Nekromanti Jag Hatar rollspelare

Quadrante

Grisbonde
...ja, vad är det som kan få er att "hata" kategorin rollspelare ?

Själv så skulle det nog vara de som refererar till spelsessioner, som om det gett dem erfarenhet inom det ämnet (tex att slåss, eller rida, eller hovetikett osv...)

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag hatar när rollspelare som man inte känner börjar berätta anekdoter om sina rollpersoner eller sina äventyr. I teorin skulle det kunna vara spännande och intressant, om de bara hade något intressant att berätta. I praktiken blir det "min fighter har level 12 och ett +15 Sword of Might" eller "min Malkavian har sex duttar i dominate" (av någon anledning spelar den här typen av människa alltid malkaver i Vampire) och "en gång hamnade vi i ett bakhåll med tre beholders och slog ihjäl dem utan att få en skråma" eller "och sedan dominerade jag en brud och drack hennes blod". Anekdoter ska vara fyndiga och/eller intressanta. Det är rollspelsanekdoter alltför sällan.

/tobias

Foggmock

Myrmidon
Jag hatar folk som hela tiden ska berätta om sin karaktär, eller vad den har varit med om. Är det en kul anekdot är det liksom en kul anekdot, det är inte mer med det, men jag vill inte ha hela kampanjreferat liksom... :gremsuck:

Eftersom rollspel bara upplevs av de som finns där är rena återberättelser värdelösa för mig som lyssnare. Basta.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Jag tänker inte göra den här tråden till en repad skiva och upprepa det som de tidigare talarna nyss sade, men jag håller givetvis med dom.

Annars så ogillar jag skarpt folk som fått för sig att dom hittat det objektivt rätta sättet att spela rollspel eller ett specifikt spel på. Kombinera den inställningen med högljuddhet och oförstående av äkta fundamentalistisk sort så har du ett godtagbar mottagare för Naugs hat.

/Naug

Eksem

Champion
Jag hatar sällan rollspelare. Jag hatar sällan alls. Men snälla, skulle jag kunna få be om lite snyggare tröjor, tack? Byxor för all del, men tröjorna, gott folk, tröjorna! Ni ser ut som ni har haft den mängden ligg ni har haft och antagligen förtjänar. Vilket inte är till någons fördel, egentligen.

(Gäller givetvis långt ifrån alla, på något sätt ser rollspelare som man ser på bild i olika sammanhang ganska sällan ut som de rollspelare jag träffar i verkligheten, tar rollspelarna på sig fula kläder när de ska fotas kanske?)

Whizzman

Warrior
jag hatar inte rollspelare..

...jag älskar alla av dem, symboliskt.
det spelar ingen roll hur dom klär sej och inte heller hur dom beter sej, dom är typ som dumma kattungar, man bara måste älska dem...

Johan K

Gammal & dryg
humm, som jag sa förut... Hat, det är ett starkt ord..
Men åter till frågan...
Känns som att man blir _för_ röllspelsnördig & när man träffar polare så kretsar samtalen allt som oftas just runt rollspel & inget anant..
Sedan så är det lite trist när det blr alla dessa flame om t. ex d20-systemet.. jag menar, det är ju ändock rollspel juh.. Varför mala om detta hela tiden ?? :gremconfused:

/ Johan K, nu mindre varm..

Anders Åstrand

Swordsman
Jag har svårt att förmå mig själv att hata över huvudtaget. Men jag ogiller verkligen när folk ska prata om en massa rollspelssaker i sammanhang det verkligen inte passar att framställa sig själv som rollspelsnörd. (Inte för att jag försöker dölja det, men i vissa sammanhang är det inte positivt att ha det som huvudattribut bara.)

G

Guest

Guest
Några olika saker. Men det är väl egentligen inte så mycket rollspelare som nördar jag kan få eksem av.

Det som stör mig mest är när nördar tror att jag är intresserad av alla deras olika nörderier bara för att jag är intresserad av en av dem. Som förra veckan då jag träffade en kille på en fest och det kom fram att jag var lite Star Wars-nörd. Sen fick jag sitta hela kvällen och lyssna på honom när han jämförde M-16 och Kalashnikov. Typ "sen har ju M-16 helt klart överhanden i bebyggd terräng. Men den är ju så ömtåliga, så den jammar ju hela tiden". Visst fuckface, otroligt intressant.

Efter det så kommer elitismen. Det är så jävulskt irriterande när någon långhårig fjant blir arg på en för att man gillar/ogillar något. Min före detta klasskamrat var nog det värsta exemplet på det här jag stött på. Eftersom vi båda var sociala ufon så hängde vi lite (med betoning på lite) under rasterna. Det slutade dock tvärt när det kom fram att jag tyckte Sagan om ringen-filmerna var okej. Då började han tugga fradga och spottade mig i ansiktet medan han skrek saker som "Ser du inte hur trollet bytar storlek??? Va??? Trollet bytar ju för fan storlek! Du måste ju vara dum i huvudet som gillar den skitfilmen, trollet bytar ju storlek!"
Nördar verkar vara sådana känslomänniskor. Det finns inga mellanlägen, antingen hatar man något intensivt, eller så älskar man det över allt annat. Det är väl nästan det som är min definition på nörd. När man tycker om en hobby av något slag så mycket att man blir upprörd om någon säger något dumt om den.

