just deras sätt att spela som jag inte tycker om. De får gärna syssla med det, men i så fall inte vid mitt spelbord. Det jag anser att "riktiga rollspelare" har att lära av WoDare och stårytellare är berättarteknik och dramaturgi. Det finns dock en massa saker som ingår i stårytellingbegreppet som jag helst lämnar i sophinken, och som jag tvärtom anser att WoDare och stårytellare har mycket att lära från "riktiga rollspel"."
Tjo. Nu sa jag ju att det var just mina egna åsikter jag tog upp. Jag tycker inte om/orkar inte använda (alla) regler i något system. Det innebär inte att alla WoD-nissar till varje pris ska storytella; jag vet flera som kört hårt med tärningsslag, inte bara med WoD's system (som tidigare ifrågasatts) utan även i andra spel.
Visst finns det mer att lära, det gör det ju alltid, men jag undrar vad ett "riktigt" rollspel är? Ett rollspel med starkt regelverk? Ett rollspel utan övernaturliga inslag? Ett rollspel med en massa tärningsslag? - Vad?
//MiDNiGHT. - "Världen är alltid störst och mest detaljerad där man själv är!" - Gammalt bushmansordspråk.