Nekromanti It's just a question of Clan

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Vilken Vampyrklan i Vampire the Masquerade tycker ni är mest intressant och välbearbetat (eller helt enkelt Coolast).
Samt vilken känns som onödig eller rent ut av jättedålig.

Personligen så är Lasombra en favoritklan, Toreadore likaså. Venturue och Tzimisce finner jag även retar mina smaklökar emedan klaner som Ravanos, Gangrel och Samedi endast känns som onödig uppfyllnad.

Only dead fish float with the stream.
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
...and it's running out for Tremere

Just nu är nog klanen framför andra Salubri. De är både snälla och hårda, de har inga fördomar och en schysst attityd i övrigt.

/staffan

szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag tycker helt klart att Brujah är roligast att spela. Klart att de andra är coola på sitt sätt, men jag har fastnat för dessa.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
...It won't be long until Salubri do

Jag har även lite svårt får Salubri.. De är ytterst suspekta... Och inte alls speciellt intressanta (det lilla jag vet om dem). De känns som om WW har försökt skapa en "god" klan (det lilla jag läst om dem) och alla andra vampyrer hatar dem av någon anledning.

Only dead fish float with the stream.
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Läs...

..lite mer i Dark Ages, så förstår du nog fascinationen av denna intressanta klan. Och läs sedan om de onda Salubri.. dom är elaka!

//MiDNiGHT. Vars egentliga favorit är... Kiasyd. /images/icons/cool.gif

[color:red]"Cry HAVOC! And let slip the dogs of war!"</font color=red>
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Talpa klanen

som lever under jord för att kunna jaga i dagsljus.. *ler*
för övrig information läs [color:green]"The Handbok Anthology" av Åke Rosenius /images/icons/cool.gif</font color=green>


Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Klassifikationer

...sådana tycker jag inte om. Klansystemet i Vampire inbjuder till att rollmomentet ersätts av en schablon. "Jag är en Tremere" innebär att andra spelare "vet" precis lika mycket om rollpersonens personlighet som en normal svensk som säger "jag är moderat". Det tar uppmärksamheten från individen och personen och för över den till politiken. Detta leder i förlängningen till sandlåda ("min klan är häftigare än din", som den här tråden handlar om), frustration, politisk analys och ren taktik.

Det dödar också effektivt all form av skräck - politik är på sin höjd frustrerande, men inte skrämmande, och när man blir analytisk istället för personlig försvinner den sista skräckkänslan ner i toaletten.

Det gjorde att under den tid som jag körde Vampire så strök jag klanerna väldigt fort.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Håller med!

Det indelningssystem som används i alla WoD-spel är totalt förkastliga. Det skapar bara konflikter och motsättningar mellan de olika klanerna/traditionerna/stammarna/whatever.

Till och med i White Wolfs science-fictionspel Trinity används ett system där man delar in rollpersonerna i klaner (eller ordnar som det heter i Trinity). Visserligen är det inte lika stora motsättningar mellan de olika ordnarna i Trinity som det är till exempel mellan klaner i Vampire, men det är fortfarande en typ av indelning som jag är måttligt förtjust i.

mina 0.02

 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Re: Håller med!

Jag har aldrig riktigt förstått varför folk automatiskt ser klaner=raser...jag menar, i Vampire är du inte automatiskt bokmal med stora magiska förmågor enbart för att du är Tremere. Alla Brujah är inte anarkister med hagelgevär. Alla Toreadorer är inte överdrivet feminina konstnärer. Bara för att det finns en jäkla massa dåliga SL och spelare där ute som spelar dem så betyder väl fanken inte det att de måste vara det?

Kan ta ett exempel, min syn på klaner, som jag fått av att verkligen läsa vad huvudböckernas författare säger att klanerna är: för mig är klanerna som brödraskap. Alla håller inte med varandra, det finns en vag hierarki som inte alltid är baserad på ålder, och Nisse är inte en klon av Pelle. Skälet till att det kan finnas vissa genomgående teman i klanen är eftersom man inför vissa sorters medlemmar i den.

Om vi sen tar Trinity, så visst, det finns Ordnar, men en RP förväntas inte vara en medlem av en sådan. De är detaljerade nog att man kan vara det, men man kan också vara frilansare eller AEON, och ingen Orden eller frilansare är automatiskt utstött för att de är det. Lika litet som du blir utstött ur samhället om du inte är med i facket (du får inte samma förmåner, men det är ingen som spottar på dig på gatan precis).

Fast det förstås, går man direkt från spel med RP-indelning efter vad de gör och vilket ursprung man har så kan ett spel där det enda två medlemmar av samma klan har gemensamt är deras blodsband och eventuella övernaturliga förmågor verka förvirrande...

Själv läser jag inte in sådant i varken Vampire eller Trinity.

