Jag älskade Ereb när det begav sig, då jag var 14 eller något liknande. Jag kan även idag sitta och läsa böckerna till Ereb som tex Svartfolk, Alver, Drakar, Hjältarnas handbok och mycket mer och fortfarande tycka det är underhållande läsning. Är det mitt val av värld för kampanjer i fantasy-miljö jag väljer idag? Knappast… Kopparhavets Hjältar var heller inte min kopp the tyvärr, även om jag kan se att det är ett gediget och bra hantverk. Men det ligger i sakens natur att gilla olika saker och jag gillar mer världar som är mer gritty och överlag skitiga. Planetos, världen till The Witcher fungerar också även om jag som SL inte låter det finnas alltför mycket monster överallt. Trudvang är för mig en bra värld fast då har jag klippt in massa egna saker samt gjort världen mer till grisodlar-fantasy under folkvandringstid istället för Bauerska sagor.
Jag är inte överförtjust i Fria Ligans DoD, men det är än en gång bara en smaksak och har inget att göra med att kvaliteten gällamde spelet skulle brista. Kommer jag köpa Helmgastarnas version av Ereb Altor? Ja, men jag hoppas mer på en modernisering av det äldre Ereb än en ännu större flytt närmre Kopparhavets Hjältar. Och det har än en gång inte något att göra med att jag tycker KH är dåligt som produkt, det är bara helt enkelt inte för mig.
Som vanligt blev texten lång, men det blir så när jag inte kan sova och istället för att tomt glo ut i intet så väljer jag att skriva vad jag tänker och tycker. Sen säger jag säkert emot mig själv flera gånger gällande vad jag tycker, ni får ursäkta det då jag. fortfarande är sjukskriven för utmattningssyndrom och depression. Så jag har svårt att se saker i alldeles för positivt ljus, förutom just att jag äntligen snart får min första semester på fem eller sex år. Jag tror jag kommer vara mindre g efter att fått träffa släkt och vänner igen samt låta mina barn träffa kusiner, mormor och morfar samt resten av släkten i Japan.
Men jag vet att Helmgastarna brukar skriva väldigt bra spel och supplement till sina spel, så är det några som kan lyckas få mig tillbaka till att låta mina spelare äventyra i Ereb så är det just Helmgastarna!