God45
#PrayersForBahakan
Jag kämpade en stund med om jag skulle gå till Buddha eller Thomas Ligotti för att hitta något som kunde hjälpa mig att uttrycka mitt äckel över din position här. Det blev Ligotti:Det som är så intressant med det där är att han, duktig författare som han är, lyckas klä vår välrd i en otroligt vacker språkdräkt. Jag kan inte låta bli att lyssna på det där och tänka "Ja, vår värld är verkligen fascinerande. Vem behöver fantasy när vi har allt detta?". Jag har lite samma problem med Lovecraft-citatet ovan. Både Lovecraft och Martin låter som människor som förlorat förmågan att fascineras av världen. Det känns som att något dött inom dem. När jag växte upp fann jag fantasyböcker spännande, men vet ni vad? Sedan upptäckte jag vår egen värld, och det finns liksom inget i Westeros som kan tävla med Västerås. På allvar. Vår värld är så mångfacetterad, så spännande, så djup, så vacker, så full av sorg och hat och kärlek och glädje. Vi har flygmaskiner som dånar genom himlen och metallburar som rullar över gatorna, framdrivna av små explosioner som kommer av förbränningen av organismer som dog för miljoner år sedan. Kan en drake jämföras med detta? Vi har djupa konflikter grundade i årtusenden av religion, kultur, geografi och historia. Kan tronkriget i En sång av is och eld jämföras med palestinakonflikten?
Jag kan gilla fantasy, och jag kan uppskatta de estetiska konstruktioner som genren kan ge upphov till, men de kan aldrig tävla med verkligheten. De är kul, och tjusiga, men de kan liksom aldrig tävla med vår egen värld. Vår värld har, förutom det oändliga djupet och lager på lager av skönhet, den oersättliga egenskapen att den är verklig. När jag spelar en berättelse om en ICA-kassörska har den en förmåga att beröra mig på ett sätt som en berättelse om en magisk prins aldrig kommer att kunna göra. Varje liv är en fascinerande historia med lager på lager på lager.
Martin har all rätt att drömma sig bort om han vill, men hans försök att framställa vår värld som platt och tråkig faller på sin egen orimlighet, och om han känner så, kan jag inte låta bli att tycka lite synd om honom.
One cringes to hear scientists cooing over the universe or any part thereof like schoolgirls over-heated by their first crush. From the studies of Krafft-Ebbing onward, we know that it is possible to become excited about anything—from shins to shoehorns. But it would be nice if just one of these gushing eggheads would step back and, as a concession to objectivity, speak the truth: THERE IS NOTHING INNATELY IMPRESSIVE ABOUT THE UNIVERSE OR ANYTHING IN IT.
Look, jag vet inte vilka dina livsupplevelser är men verkligheten är fruktansvärd. Den är fylld med lidande, meningslöshet, död, folk som slår sina barn, folk som missbrukar sönder sig själva, dödliga meningslösa sjukdomar och vårt egna ständiga medvetande om detta. Att leva är att lida och tanken på att vara fascinerande över fossila bränslen eller andra människorna vardagliga meningslöshet gör mig enormt illa till mods. Allt är kaos, folk lider, vi måste engagera oss för att hjälpa till. Att bry sig och göra vad man kan för att göra saker bättre är gott. Men att tycka det innehåller mer skönhet än ett annat universum med magiska under är vansinnigt. Bara… Det är en vansinnig position efter att man sett lidandet och meningslösheten som är den här verkligheten.