Mitt bästa exempel är Mage. Traditionerna där har bara ett gemensamt, stilen de utövar magi på. Det är allt. Ungefär som att hävda att alla fantasy-alver är exakt likadana stereotyper enbart för att de har spetsiga öron, oavsett hur de skildras...

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Väldigt kort, väldigt basic, väldigt tråkigt kanske.
Jag tycker att hela WoD utom Hunter är oerhört fascinerande,
och att klassindelningarna inte alls behöver störa.
Och jag orkar inte förklara mig så mycket närmare just nu.
WoD är ju trots allt ett av de spel jag sett där jag upplever
starkast att man får skapa vilka jävla karaktärer man vill.
Och efter att ha läst ovanstående kan ni säkert gissa vilka
klaner som är mina favoriter
(men låt mig betona att jag tycker att klanerna kompletterar
varandra, och att mina favoriter växlar ngt):
Go Malkavian + Nosferatu !!!!!!!!! (Ravnos är kul med.)
Favoriter i övriga WoD-spel: Children of Gaia/Bone Gnawers,
jag har inte jättekoll på Changeling men Sluagh/Boggans/de där sagoberättarna,
inget favvo-guild, Virtual Adepts/Dreamspeakers/Verbena
(+frimurarna i renässansspelet).
Slutligen får jag erkänna att när jag läst Anne Rice (inte mkt)
har jag tänkt att "Wow, en vampyr kan ju faktiskt bli
trollbunden av en rockknapp _utan_ att vara Toreador."
Dessutom känns det så uppenbart att just det lilla stycket
ligger bakom hela Toreador-klanens existens, att det närmast
blir pinsamt.
Men även om klanerna kan bli begränsande stereotyper tycker
jag att WW har skapat så mycket häftig historia, politik och
stämning som bygger på klanerna (t ex mordet på Brujahs
vad heter det i andra generationen och True Brujah som ändå
finns och ligger och lurar nånstans och är jäkligt coola
Nietsche-akademiker av nåt slag) att det känns trist att
kasta bort det. Och politik är inte anti-skräck, men jag kan
tänka mig att man inte gillar WoD om man tycker det.
Det här blev visst inte så kort.
Martin - som gillar ankor också (ej som komiskt inslag)


"Även en svartfolksvarelse kan vilja ha någon att tala med."
Skönheten & Odjuren<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Oswald Cobblepot on 2001-02-08 03:22.</EM></FONT></P>
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
På sätt & vis..

håller jag med Krille. Vampire är mitt favoritspel just nu men spelet i sig tycker jag inte har den rätta "skräckkänslan". Däremot finns det Skräck & Skräck. Jag tycker i många fall det är mer skräckinjagande att hela tiden vara manipulerad än att "möta" skräck.

Däremot gillar jag klansystemet. Politik & intriger är vad det leder till. Det passar mig alldeles utmärkt.


/ Wille

PS. Testa spela med de som intevet något om WoD. Då är det lätt att finna stämningen."


Allt du inte gillar kan du göra om!
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Exactly what Ventrue want you to

På tal om klassifikationer och klanyssystemet så håller jag delvis med. Jag ser det inte så underligt att grupper av odöda har samlat sig i sällskap (Klaner) men håller med om att ibland så verkar de enskilda vampyrernas personligheter försvinner och istället blir det "En Tremere" & "En Ventrue".
Men att ta bort klansystemet skulle jag inte kunna tänka mig att göra, sätter allt för mycket färg på världen. Fast jag försöker tänka lite smålogiskt.
Exempelvis så passar Tremere väldigt bra som klan eftersom det i närmast är en Sekt. Inneslutna och hemlighetsfulla.
Sedan blir det svårare efter det lider.
Vissa klaner har jag när jag spelar slopat helt, Gangrel t ex. Gangrel har istället blivit ett slanguttryck för vampyrer som drar sig undan från "det normala vampyrsamhället" och söker till vildmarken och ensamheten. Men de räknas inte som en klan.
Jag skulle inte säga att den här tråden handlar om "min klan är häftigare än din" konflikten, men jag finner det intressant vilka klaner som andra spelare har som favoriter och varför.
Politik behöver ju inte döda skräckkänslan, det kan ju vara underliggande intriger och sådana skeden som bygger upp spelmötet men skräckfyllda händelser kan ändock inträffa.
(inte för att Vampire direkt är ett skräckrollspel)...



Only dead fish float with the stream.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Förenkling

"Jag har aldrig riktigt förstått varför folk automatiskt ser klaner=raser... [snippeti] Bara för att det finns en jäkla massa dåliga SL och spelare där ute som spelar dem så betyder väl fanken inte det att de måste vara det?"

Det har faktiskt ingenting med spelledarens förmåga att göra, utan med människans inbyggda förmåga att förenkla saker och ting. Det är av samma orsak som propaganda fungerar så bra.

