Det är här som det finns ett aber för mig. Jag har absolut inget emot att D&D är världens största spel, att många gillar det och att många introduceras till rollspel genom det. Men jag tycker det är synd att det verkar finnas en förutfattad mening om att reglerna är de ”bästa”, samt att D&D liksom ”är” rollspel. Typ att många/en del blir nyfikna på rollspel, testar D&D, för det är ju spelet man ”ska” spela, inte gillar just det spelet och därmed tror att de inte gillar rollspel. Eller kanske tror att de inte kommer gilla rollspel, för rollspel är ju fantasy i och med att D&D är fantasy. Sen vågar jag inte säga att dessa saker leder till att D&D gör hobbyn mer skada än nytta, eller tvärtom för den delen, men det är en sak som retar mig lite.
Det finns ju så MYCKET mer att uppleva inom rollspel som är närmast omöjligt uppnå med D&D reglerna.
Call of Cthulhu.
D&D fast OSR.
KULT (särskilt PbtA reglerna Divinity Lost).
osv...
---
WotC skulle aldrig erkänna det, men D&D cementerar ett visst tänk, och ett visst synsätt:
* din hjälte är
untouchable. Ja, äventyret och SL kan döda dig och kanske i allra värsta fall tvinga dig slå fram en ny karaktär, men då hann du oftast aldrig nå särskilt hög level
* dina stats och din utrustning är närmast helig. Döden är knappast ens en vägbula men ve den spelledare som (permanent) minskar mina grundegenskapsvärden eller delar ut permanenta handikapp eller vanställelser. Sådant finns det inte ens regler för och många spelare tränas i att uppfatta sådant som helt otänkbart.
* en låglevel gubbe är disposable medan en höglevelgubbe är en investering
* du är mycket snabbare och starkare och därför bättre än din omgivning - reglerna ger dig och din grupp en stor verktygslåda av trick som SLPer och monster helt saknar. När du väl nått level 5 är det att motarbeta spelets regler och inriktning att försöka skapa en stämning av att vara en liten fisk i ett stort hav. Spelet är helt och hållet inställt för att stödja den klassiska hjältesagan där du börjar som bondpöjk och slutar som galaxens härskare.
* du har rätten till att bli eller vara en hjälte. Lätt 99% av alla äventyr bara utgår kallt från att rollpersonerna är de utvalda hjältarna utan att reflektera över detta.
Vill du ha regler som uppmuntrar empati och sympati för din omgivning, och fokuserar på genuint hjältemod (sådant som uppstår när man frivilligt väljer att gå in i reell fara) i motsats till artificellt hjältemod (där spelets regler säkerställer att du har betydligt bättre chanser, och att "alla" i spelet behandlar dig som hjälte oavsett vad du verkligen åstadkommit) så finns det många många bättre regelsystem.