Nekromanti Jag har en liten idé till ett datorspel...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag brukar ibland roa mig med att fundera ut spel jag skulle vilja bygga. Jag har aldrig tid att genomföra dem, men det är lite kul ändå.

Just nu funderar jag på ett spel i "walking simulator"-genren (eller vad man nu ska kalla Going Home och Dear Esther och andra spel utan egentlig svårighetsgrad men med fokus på utforskning).

Settingen är en övergiven rymdstation. Det finns inga fiender och inga svåra plattformsutmaningar. Jag vill att det ska vara ett ganska kontemplerande spel.

Estetiskt skulle jag ju helst vilja ha något i stil med Alien: Isolation, som är ett av de snyggaste spel jag lagt ögonen på ur ren designsynpunkt. Men riktigt så duktig grafiker är jag inte, så om jag inte håller till godo med färdiga modeller jag köper nånstans så blir det nog ganska mycket simplare än så.

Jag tänker att rymdstationen ska vara stor, vara indelad i olika delar, och ha artificiell gravitation.

"OK, nu ser jag vart jag ska, men hur i hela glödheta ska jag kunna ta mig dit?" är en helt OK typ av utmaning här, tänker jag.

Jag har tänkt mig att det finns mycket enkla logikpussel där man leker med påslagning och avstängning av elektricitet och gravitation. Kanske är det så man låser upp nya områden, att man ska aktivera olika kraftkällor på stationen.

Just nu tänker jag antingen Unity eller Unreal Engine till det här. Allt jag behöver är ju egentligen FPS-kontroller, kartfunktion (man ska såklart ha en karta som växer när den utforskas) och möjligheten att slå av och på elektricitet/gravitation till sektioner. Och möjligheten att låta spelaren läsa på typ datapads. Det känns som ganska enkla grejer rent logiskt. Jag hade nån tanke om att det skulle bli typ Descentkontroller när man stänger av gravitationen, men det kan jag ju skita i såklart.

Så långt har jag nått i mina funderingar just nu... Vad jag hoppas på när jag skapar den här tråden är dels att se om det finns några andra som tycker att det här verkar som en fräsig idé, dels att se om någon har några intressanta mekaniker eller idéer att bidra med. Räcker av/på elektricitet och gravitation som mekanik, till exempel? Då tänker jag mig att man typ inleder varje våning/sektion med att försöka hitta dess kraftkälla. Ibland är den inte direkt tillgänglig, då får man utforska och rumstera runt lite först, kanske hitta en alternativ väg. Kanske kan man aktivera någon mindre kraftkälla för att öppna dörren till den större. Eller flera. Sen når man den kraftkällan, då kan man aktivera gravitation eller el eller båda i den sektionen. Eventuellt olika i olika rum. Kanske behöver man ta bort gravitationen ur ett rum för att det ska gå att komma förbi det, till exempel.

Jag tänker speltid kanske runt 3-4 timmar. Möjligen 5-6 om man verkligen dammsuger hela spelet och läser varje skeppslogg och så.

Jag har såklart tänkt mig en twist. Jag har två idéer:

Twist 1: Man är i själva verket en extradimensionell varelse som är förskjuten något mot verkligheten. Rymdstationen är egentligen inte alls övergiven, man är bara ur fas med besättningen.

Twist 2: Besättningen råkade i själva verket ut för något slags nanomaskin-katastrof, där de åts upp av grey goo. Spelaren är det grå klägget, som blivit självmedvetet kort efter att det dödat alla.

Eller så är det mer straightforward än så, de har upptäckt ett stjärnskepp (lite som i Gateway) som de åkt iväg med, eller hittat en rymdbrygga till Nån Annanstans... I dunno.

Låter skoj, kunde man inte tänka sig lite robotar som jobbar på i all ensamhet, öppna för lite dialog med möjliga ledtrådar?

krank

Voldstagg13;n60498 said:
Låter skoj, kunde man inte tänka sig lite robotar som jobbar på i all ensamhet, öppna för lite dialog med möjliga ledtrådar?

