Nekromanti Jag har också beslutsångest

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,527
Location
Göteborg
Jag har anmält mig till Wilpers "Gör klart ett spel år 2009"-utmaning. Problemet är att jag inte vet vilket spel jag skall sätta igång med. Jag har ju så många idéer. Så, inspirerad av Krilles beslutsångesttråd så tänkte jag att jag skulle presentera några idéer här och se vad ni tycker:

Idé ett: Parfym och stål
Parfym och stål (arbetsnamn) är tänkt vara ett intrigspel i svenskt 1700-tal. Det skall vara ett dramatiskt och vackert 1700-tal, där solnedgångarna är vackrare, kvinnobarmarna mjukare, kärleken ädlare, rapirduellerna kvickare, passionen hetare, snön vitare, stålet blankare, hatet kallare och blickarna mer lidelsefulla. Systemet har jag funderat igenom ett antal varianter på, men en sak jag lockas av är en ren berättelseteknisk grej, där man kan sätta upp en "spegel" mellan två företeelser, vilket sammanlänkar dem, såtillvida att den ena är en metafor för den andra. Till exempel kan konungens hälsa speglas i hans trädgård, så att när han är sjuk så är trädgården sjuk. Det här är jag inte alls säker på hur det skall funka i praktiken. Det blir antagligen spelledarlöst och stenhårt fokuserat på intrigerande och dueller på takåsar.

Idé två: Titanic
Det här spelet är ganska simpelt, men (såklart) genialiskt. Medan man spelar det så har man en cd-skiva med ett soundtrack på. I början så är det fiskmåsar, vågor, båttuta och folkmummel, när man spelar igenom båtens avfärd. Större delen är sedan klassisk musik under vilken man spelar igenom scener på båten. Den sista snutten är en krasch, följt av strömmande vatten, bågnande metall, splittrande trä och så vidare. Dessutom ett antal skrik. Under spel så använder man i konflikter samma system som i Munchausen, där man alltså tjänar pluppar på att ge sig i konflikter. Varje gång någon skriker måste man slänga en plupp, och har man inga så dör man. Naturligtvis finns inte tillräckligt med pluppar för att alla skall överleva.

Idé tre: Utpost
I det här spelet börjar man med att skapa en by tillsammans. Byn ligger alldeles i civilisationens utkant, och utanför finns det faror. Tänk M. Night Shaynåntings "The Village". Vet inte om spelet skall ha en färdig setting eller vara generiskt, men det kan funka i såväl fantasy som en schysst scifiutpost i utkanten av solsystemet, med farliga monster som lurar. Blir det en definierad setting så blir det nog scifi, eftersom rymden är såpass bra på isolering.
I vilket fall som helst, så skall spelledaren skapa inre hot i samhället, och sedan använda yttre hot för att sätta press på dem och skapa sprickor. Temat här är sammanhållning, och spelarna skall ha en sammanhållningspöl att dra resurser ifrån. En fråga som kommer att dyka upp är vad man är beredd att offra för sammanhållningen. Utan sammanhållning kommer utposten att gå under, så vad gör man när någon hotar den? Tänk Dogs in the Vineyard, fast du är en del av samhället du försöker rädda, och du har inte den absoluta auktoriteten att förlita dig på.

Dessa tre idéer är de som jag väger mellan. Just nu känns den tredje intressantast, men det växlar. Och idé två gillar jag ju såklart eftersom ingen såvitt jag vet gjort ett spel med helt färdigmixat soundtrack som tajmar speltiden. Och det är fräckt att vara först.

Hjälp mig att bestämma mig!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,083
Location
Ereb Altor
Utpost

För det är nog det enda spelet jag på rak arm tror att jag kommer att vara intresserad av att spela.

De andra två låter fräna med. Ffa gillar jag settingen i P&S. Titanic är inte alls min kopp te. Inte ens mitt glas absinth. :gremsmile:
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Trean känns intressantast för mig, mest eftersom jag gillar den typen av settings. Ettan fångar mig inte, tvåan känns som ett intressant formexperiment, men inget jag personligen skulle entusiasmeras av.
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Utpost känns bäst.

Jag personligen uppskattar psykologi och stress i spel, det känns också som den av de tre idéerna som jag själv skulle vilja spela mest.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Trean känns halvintressant men inget jag skulle titta två gånger på. Tvåan känns som något som man genomlider på ett konvent och sedan gnäller på internetforum om hur hemskt det var och hur usel spelledaren var och kan inget konvent fixa ordentligt krubb snart och urk vad madrasserna var hårda. Med andra ord, något som är toknspecialiserat och skulle vart bättre som en novell.
Ettan... skulle jag faktiskt köpa. Jag är tveksam om metaforbitarna men sådant kan jag plocka ur och istället fokusera på adelsfolk som super och knullar runt :gremwink:

Men jag är nog fel målgrupp att fråga.


Storuggla, det är som senap ibland
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Utpost låter som nåt jag vill spela. P&S låter som nåt jag kan tänka mig att spela. Titanic som nåt jag vill läsa en spelrapport från men inte mer.

