Mogger
Hipsteranka
Vi har gjort liknande uppskattningar och jag tycker inte att det är något konstigt. Vill dock poängtera att om man är lite av en historianörd (vilket vi som skriver är) så sitter sånt här i ryggmärgen och vill man av någon anledning har en miljonstad där det kanske inte är fullt logiskt så får man väl rita lite extra grönska på sluttningarna runt omkring och tänka sig att här är det så gynnsamt att man får fem skördar/år, eller hitta på en luftburen handelsled eller nått annat coolt. Det är ju trots allt fantasy. Men jag har inget emot en solid grund att bygga på.Bara om man är intresserad av en begriplig demografi förstås. Det finns den här märkliga tanken att saker blir mindre intressanta ju mer man tänker igenom dem, men jag skulle säga att det är tvärtom - det kostar inget att göra rätt, och det gör saker mer intressant om det finns en underliggande logik att förstå.
I praktiken börjar man säkert med ett koncept i stället, men det innebär att om man tänker ”klassiskt riddarland”, måste man se till att man har en rimlig geografi för det. Redan Sverige kunde (tack och lov) inte bli en fullödig feodalstat på Medeltiden på grund av geografiska (och kanske även historiska) förutsättningar.
Granström har ju en hel del liknande grubblerier på http://erik-granstrom.blogspot.com/