Nekromanti Jag är ledsen

Arfert

Facit
Jag tycker att politiska diskussioner i ett rollspelsforum är mest av ondo, men det finns ju, som Vitulv påpekat, starka krafter som vill ha det så. Och då finns det inte så mycket man kan göra åt saken. Mer än att gå vidare. Tråkigt nog finns inget alternativ just nu om man vill prata hobbyn. Man får knyta näven i fickan och försöka hålla käften nästa gång man läser något politiskt. Även om det är svårt.

RasmusL

Champion
Arfert;n78445 said:
Jag tycker att politiska diskussioner i ett rollspelsforum är mest av ondo, men det finns ju, som Vitulv påpekat, starka krafter som vill ha det så. Och då finns det inte så mycket man kan göra åt saken. Mer än att gå vidare. Tråkigt nog finns inget alternativ just nu om man vill prata hobbyn. Man får knyta näven i fickan och försöka hålla käften nästa gång man läser något politiskt. Även om det är svårt.

...eller försöka göra något åt saken? Det kan man också göra!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Arfert;n78445 said:
»Starka krafter«?

Det finns ett antal användare som ibland startar sådana diskussioner.

Och är man inte intresserad av att diskutera »politik« gör man precis som med andra diskussioner man är ointresserad av – man låter bli att delta i dem.

Rollspel.nu är nerlusat med allehanda diskussioner som inte intresserar mig. Varför är just »politik« annorlunda?

Lukas

Mannen i Gult
Det är spännande det här med att man uppfattar saker olika,
Jag tycker inte det blivit fler politiska diskussioner på de fem åren jag varit aktiv här.

Själv tycker jag att den största förändringen som skett är att storpraten inte är ett naturligt häng längre,
Storpraten var jätte bra på att skapa en community känsla.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Dante;n78448 said:
Rollspel.nu är nerlusat med allehanda diskussioner som inte intresserar mig. Varför är just »politik« annorlunda?
Det kanske är skillnad på ämnen man helt enkelt inte har någon åsikt om och ämnen där man har en åsikt, kanske till och med en stark övertygelse, men som man helst inte vill ge sig in i eftersom det nästan garanterat slutar i bråk och hårda ord?

McAber

Varulv
Jag gissar även att man definierar politik olika. Feminism brukar ju få en del att gå i taket, åt olika håll så att säga. Men jag tycker inte att det är politik utan mer sociologiska fenomen och allmänmänskligt beteende. Som vanligt beror det på vilken världsbild man har. Tycker man att feminism är en bra och naturligt eftersträvansvärt fenomen så tycker man inte det är jobbigt att det dyker upp i olika sammanhang, man tycker kanske inte ens att det är politiskt. Tycker man däremot att det rör till det i ens tillvaro och gör att man förväntas ändra beteenden och annat man uppfattar som naturliga, så blir det genast jobbigare och man ser det kanske som oönskad politisering.

Feminism är ett exempel och kan ersättas med: veganism, religiositet, hbtq-normitet, osv med varierande tillämpbarhet och framgång. Allt beroende på vilken världsbild man utgår ifrån.

Anarchclown

Swashbuckler
Jag är feminist men tycker definitivt att feminism går in under politik, på samma sätt som jag tycker att andra frågor om rättvisa, frihet med mera går in under politik. Det är klart att den som inte själv påverkas sällan gillar när det görs sak av något som denna upplever som oproblematiskt. Med detta sagt är det så att det finns en tendens, inte på detta forum endast utan i allmänhet i media och digitala medier att skapa lynchningsstämning över saker.

Eftersom jag ogärna tar upp gamla diskussioner som vi lagt bakom oss tänker jag hitta på en fiktiv tråd där detta händer i trådar där man inte .

1. Användare X länkar en ny fet produkt som hen gillar.
2. Fyra pers skiver "Gud vad kul, den ser vi fram emot"
3. Användare Y skriver "Eh, den där produkten innehåller världens ofräschaste avbildning av mumintroll, var den tvungen att göra det?"

Ungefär så här långt känner jag att man hållit sig inom ämnet och kritiken mot den ofräscha avbildningen är fortfarande inom kontexten för tråden. Nu kan en av följande saker hända.

A. Någon svarar med, "men det är logiskt inom kontexten för verket för att..." eller "men verket problematiserar ju i alla fall hur ofräscht mumintrollen avbildas" som besvaras av användare Y med "Det är inte riktigt någon ursäkt dock, jag ogillar det fortfarande". Diskussionen hålls inom ämnet.
B. Någon kommer in från vänster och säger "varför ska ni göra politik av allting, får man inte gilla någonting längre i det här landet?"
C. Någon kommer in och säger "det här är problemet med rollspelsbranchen/den här sidan/det här landet/någonting den irriterar sig på, det ska alltid vara så jävla ofräscha avbildningar av mumintroll, det måste finnas ett underliggande hat mot stornästa vita varelser bakom."

