Paco;n262645 said:
New Scool Gaming verkar ju rätt värdelöst... är det nån som de facto sysslar med det? Vilka spel räknas dit, och vilka spel satsar på balanserat motstånd osv..? Kan man inte lika gärna spela dator- eller TV_spel då?
Det spel jag huvudsakligen spelat som passat in på det där är väl D&D4e, som ogillas av väldigt, väldigt många. Själv tyckte jag att det var rätt trevligt. Det kändes mer avskalat än 3e, och fokuserade på det jag för egen del tyckte att de D&D-regler jag läst verkade försöka göra (spelighet) fast utan en massa larv. Och så gillade jag att alignments knappt var en grej i det.
Jag gillade också att det fanns en ansats till balanssystem, för då kunde jag som SL designa encounters så att de var lite-för-lätta eller lite-för-svåra beroende på vad jag ville ha. Jag tycker om den tanken. Det betyder inte att jag inte också ser poängen med combat-as-war och hela OSR-grejen, men de är olika typer av upplevelser som båda fyller en funktion.
4e spelade jag mycket som ett brädspel med rollspelsinslag. Och det var ju en ganska trevlig upplevelse; jag gillar både brädspel och rollspel. Jag gillar datorspel också, för all del, men att spela brädspel och att spela rollspel är ju inte samma sak som att spela datorspel.
Överlag tycker jag att "varför inte lika gärna göra X" är ett ganska tråkigt argument.
"Om man nu ska ha en förbestämd story i rollspel, varför inte bara se en film?"
"Om man nu ska ha taktik i rollspel, varför inte bara spela brädspel?"
Det blir liksom absurt. Som om det enda som skiljde rollspel från film vore spelarnas möjligheter att driva storyn i vilken riktning de ville. Som om det enda som skiljer rollspel från elektroniska spel är att rollspel... inte är balanserade?
Att spela rollspel är en social aktivitet som folk deltar i av många olika skäl. De flesta av de skälen kan man inte få fram lika lätt genom film eller böcker eller tv-spel.
I mina ögon blir det mest en variant av hobbyns kanske tråkigaste tendens: att folk gärna vill tala om för andra att deras sätt att spela är fel och/eller tråkigt.