Inte alls ett dåligt förslag, men efter lite eftertanke funderar jag på om det inte riskerar att drabba den där ensamhetskänslan negativt. Men jag har en variant på samma tema: Stationens AI. Det finns en version av den i varje (eller de flesta) områden, men de har tappat kontakten med varandra och med den centrala databasen. Vissa av dem har korrumperats av vad det nu är som hänt på stationen, andra har blivit excentriska av andra anledningar, ytterligare andra är hjälpsamma men förvirrade och framför allt oförmögna att kommunicera med andra delar.

Jag tänker mig att på samma vis som ett delmål kan vara att återställa stationens kraftnät centralt så kan ett annat vara att återställa AI'n. Eller åtminstone hitta en variant av den som fortfarande har tillgång till den centrala databasen...

krank

Jag tänker att första steget mot att faktiskt genomföra det här borde vara att designa ett litet "proof of concept", där jag lägger ner minimalt med tid och energi på att få ett maximalt resultat i form av (förhoppningsvis) en liten spelbar snutt av spelet.

- Det första testet bör innehålla typ 3-4 textloggar, lite basic utforskning av ett utrymme med åtminstone lite 3d (flera våningar alltså). Jag tänker mig ett mycket enkelt pussel av typen "slå igång el, slå av gravitation, så kan du flyta upp till nästa våning, därefter slå igång gravitationen igen".

- Jag behöver bestämma en del av "plotten" för att kunna skriva textloggar. Jag fick en idé om att besättningen, liksom AI'n, splittrats. Jag har en idé om att stationen tagit emot en signal eller ett informationspaket någonstans ifrån, som hackat både datorer och besättning. Eller iaf misstänks ha gjort det. Senare kan det ju visa sig att piratsignalen i själva verket var något annat, och att det som hackade var företaget som ägde stationen, eller whatever. Jag ska fundera på några "lager av sanningar", det känns som att det behövs. Därefter några individuella öden som bevittnar det hela, med privata tidslinjer för själva katastrofdygnen. Dock behövs inte allt i så stor detalj just för första demot. Typ grunden -- ett par lager sanning så att jag kan ge ett lager direkt och hinta om ett annat...

- Sprinklersystem och atmosfär. Definitivt inget för proof-of-concept, men nog kan det brinna i vissa områden så att man får hitta sätt att aktivera sprinklersystemet. Atmosfär tänker jag kan saknas i vissa sektioner, men att man t.ex. kan aktivera självreparerande system för att återställa tryck och därefter fylla med syre. Alternativt kan man tänka sig att kunna hitta och ta på sig rymddräkt för kortare EVA's...

Anchorman

Swashbuckler
Öppna luckor ut till rummet för att släcka bränder är ju också en möjlighet och då bör man ju som spelare stå nånstans där man inte åker med ut. Ljuspussel är ju en annan enkel mekanik, ljuset är av så man får hitta något annat att lysa sin väg, kanske kan hitta en ficklampa eller något nånstans, att stänga av ljus är ju ett enkelt sätt att skapa ganska creepy stämmning även om det inte finns något annat på skeppet.
Tror du kan komma väldigt långt med att man behöver hitta verktyg för att lösa pussel, tex att hitta nån elpistol för att starta upp någon generator eller något. Då får du också mycket backtracking ifrån spelaren vilket då gör att du behöver bygga mindre/färre områden eftersom spelaren springer genom samma flera gånger. Det är även en skön känsla att hitta något som man lämnar och sen kommer tillbaka till.

Rekommenderar ju starkt Unreal till det här, du får mycket enklare snyggare grafik, sätta upp shaders går mycket smidigare (ska du göra det alls i unity så behöver du köpa Shader Forge om du inte gillar att skriva shaders manuellt). Sen är ju pusslen såpass enkla här och då gör det det väldigt mycket smidigare att bara dra i noder än att koda allt.