Om då moderatorskåren får tid att moderera inläggen innan någon annan svarar så kommer förmodligen utveckling A att premieras emedan B och C kommer att varnas om allt funkar som det ska. Istället händer dock ganska ofta att det urartar i ett ställningskrig som inte ens inkluderar OP. Vid det här laget har den här lilla tendensen inom spelet som egentligen handlar om smurfar, och bara har med mumintroll på en kant lett till att hela spelet har misskrediterats. Folk har gått in och attackerat skaparna av det som uppenbara Muminfober, andra har sagt att det är ok att vara muminfob för att det är byggt på biologiska fakta med mera. Orginalpostaren har attackerats då hen har hävdat att tråden inte var menad att handla om politik. Några användare har bannats och moderatornerna har att göra några timmar för bena ut vad sjutton de ska göra nu.

Det är som sagt så att de senaste härdsmältorna har varit på Eonforumet, i Rollspel.nu-forumet med mera. Det här är inget exklusivt OT-forumsproblem. Det är också så att man inte måste springa ifrån ämnet helt och hållet bara för att man för in politik i diskussionen. I exempel A klarar man att hålla sig inom ämnet.

Jag tror att en del av problemet är att det verkar näst intill omöjligt att avskilja trådar ifrån varandra som man gjorde på gamla forumet när de slirade iväg.

Jag tror också att det vore positivt om första gången någon bemöter en trådstart med "Jag tycker inte det här är viktigt att diskutera" så blir denna direkt varnad eller bannad istället för att folk tar strid mot den här personen. Problemet är att man måste både anmäla och ge moderatorerna tid att reagera vilket kan ta en arbetsdag.

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Problemet med detta forum är inte att det finns en off-topic del utan mest att det finns personer som inte är intresserade utav att föra en civiliserad debatt, utan mest är intresserade utav att synas och reta upp någon.

Den här forumplatsen är inte unik när det gäller sådant här. Moderatorerna här kanske friar hellre än fäller än på andra forum. Det var till och med så att jag inte trodde att det fanns några moderatorer här när jag reggade. Att forumets olika funktioner inte fungerar bara förstärkte intrycket att det här verkar vara någon slags 'speakers corner' utan polisingripande.

På andra forum som jag besöker så är moderatorerna mer aktiva när det gäller sådant som att varna en person och skriva med rödtext under ett inlägg om varför personen är varnad, eller till och med ta bort ett inlägg som gått över gränsen.Det kan ju vara så att en del moderatorer är vana vid koncept som 'Godwin's Law' och agerar snabbt innan Godwin får rätt, andra upptäcker lite sent, "oops".

Det här forumet har ju också en 'Senaste inläggen' och det gör ju att trådar slängs i ansiktet på dig. Visst det kanske är möjligt att man kan ställa in så att jag inte ser detta eller så att jag inte kan se OT-forumets inlägg över huvud taget, men just nu verkar det ju meningslöst att ens bry sig om att ställa in någonting då det här forumets mjukvara lämnar en del att önska.

RasmusL

Champion
Fenhorn;n78463 said:
Problemet med detta forum är inte att det finns en off-topic del utan mest att det finns personer som inte är intresserade utav att föra en civiliserad debatt, utan mest är intresserade utav att synas och reta upp någon.
Jag vet med mig att jag tillhör den gruppen som du ser som ett problem och jag har inget emot att du skriver om mig MEN när fler än jag nämnts vid namn och det flera gånger har konstaterats att det är ett fåtal individer det handlar om så börjar det kännas lite småsunkigt mot de andra som nämnts vid namn men inte deltar i tråden. Att försöka hålla det på någon form av generell nivå blir bara en chimär till alibi för att snacka skit när alla ändå vet vilka det är som åsyftas och jag kan jag tycka att man antingen kan precisera sig eller inte skriva alls.

Du får gärna kritisera _mig_ och ärligt berätta vad du tycker, jag kommer inte att komma med mothugg, men det här svepande och opreciserade skitsnacket om människor jag bryr mig om slipper jag gärna.

Ram

Skev
Anarchclown;n78462 said:
Jag tror också att det vore positivt om första gången någon bemöter en trådstart med "Jag tycker inte det här är viktigt att diskutera" så blir denna direkt varnad eller bannad istället för att folk tar strid mot den här personen. Problemet är att man måste både anmäla och ge moderatorerna tid att reagera vilket kan ta en arbetsdag.
En tanke är att "befodra" ett par användare med förmågan att låsa trådar i 8h för att de inte skall barka över styr och så att moderatorerna får tillfälle att titta på dem.

Men... Jag vet inte. Skulle det vara intressant att låta trådstartaren styra lite mer över tråden kanske? Jag upplever det som att förhållandevis många trådar spårar ur med att samma personer kliver in och säger <sätt in representativ käpphäst här>, kan inte trådstartaren bestämma om dessa käpphästar är välkomna eller inte?

