Jag har anmält mig till Wilpers "Gör klart ett spel år 2009"-utmaning. Problemet är att jag inte vet vilket spel jag skall sätta igång med. Jag har ju så många idéer. Så, inspirerad av Krilles beslutsångesttråd så tänkte jag att jag skulle presentera några idéer här och se vad ni tycker:
Idé ett: Parfym och stål
Parfym och stål (arbetsnamn) är tänkt vara ett intrigspel i svenskt 1700-tal. Det skall vara ett dramatiskt och vackert 1700-tal, där solnedgångarna är vackrare, kvinnobarmarna mjukare, kärleken ädlare, rapirduellerna kvickare, passionen hetare, snön vitare, stålet blankare, hatet kallare och blickarna mer lidelsefulla. Systemet har jag funderat igenom ett antal varianter på, men en sak jag lockas av är en ren berättelseteknisk grej, där man kan sätta upp en "spegel" mellan två företeelser, vilket sammanlänkar dem, såtillvida att den ena är en metafor för den andra. Till exempel kan konungens hälsa speglas i hans trädgård, så att när han är sjuk så är trädgården sjuk. Det här är jag inte alls säker på hur det skall funka i praktiken. Det blir antagligen spelledarlöst och stenhårt fokuserat på intrigerande och dueller på takåsar.
Idé två: Titanic
Det här spelet är ganska simpelt, men (såklart) genialiskt. Medan man spelar det så har man en cd-skiva med ett soundtrack på. I början så är det fiskmåsar, vågor, båttuta och folkmummel, när man spelar igenom båtens avfärd. Större delen är sedan klassisk musik under vilken man spelar igenom scener på båten. Den sista snutten är en krasch, följt av strömmande vatten, bågnande metall, splittrande trä och så vidare. Dessutom ett antal skrik. Under spel så använder man i konflikter samma system som i Munchausen, där man alltså tjänar pluppar på att ge sig i konflikter. Varje gång någon skriker måste man slänga en plupp, och har man inga så dör man. Naturligtvis finns inte tillräckligt med pluppar för att alla skall överleva.
Idé tre: Utpost
I det här spelet börjar man med att skapa en by tillsammans. Byn ligger alldeles i civilisationens utkant, och utanför finns det faror. Tänk M. Night Shaynåntings "The Village". Vet inte om spelet skall ha en färdig setting eller vara generiskt, men det kan funka i såväl fantasy som en schysst scifiutpost i utkanten av solsystemet, med farliga monster som lurar. Blir det en definierad setting så blir det nog scifi, eftersom rymden är såpass bra på isolering.
I vilket fall som helst, så skall spelledaren skapa inre hot i samhället, och sedan använda yttre hot för att sätta press på dem och skapa sprickor. Temat här är sammanhållning, och spelarna skall ha en sammanhållningspöl att dra resurser ifrån. En fråga som kommer att dyka upp är vad man är beredd att offra för sammanhållningen. Utan sammanhållning kommer utposten att gå under, så vad gör man när någon hotar den? Tänk Dogs in the Vineyard, fast du är en del av samhället du försöker rädda, och du har inte den absoluta auktoriteten att förlita dig på.
Dessa tre idéer är de som jag väger mellan. Just nu känns den tredje intressantast, men det växlar. Och idé två gillar jag ju såklart eftersom ingen såvitt jag vet gjort ett spel med helt färdigmixat soundtrack som tajmar speltiden. Och det är fräckt att vara först.
Hjälp mig att bestämma mig!
Idé ett: Parfym och stål
Parfym och stål (arbetsnamn) är tänkt vara ett intrigspel i svenskt 1700-tal. Det skall vara ett dramatiskt och vackert 1700-tal, där solnedgångarna är vackrare, kvinnobarmarna mjukare, kärleken ädlare, rapirduellerna kvickare, passionen hetare, snön vitare, stålet blankare, hatet kallare och blickarna mer lidelsefulla. Systemet har jag funderat igenom ett antal varianter på, men en sak jag lockas av är en ren berättelseteknisk grej, där man kan sätta upp en "spegel" mellan två företeelser, vilket sammanlänkar dem, såtillvida att den ena är en metafor för den andra. Till exempel kan konungens hälsa speglas i hans trädgård, så att när han är sjuk så är trädgården sjuk. Det här är jag inte alls säker på hur det skall funka i praktiken. Det blir antagligen spelledarlöst och stenhårt fokuserat på intrigerande och dueller på takåsar.
Idé två: Titanic
Det här spelet är ganska simpelt, men (såklart) genialiskt. Medan man spelar det så har man en cd-skiva med ett soundtrack på. I början så är det fiskmåsar, vågor, båttuta och folkmummel, när man spelar igenom båtens avfärd. Större delen är sedan klassisk musik under vilken man spelar igenom scener på båten. Den sista snutten är en krasch, följt av strömmande vatten, bågnande metall, splittrande trä och så vidare. Dessutom ett antal skrik. Under spel så använder man i konflikter samma system som i Munchausen, där man alltså tjänar pluppar på att ge sig i konflikter. Varje gång någon skriker måste man slänga en plupp, och har man inga så dör man. Naturligtvis finns inte tillräckligt med pluppar för att alla skall överleva.
Idé tre: Utpost
I det här spelet börjar man med att skapa en by tillsammans. Byn ligger alldeles i civilisationens utkant, och utanför finns det faror. Tänk M. Night Shaynåntings "The Village". Vet inte om spelet skall ha en färdig setting eller vara generiskt, men det kan funka i såväl fantasy som en schysst scifiutpost i utkanten av solsystemet, med farliga monster som lurar. Blir det en definierad setting så blir det nog scifi, eftersom rymden är såpass bra på isolering.
I vilket fall som helst, så skall spelledaren skapa inre hot i samhället, och sedan använda yttre hot för att sätta press på dem och skapa sprickor. Temat här är sammanhållning, och spelarna skall ha en sammanhållningspöl att dra resurser ifrån. En fråga som kommer att dyka upp är vad man är beredd att offra för sammanhållningen. Utan sammanhållning kommer utposten att gå under, så vad gör man när någon hotar den? Tänk Dogs in the Vineyard, fast du är en del av samhället du försöker rädda, och du har inte den absoluta auktoriteten att förlita dig på.
Dessa tre idéer är de som jag väger mellan. Just nu känns den tredje intressantast, men det växlar. Och idé två gillar jag ju såklart eftersom ingen såvitt jag vet gjort ett spel med helt färdigmixat soundtrack som tajmar speltiden. Och det är fräckt att vara först.
Hjälp mig att bestämma mig!