Om du behöver hjälp att bygga områden så kan jag hjälpa till, från och med 12:e Januari så jobbar jag som level designer så på den fronten kan jag hjälpa dig :)

krank

Anchorman;n60790 said:
Rekommenderar ju starkt Unreal till det här, du får mycket enklare snyggare grafik, sätta upp shaders går mycket smidigare (ska du göra det alls i unity så behöver du köpa Shader Forge om du inte gillar att skriva shaders manuellt). Sen är ju pusslen såpass enkla här och då gör det det väldigt mycket smidigare att bara dra i noder än att koda allt.
Jag har typ noll erfarenhet av både Unity och Unreal, och av att bygga shaders. Min 3d-erfarenhet begränsar sig till en hyfsad mängd amatörmässigt fipplade i 3ds max, ungefär. Senast jag byggde något till 3d-spel så var det i diverse editorer till Quake 1... Om det här faktiskt blir något så ser jag det nog som ett tillfälle att lära mig nytt lika mycket som ett sätt att få fram en slutprodukt =)

Men ja, Unreal blir det nog. Förra generationen, så jag slipper månadskostnaden. Gott nog för mina begränsade syften, tänker jag.

Anchorman;n60790 said:
Om du behöver hjälp att bygga områden så kan jag hjälpa till, från och med 12:e Januari så jobbar jag som level designer så på den fronten kan jag hjälpa dig :)
Frestande... Får se hur mycket kontrollfreak jag är, men kommentarer på de saker jag bygger är såklart hemskt uppskattade. Kommer väl ändå att posta grejer i trådar här... Om det nu blir något.

Hm. Ett första techdemo borde jag ju kunna skära ihop genom att helt enkelt köra lite vettiga tutorials till Unreal tänker jag mig. Något slags platta fyrkantiga korridorer att gå runt i, med simpel ljussättning, enkla texturer och kanske nån knapp till nån dörr...

krank

Och bra poäng om verktyg. Spelade lite till Alien: Isolation idag, och jag gillade grejen med olika sorters "torches" och verktyg för att öppna saker.

Anchorman

Swashbuckler
Kör absolut inte förra generationen, den nya är väldigt mycket bättre speciellt scriptongen.Finns också en store så du kan köpa assets lätt.

Månadskostnaden behöver du bara betala för en gång för att få ner det och sen strunta i det. Du får inga uppdateringar men kan använda det du har.

Tro mig du kommer alltid ångra dig om du tar gamla verisionen

Anchorman

Swashbuckler
Sen om du behöver skriva kod om du vill ha särskilda funktioner som inte finns i det visuella systemet så använder unreal 4 C++ medans 3an använder Unreal Script vilket inte är så kul...

krank

Anchorman;n60820 said:
Kör absolut inte förra generationen, den nya är väldigt mycket bättre speciellt scriptongen.Finns också en store så du kan köpa assets lätt.

Månadskostnaden behöver du bara betala för en gång för att få ner det och sen strunta i det. Du får inga uppdateringar men kan använda det du har.
Åhå, det förändrar ju saken. Jag förstod det som att man behövde fortsätta betala.

Anchorman;n60820 said:
Sen om du behöver skriva kod om du vill ha särskilda funktioner som inte finns i det visuella systemet så använder unreal 4 C++ medans 3an använder Unreal Script vilket inte är så kul...
Jag kan visserligen inte unrealscript, men jag kan å andra sidan inte C++ heller. Jag kommer från en diet av Basic, Pascal, PHP, Java, Python, Javascript i ungefär den ordningen. Men jag kan ju såklart lära mig... =)

Anchorman

Swashbuckler
Tror det finns plugins för andra soråk, vet exakt inte vilka men har för mig att det finns eller iaf ska finnas för python.