Fast jag vet inte hur det skulle gå till i praktiken...

RasmusL

Champion
Ram;n78471 said:
En tanke är att "befodra" ett par användare med förmågan att låsa trådar i 8h för att de inte skall barka över styr.

Men... Jag vet inte. Skulle det vara intressant att låta trådstartaren styra lite mer över tråden kanske? Jag upplever det som att förhållandevis många trådar spårar ur med att samma personer kliver in och säger <sätt in representativ käpphäst här>, kan inte trådstartaren bestämma om dessa käpphästar är välkomna eller inte?

Fast jag vet inte hur det skulle gå till i praktiken...

Fler moderatorer är väl inte en så dum idé? Jag har en lång lista på folk jag litar på och jag gissar att resten av användarna har förslag, troligen lär i alla fall någon tacka ja?

gizmo

temporary sunshine
Anarchclown;n78462 said:
B. Någon kommer in från vänster och säger "varför ska ni göra politik av allting, får man inte gilla någonting längre i det här landet?"
C. Någon kommer in och säger "det här är problemet med rollspelsbranchen/den här sidan/det här landet/någonting den irriterar sig på, det ska alltid vara så jävla ofräscha avbildningar av mumintroll, det måste finnas ett underliggande hat mot stornästa vita varelser bakom."
Det.
Jag önskar mig nu inte bara en "Circulera" knapp för moderatorer på den nya plattformen, men också en "Mumintroll" knapp.
Mer än så behöver man iofs inte säga i de flesta modereringar.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
RasmusL;n78472 said:
Fler moderatorer är väl inte en så dum idé? Jag har en lång lista på folk jag litar på och jag gissar att resten av användarna har förslag, troligen lär i alla fall någon tacka ja?

Tycker ni att vi har för få moderatorer? Det tycker inte jag. Jag upplever det som att forumet är tämligen välmodererat, och att eventuella regelbrott åtgärdas snabbt och korrekt.

Anarchclown

Swashbuckler
Alltså. En arbetsdag för en moderering är inte så hiskeligt lång tid med tanke på att moderering är frivilligt och obetalt mig veterligen.

Ond bråd död

Swashbuckler
Rymdhamster;n78406 said:
Det här håller jag med om helt och fullt. Nu för tiden kanske vi har ett par otrevliga trådar till och från, men förr var hela forumet hätskt och ohjälpsamt.

Ja, indie-spelarna var riktigt jäkla dryga. Lyckligtvis har de lugnat ner sig. Den första perioden av väckelse var rätt lång dock.

Ond bråd död

Swashbuckler
RasmusL;n78470 said:
Jag vet med mig att jag tillhör den gruppen som du ser som ett problem och jag har inget emot att du skriver om mig MEN när fler än jag nämnts vid namn och det flera gånger har konstaterats att det är ett fåtal individer det handlar om så börjar det kännas lite småsunkigt mot de andra som nämnts vid namn men inte deltar i tråden. Att försöka hålla det på någon form av generell nivå blir bara en chimär till alibi för att snacka skit när alla ändå vet vilka det är som åsyftas och jag kan jag tycka att man antingen kan precisera sig eller inte skriva alls.

Du får gärna kritisera _mig_ och ärligt berätta vad du tycker, jag kommer inte att komma med mothugg, men det här svepande och opreciserade skitsnacket om människor jag bryr mig om slipper jag gärna.

Vad syftar du på? Jag tror det varit en enda post som nämnde namn, och det var nog TS. Fenhord har inte nämnt nån i sitt inlägg utan talar generellt för att inte peka ut någon. Så tolkar jag det. Att du utgår från att han med fler enbart gör det för att komma undan med smutskastning är verkligen att läsa inlägg så elakt som möjligt. Alternativt en ful debatteknik från din sida, men det vill jag inte tro.

Dante

Staff member
ALLA som tycker sig ha upptäckt DET ENDA RÄTTA SÄTTET ATT SPELA ROLLSPEL™ är dryga och jobbiga.

Robin D. Laws uttrycker det väl i sin Robin’s Laws of Good Gamemastering: »The tendency to confuse personal taste with objective quality is nearly universal«.

Ond bråd död

Swashbuckler
Rymdhamster;n78480 said:
Jupp. Typ lika jobbiga som tradspelarna.
Njae. Tradspelarna försvarade bara sin spelstil, även om de kanske gick till motanfall ibland och kanske gick för långt t o m, men de hoppade inte in i varje tråd och förklarade att den sanna läran var det enda goda sättet att spela.

Dante

Staff member
Ond bråd död;n78484 said:
[…] de hoppade inte in i varje tråd och förklarade att den sanna läran var det enda goda sättet att spela.
Och det gjorde så klart inte »indiespelarna« heller.