Har ni till exempel hört följande fras någon gång: "Ja, jag är ju inte rasist, men det är ju väl känt att invandrare står för flertalet våldsbrott..." Hur många av er har till och med tänkt tanken? I samma ögonblick som tanken tänks eller frasen yttras så sker förenklingen: invandrare är våldsbenägna jävlar, och man har helt glömt bort sin trevlige muslimske granne som man hälsar på varje morgon.

Det sägs ibland att den man som dömer en människa efter gruppen är en idiot - må så vara, men i så fall är alla människor idioter. Och White Wolf gör inte saken bättre genom att främja idiotin genom att införa klaner i första rummet.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Favoriter; Lasombra, Brujah (inte socialisterna dock eftersom man bör lärt sig nåt om man lever för evigt), Malkverna.

De jag klarar mig utan; Alla "bloodlines", gangrel(fast jag gillar deras discipliner), Ventrue, Tremere (mest för deras blodsmagi), Timitsche (fånig klandisciplin och ologiska), Toreador (trista)

ond
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Mja,

Det är ju faktiskt så, enligt mig, att klanerna till stor del liknar raser. En ras (stirra er inte blinda på ordet - det innefattar mer än mänskliga "raser") har ofta, men inte alltid karakterisktiska drag, något som gör dem till en ras, eller i det här fallet en klan.
Alla Brujahs är som sagt inte hjärnlösa muskelberg, men de har en tendens att vara det i allmänhet och därför drar man alla över en kam, något som är otäckt vanligt i vår lilla värld, eller som Krille sa; "förenkla".
Att klanerna sen "har våldsamma fördomar mot varandra..." är ju inte så konstigt.. Nu är jag ingen historiker, men så vitt jag vet så blir det ofta konflikter när främmande kulturer "trängs in". - då kan man ju tänka på att dom här typerna lever i hundratals, eller tusentals år - alla blir griniga, tappar toleransen och sen ska de dessutom tävla om matutrymmet och territorie-frågan. Det är inte svårt att tänka sig att konflikter kan uppstå där.
I förlängningen innebär då också detta resonemang, om ni köper det, att på platser där det är mindre konkurrans råder det teoretiskt sett mindre konflikt..

Jaja, lite svävande, lite off track, men förhoppningsvis en poäng.

//MiDNiGHT. - tankarna bara svävar iväg...

[color:red]"Cry HAVOC! And let slip the dogs of war!"</font color=red>
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
It's just a question of politics [OT]

"inte socialisterna dock eftersom man bör lärt sig nåt om man lever för evigt"

Verkar som om socialist brujhas är de ENDA som lärt sig något, konstigt bara att det tar mer än en livstid... men vampyrer överlag verkar ju lite tröga.

"Proletärer i alla länder, förenen eder"
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Tja, Min absoluta favorit, ända sedan jag för första (och enda) gången hörde talas om den, är såklart Talpa klanen (för att citera Dennis Leary: "Some people laugh, the others need an explaination")

Om man pratar om de mer konventionella klanerna så tycker jag att Nosferatu är den enda klanen som verkligen håller måttet om man snackar Vampyrkänsla. Även om de riktigt konservativa Ventruesanassarna som sover i kistor i slott i karpaterna av ren jävla princip är rätt snygga åxå. Pratar man om hybrider så hade en av mina spelare (på den tiden när jag var ung & dum och inte insåg att det fanns bättre rollspel att ägna energi åt) en karaktär som var Toreador men som via omvägar hamnat mycket nära Gangrels. En Gangrelador helt enkelt. Typisk konstintresserad nisse, men blev han förbannad, då jäklar åkte klorna upp.

Men om man nu av någon anledning ska spela i WoD så finns det inget som slår "Kains favourite children" Malkaverna.
Och är man SL så finns inget bättre än Malkavian Anti-tribu.

Jag slutade dock med WoD i takt med att klanerna blev fler och fånigare typ assemites, sethites, salubris, daughters of cacafony, åsså alla j-a bloodlines. Lägg till det en massa Kindred of the east och det blir en jäkla röra. Enda undantaget tycker jag är Ravnos som enligt mig är Djävulskt coola om man spelar VtDA, i nutid fumkar de väl inte så jäkla bra...

För övrigt anser jag (bokstavligt & allvarligt talat) att white-wolf borde förstöras. (Förresten, berätta inte för ww om Talpa-klanen för då har vi snart deras clanbook ute i handeln)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Min favoritklan ?

Theultimateslayerclanthatwilleventuallydestroyallothersandmakewhitewolfnothingbuthistory är nog min favorit :)

Ärligt talat så blev det mest Brujah och Ventrue när jag spelade som mest men Nosferatu är nog min absoluta favorit. Vad gäller discipliner så är de för mig helt ointressanta - vem bryr sig ärligt talat om VAD du kan göra ? Det är ATT du kan göra saker som är intressant. Det dödar alldeles för mycket mystik när det står svart-på-vitt ett anonymt ord, t ex "Fortitude" eller "Vicissitude". Det är tråkigt helt enkelt.
 
Top