Antagligen lär du dock inte behöva använda mer än det visuella systemet blueprint

krank

Nu när jag tänker efter... Jag är ju faktiskt både lärare och elev, tekniskt sett. Någon av dem borde kunna få Unrealmotorn till lägre kostnad...

krank

(En inte-så-liten del av mig grämer mig dock över att ingen av motorerna medger ett open source-släpp av spelet. I mig lever trots allt en liten copyleftist, som alltid vill släppa allting helt fritt och öppet och transparent... Man kanske skulle kolla på nån Id-Techmotor... Eller Torque3d kanske?)

Anchorman

Swashbuckler
IDtech är riktigt rutten :/
torqued har jag inte hört något om.
Bästa motorn är Unreal 4, efter den Unity sen blir väl nästa steg Cryengine och typ Bitsquid.

krank

Anchorman;n60836 said:
torqued har jag inte hört något om.
Bästa motorn är Unreal 4, efter den Unity sen blir väl nästa steg Cryengine och typ Bitsquid.
Mjo, jag är ju medveten om att OM jag väljer en motor som låter mig släppa spelet som open source så offrar jag kvalitet det jag vinner i... jag vet inte vad man ska kalla det, "moral" kanske.

För några år sedan hade valet för mig automatiskt varit att ta en sämre motor för att kunna släppa som open source, numera är jag inte lika säker. Jag får grunna ett tag, lär inte bli något köp av nånting innan månadsskiftet ändå, och innan dess har jag tusen andra grejer som behöver göras.

Så tills vidare kommer jag nog mest att skissa nivåer på papper (eller i 3ds max eller nåt) och drömma...

krank

Eftersom jag är lite dum i huvudet har jag börjat skissa på den där första "banan":

Såhär ungefär:

1. Luftslussen man kommer in genom.
2. Från luftslussen syns rummets utgång genom en glasruta (det svarta strecket) men man måste gå runt för att komma dit.
3. Korsning med en låst dörr som kräver en nyckel för att man ska kunna låsa upp och manuellt öppna den. Strömmen är av nämligen.
4. Lagerutrymme. Någon har barrikaderat sig här, därefter dött.
5. Arbetsstationer, datorer, arbetsbänkar och liknande. Det finns en dörr in hit, men den är öppen. Det finns två trappor, en på vänster och en på höger sida.
6 och 7. Kontor. Det finns en dörr mellan dem, som inte går att öppna. Det krävs en kod för att komma in i nummer 7. Koden står på en lapp inne i nummer 7. Lappen kan ses genom den trasiga dörren eller en glasvägg eller så, från nummer 6. Inne i nummer 7 finns nyckel till rum 10.
8. Mäss, kanske?
9. Sovsalar med privata skåp. Gäller också rummet intill. Dörren in hit kan bara öppnas när elen är på. I det här rummet finns nyckeln som krävs för att aktivera eller avaktivera gravitationen.
10. Server/adminrum. Låst med nyckel. Här kan man dra igång områdets reservgenerator. Har man rätt nyckel kan man också stänga av den artificiella gravitationen, som går på egen kraftkälla.
11. Hisschakt som är blockerat neråt av en hiss (man kan ta sig in i hissen, men inte komma vidare, den har fastnat). Uppåt finns dörr som leder till nästa område. För att ta sig upp behöver elen vara på (så hissdörren kan öppnas) och gravitationen vara av (så att man kan ta sig upp till nästa våning).

Krydda med loggar -- spontant tänker jag i princip en logg eller något annat som berättar något i varje "rum" -- kan också vara fotografier, kvitton, annat.

Design kommer såklart senare, men preliminärt tänker jag ganska rent och snyggt, vitt/ljusgrått med mjuka kurvor. Plus inslag av trasigt, öppna paneler med tjocka sladdar. Mycket är ganska bastant; nycklarna man hittar är fysiska eftersom de är "mekaniska overrides"; jag tänker lite som metalliska hålkort som förs in i maskineri som avslöjar stora hjul man får snurra på och så.

