Andy
Vila i frid
Är det någon som känner igen den här lilla brasklappen som finns med i (nästan) alla rollspel?Du behöver inte rätta dig efter allt som står i den här boken. Reglerna och texterna om världen är här för att inspirera, inte sätta begränsningar. Gör vad du vill med det som finns och gör det här rollspelet till ditt egna.
Varför skriver en rollspelsförfattare så här?
Jag vet att jag får göra vad jag vill med rollspelet eller rollspelmodulen. Jag kan använda den som skithuspapper om jag tycker det verkar vara det bästa (vilket jag gärna skulle göra med rollspelet Orc!).
Men när jag köper ett rollspel så är det för att jag vill spela det och för att jag tycker att författarna har hittat en stämning, skapat en cool värld eller att regelsystemet verkar kul. Vad händer om jag istället tänker att jag ska försöka använda allt som står i rollspelet, inte tvärt om.
Det jag är ute efter är att jag tror att det finns mycket att vinna på om man faktiskt är lite bokstavstrogen det som skrivs i rollspel. Att använda sig av det som är skrivet och utveckla karaktärer, äventyr och kampanjer efter de krokar, beskrivningar och berättelser som rollspelet innehåller. Inte börja med att såga, fixa, klippa, modda, ändra och kasta saker som finns med i reglerna eller världen.
Varför ska man vara trogen det någon irländsk eller franska snubbe har skrivit i en bok? Jo, det jag ser som en fördel är att alla i spelgruppen har en chans att skapa sig samma stämning och information om världen. Om man dessutom är beredd att behålla reglerna så kan alla runt bordet vara inlästa på dem och vet hur just deras karaktär ska agera mot motståndarna.
Jag har två exempel: Jag skapade nyligen en karaktär till Coriolis. Istället för att hitta på egna planter och gruvkolonier så lusläste jag boken för att använda sådant som Lilja redan hittat på. Jag måste säga att min karaktär fick ett oväntat djup och jag ser fram emot att spela med honom. Det andra exemplet är när jag spelade M:UA - KT. Jag, som spelare, hade råpluggat spelarkapitlet om Nordholmia och kunde på det sättet till och med utmana SL. Det var kul.
Om man börjar ändra på saker i ett rollspel så måste alla som ska spela få en chans att anpassa sig till det och det har jag haft problem med. Det får avsluta.