Jag är feminist men tycker definitivt att feminism går in under politik, på samma sätt som jag tycker att andra frågor om rättvisa, frihet med mera går in under politik. Det är klart att den som inte själv påverkas sällan gillar när det görs sak av något som denna upplever som oproblematiskt. Med detta sagt är det så att det finns en tendens, inte på detta forum endast utan i allmänhet i media och digitala medier att skapa lynchningsstämning över saker.
Eftersom jag ogärna tar upp gamla diskussioner som vi lagt bakom oss tänker jag hitta på en fiktiv tråd där detta händer i trådar där man inte .
1. Användare X länkar en ny fet produkt som hen gillar.
2. Fyra pers skiver "Gud vad kul, den ser vi fram emot"
3. Användare Y skriver "Eh, den där produkten innehåller världens ofräschaste avbildning av mumintroll, var den tvungen att göra det?"
Ungefär så här långt känner jag att man hållit sig inom ämnet och kritiken mot den ofräscha avbildningen är fortfarande inom kontexten för tråden. Nu kan en av följande saker hända.
A. Någon svarar med, "men det är logiskt inom kontexten för verket för att..." eller "men verket problematiserar ju i alla fall hur ofräscht mumintrollen avbildas" som besvaras av användare Y med "Det är inte riktigt någon ursäkt dock, jag ogillar det fortfarande". Diskussionen hålls inom ämnet.
B. Någon kommer in från vänster och säger "varför ska ni göra politik av allting, får man inte gilla någonting längre i det här landet?"
C. Någon kommer in och säger "det här är problemet med rollspelsbranchen/den här sidan/det här landet/någonting den irriterar sig på, det ska alltid vara så jävla ofräscha avbildningar av mumintroll, det måste finnas ett underliggande hat mot stornästa vita varelser bakom."
Om då moderatorskåren får tid att moderera inläggen innan någon annan svarar så kommer förmodligen utveckling A att premieras emedan B och C kommer att varnas om allt funkar som det ska. Istället händer dock ganska ofta att det urartar i ett ställningskrig som inte ens inkluderar OP. Vid det här laget har den här lilla tendensen inom spelet som egentligen handlar om smurfar, och bara har med mumintroll på en kant lett till att hela spelet har misskrediterats. Folk har gått in och attackerat skaparna av det som uppenbara Muminfober, andra har sagt att det är ok att vara muminfob för att det är byggt på biologiska fakta med mera. Orginalpostaren har attackerats då hen har hävdat att tråden inte var menad att handla om politik. Några användare har bannats och moderatornerna har att göra några timmar för bena ut vad sjutton de ska göra nu.
Det är som sagt så att de senaste härdsmältorna har varit på Eonforumet, i Rollspel.nu-forumet med mera. Det här är inget exklusivt OT-forumsproblem. Det är också så att man inte måste springa ifrån ämnet helt och hållet bara för att man för in politik i diskussionen. I exempel A klarar man att hålla sig inom ämnet.
Jag tror att en del av problemet är att det verkar näst intill omöjligt att avskilja trådar ifrån varandra som man gjorde på gamla forumet när de slirade iväg.
Jag tror också att det vore positivt om första gången någon bemöter en trådstart med "Jag tycker inte det här är viktigt att diskutera" så blir denna direkt varnad eller bannad istället för att folk tar strid mot den här personen. Problemet är att man måste både anmäla och ge moderatorerna tid att reagera vilket kan ta en arbetsdag.