:gremsmile:
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Genesis said:
Idé ett: Parfym och stål
Parfym och stål (arbetsnamn) är tänkt vara ett intrigspel i svenskt 1700-tal. Det skall vara ett dramatiskt och vackert 1700-tal, där solnedgångarna är vackrare, kvinnobarmarna mjukare, kärleken ädlare, rapirduellerna kvickare, passionen hetare, snön vitare, stålet blankare, hatet kallare och blickarna mer lidelsefulla. Systemet har jag funderat igenom ett antal varianter på, men en sak jag lockas av är en ren berättelseteknisk grej, där man kan sätta upp en "spegel" mellan två företeelser, vilket sammanlänkar dem, såtillvida att den ena är en metafor för den andra. Till exempel kan konungens hälsa speglas i hans trädgård, så att när han är sjuk så är trädgården sjuk. Det här är jag inte alls säker på hur det skall funka i praktiken. Det blir antagligen spelledarlöst och stenhårt fokuserat på intrigerande och dueller på takåsar.
Världen verkar awesome, på det där tråkiga sättet som jag brukar gnälla om. Jag gillar dock systemet, känns lite nobilis med nettle rites...

Genesis said:
Idé två: Titanic
Det här spelet är ganska simpelt, men (såklart) genialiskt. Medan man spelar det så har man en cd-skiva med ett soundtrack på. I början så är det fiskmåsar, vågor, båttuta och folkmummel, när man spelar igenom båtens avfärd. Större delen är sedan klassisk musik under vilken man spelar igenom scener på båten. Den sista snutten är en krasch, följt av strömmande vatten, bågnande metall, splittrande trä och så vidare. Dessutom ett antal skrik. Under spel så använder man i konflikter samma system som i Munchausen, där man alltså tjänar pluppar på att ge sig i konflikter. Varje gång någon skriker måste man slänga en plupp, och har man inga så dör man. Naturligtvis finns inte tillräckligt med pluppar för att alla skall överleva.
verkar skitjobbigt, aptråkigt och bara... dåligt, helt enkelt. Jag tror inte på idén för fem öre.

Genesis said:
Idé tre: Utpost
I det här spelet börjar man med att skapa en by tillsammans. Byn ligger alldeles i civilisationens utkant, och utanför finns det faror. Tänk M. Night Shaynåntings "The Village". Vet inte om spelet skall ha en färdig setting eller vara generiskt, men det kan funka i såväl fantasy som en schysst scifiutpost i utkanten av solsystemet, med farliga monster som lurar. Blir det en definierad setting så blir det nog scifi, eftersom rymden är såpass bra på isolering.
I vilket fall som helst, så skall spelledaren skapa inre hot i samhället, och sedan använda yttre hot för att sätta press på dem och skapa sprickor. Temat här är sammanhållning, och spelarna skall ha en sammanhållningspöl att dra resurser ifrån. En fråga som kommer att dyka upp är vad man är beredd att offra för sammanhållningen. Utan sammanhållning kommer utposten att gå under, så vad gör man när någon hotar den? Tänk Dogs in the Vineyard, fast du är en del av samhället du försöker rädda, och du har inte den absoluta auktoriteten att förlita dig på.
Det här känns som det mest jordnära och lättgenomförbara, och därtill det som leder till mest berättelseinlevelse etc. Det får nog min röst.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,527
Location
Göteborg
Nå, eftersom alla verkar överens om att Utpost är den bästa av idéerna, och jag själv lutar åt det hållet, så är det nog inte mer att säga om saken. Utpost it is!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Nej, jag tycker Titanic är bäst. Jag skulle hellre spela 1700-talsböset, men det är ju inte direkt originellt eller så.

Utpost är det -minst- intressanta av förslagen. Därmed inte sagt att det är dåligt; det är awesome i sin egen rätt.

- Ymir, hävdar
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Lyssna på Ymir, Ymir har rätt. Förutsatt att du vill göra ett spel som går att sälja (kanske inte du vill, iofs).

Titanic-idén ÄR bäst, om du fixar att göra nåt av den. Vilket du säkert gör. ...eller så gör man det som ett boardgame med rollspelsinslag.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag kommer aldrig kunna acceptera Titanics skrotning!

AAAAAAALDRIIIIIIIIIG!!!!!

Det är vår plikt att sudda gränserna mellan rollspel och lek, för att öppna upp och visa vår underbara hobby!
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,901
Location
Stockholm
Utpost.

Vem orkar med ytterligare ett 1700-talsspel? Och vem orkar med cdskivor? Således: utpost.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Well, för min del så känns det som Utpost är det rätta valet. Iaf för mig. Det låter som en setting som passar mig bäst av dessa 3 val.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Även jag har problem på vilket spår jag ska gå på... har flera spår jag funderar på (namnen är bara arbetsnamn):

1. Commando. Eftersom jag alltid vart intresserad av andra världskriget så funderar jag på att förlägga ett spel där. De som jag sätt som utspelas där har vart alldeles för detaljerade för min smak - det jag är ute efter är ett actionspel som går i samma stil som 50-60-talsfilmer som Örnnästet, Kanonerna på Navarone eller 12 fördömda män. Tajta grupper belsutsamma män med tydliga uppdrag. Och det finns ju hur mycket bakrundsmaterial som helst frän verkligheten.

2. Ur. Här tänker jag mig ett "historiskt" (nåja) fantasyspel inspirerat av Homeros fast i en mesopotamisk setting. Och med Sword & Sorcery-inslag. Gudar som går på jorden, nästan övermänskliga hjältar med bronsspjut och stridsvagnar. Finn ju inte så mycket S&S på svenska.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,527
Location
Göteborg
Arvidos said:
Jag kommer aldrig kunna acceptera Titanics skrotning!

AAAAAAALDRIIIIIIIIIG!!!!!

Det är vår plikt att sudda gränserna mellan rollspel och lek, för att öppna upp och visa vår underbara hobby!
Jag tror inte att det kommer att skrotas. Men det passar sig inte riktigt för utmaningen, i alla fall. Jag har ju redan ett speltestbart system. Jag måste bara fixa ett soundtrack. Det är mycket möjligt att Titanic också kommer att se dagens ljus.
 
Top