Om jag kör på denna design behövs följande för första leveln:
- FPS-kontroller (jag tänker låtsas som att man har något slags små styrraketer eller nåt för noll-g-förflyttning och inte oroa mig så mycket för det)
- Plocka upp nycklar och använda dem
- Gravitation av/på (possibly väldigt svag gravitation åt något annat håll när gravitationen är av)
- El av/på
- Läsa textloggar
- Skriva in kod

Anchorman

Swashbuckler
Lite tankar om din skiss:

Om strömmen är av så borde alla lampor vara slockta antar jag? Hur ser man något? Sen borde ju gravitationen gå på ström så om strömmen är av så borde det väl inte finnas någon gravitation.

Sen om det är första banan så är väl det här någon typ av tutorial. Hur har du tänkt lösa det?

Akta så du inte hamnar i fällan att låta varje bana innehålla allt. Kanske räcker här att bara starta igång strömmen och sedan låta nästa bana fokusera på gravitationen. Tror inte att heller att du behöver sovsalar här, så som layouten är gjord så borde det inte finnas sovsalar då alla borde komma ner med hissen och sova någon annanstans.

krank

Superba kommentarer -- tackar!

Ny skiss:

8 är nu hissen. Jag tänker mig att den är försedd med en näraliggande text i stil med "vid strömförlust: öppna luckan, vrid handtaget" etc etc.

Pusslet har nu färre delar. Elektriciteten är påslagen från början, liksom gravitationen. I det här området finns det inget sätt att aktivera/avaktivera dem separat. I senare områden kan det ju t.ex. finnas separata strömkällor för grav och ljus/dörrar eller så, men inte här.

Jag undrar om inte femman kanske ska få vara något annat. Processing av inkommande folk, kanske. Och nu inser jag att jag inte bestämt något huvudsakligt syfte för stationen. Den kan ju såklart få ha flera -- kommunikationshubb för närområdet, några gruvföretags huvudkontor, något forskningslabb, flytta folk från dockade långfärdsskepp till små landskyttlar (eller en rymdhiss? Alla gillar rymdhissar). Jag har nog tänkt på det ganska mycket som en "rymdstad i minatyr" med lite av varje.

I 6 ser man koden till 7. I 7 finns nyckel in till 9. I 9 kan man stänga av strömmen (och gravitationen), så att man kan få vålda upp dörren till hissen. Då kan man sedan flyta upp till nästa område. Nackdel: Inte jätte-intuitivt. Kanske någon liten "fel på hissen"-varnande röd display vid hissen?

Om ljuset: Jag tänker mig att man har en axelmonterad ficklampa som aldrig tar slut, och som man kan stänga av eller köra igång som man vill.

Om tutorial: Jag har nog tänkt mig vara väldigt sparsam med handhållning utöver att pusslen är lätta. Jag undrar om inte ui't ska vara i princip tomt utöver enstaka Augmented Reality-grejer (i prototypen: enkla textfraser) som visas vid saker när man kommer nära dem, typ att en tangent med ett "E" visas när man är vid nåt man kan använda sig av (som väl dessutom gärna får glöda lite när det tittas på). Kanske kan man ha en kort grej i luftslussen att man får lite snabba WASD+musinstruktioner medan trycket utjämnas och så.

Men i stort hade jag nog tänkt att spelaren får utforska och testa saker; kontrollerna ska vara sjukt enkla och resten hade jag tänkt att man får räkna ut lite själv.

Rhodryn

Hero
krank;n61257 said:
Ny skiss:
Så du är medveten om det... bilder visas inte om du sätter dom i en spoiler tag på forumet.

Det är ju enkelt att fixa om man vill se bilden, genom att kopiera urlen och slänga den i adress rutan mm. Men jag skulle inte vara förvånad om vissa/många hellre då inte såg bilden, för att dom behövde behövde göra lite extra "jobb" för att se bilden.

krank

Rhodryn;n61366 said:
Så du är medveten om det... bilder visas inte om du sätter dom i en spoiler tag på forumet.
Blärgh.

Fixat.

Tack.