Och slutligen, antagligen besläktat med elitismen. När de aldrig, aldrig, aldrig kan erkänna att de har fel. Jag har en barndomsvän som jag träffar lite då och då. Och han vägrar fortfarande, trots att han blivit överbevisad hur många gånger som helst, erkänna att "Drakar och demoner" inte är en svensk översättning av "Dungeons and Dragons".
För min del kan han gärna tro det. Men så fort vi träffas ska han dra upp det här. Och jag hämtar alla mina DoD och D&D böcker, ber honom hitta textsnutten som säger att det är en översättning. Ber honom hitta amerikanska författarnamn. Ber honom jämföra regelsystemen. Ber honom jämföra världarna. Han gör det. Och hävdar fortfarande att de är samma spel.

Men egentligen gillar jag nördar. Faktum är att jag egentligen tycker de ovanstående personlighetsdragen är rätt trevliga, åtminstone ibland. Dessutom är jag ju otroligt nördig själv...

Rickard

Urverk speldesign
Bristen på självdistans [NT]

/Han som tycker det innefattar prata om sina egna rollpersoner, snacka om rollspel när "mugglare" kan höra dem, bristen av hygienprodukter och hävda att sina egna spelstilar överträffar alla andras

Balderk

Swashbuckler
Jag håller med övriga talare i tråden. Att inte ha självironi, tjata om sina rollpersoner och spelsessioner för folk som inte är intresserade eller då e är jävligt tråkiga rent allmän och de fula kläderna och bristen på hygien (särskilt under konvent)

Gäller naturligtvis inte alla, men nu var det väl kategorin rollspelare vi snackade om.

Sen kan jag verkliga hata rollspelare som har nått någon sorts maktposition (typ jobbar på konvent eller nått) och känner att de kan sitta på folk bara för det. Visst om man snackar skit om folk när man sitter med de andra i samma position när ingen annan är med, men försök vara lite trevliga i bemötandet när ni snackar med personen i fråga.

Sen hatar jag när rollspelare, återigen på konvent, får för sig att de kan sitta och sjunga fula folkvisor i kanon iklädda medeltidkläder utan att någon trött konventsbesökare (jag) blir störd av det. Men det är bara en erfarenhet jag varit med om en gång.

Det jag ogillar mest är nog egentligen när rollspelare får för sig att rollspelare ska ha någon sorts gemenskap mellan varandra. Bara för att ni är rollspelare gillar jag er inte! Det funkar inte så, lär er det!

-Balderk

-

seinet

Swashbuckler
För att först förstå vad man talar om kan man vara sådär elak och dela upp rollspelare i två kategorier, det ena är nördrollspelaren som började använda google redan innan folk länkat till söksidan... äh, ni fattar vilka jag menar. Det är de som inte är svartklädda på konventen som det lyser "rollspelare" om. Den andra kategorien är just de som är svartklädda på konvent (om de ens går på konvent), det är inte ovanligt att de håller på med levande rollspel i stil med "[min hemmastad] by night", det är dom som ser storyn i rollspelandet och ägnar sig åt minst regeldiskussioner, ofta är det estetiska människor som valde drama som val på högstadiet (ifall det fanns på deras skolor).

Vad jag ogillar med kategori nummer ett:
De har ingen bra hygien, inte ens när de är hemma, de tänker inte på att deras t-shirts med nördtryck luktar svett under armarna eller har gula fläckar där. De byter förhoppningsvis t-shirt en gång i veckan. De är ofta, som så många andra skribenter i denna tråd påpekat, ivriga att förtälja för andra vad deras rollspelande går ut på genom att dra historier om hur deras karraktärer gjorde si och så. Deras favoritförfattare är antingen en stor fantasy-författare eller en stor science-fiction-författare men det är inget att ogilla med dem.

Nu till kategori nummer två:
Dom är rollspelare men dom skäms lite för det, dom vill inte framstå som nördiga hos sina gothrock-polare, dom suckar och säger saker i stil med "Ack, om man ändå levde i world of darkness, då skulle jag vilja vara en Lasombra" eller något sådant shit. Vampire: the Masquerade är för övrigt det enda rollspel de vägrar erkänna att de har någon som helst kunskap om, föreslår man att de skall lira exempelvis mutant så paralyseras de av illvilja. Deras favoritförfattare är något i stil med Lovecraft eller Poe, en del diggar Ann Rice också men många tycker det är lite mainstream, något som är farligt att vara.

Shit då, det här var ju inte alls en beskrivning av vad jag hatade, det var mina förutfattade meningar om de två generaliserade rollspelgrupperna som finns.

/Seinet Wintermute - Inget i det här inlägget är objektivt, allt jag skriver är subjektivt, den som hävdar att den är objektiv kan ta och kyssa sitt eget ... för ingen är helt objektiv, alla har sin syn på saken!

Organ

Out of time, out of mind
Rollspelares tröjor

Kan du precisera lite mer vad du menar med "fula", då alla sådana begrepp är subjektiva?

/Anders (som hoppas att hans tröjor inte är allt för rollspelsfula :gremgrin:)

Selly

Level 5 Laser Lotus
Konservatismen…

Jag kan känna ett starkt ogillande (vanligen blir det en djup suck) när någon skall berätta om sitt senaste projekt, och instinktivt börjar rabbla om hur alverna och dvärgarna skall vara. Spelvärlden i stort har vid det här laget ofta inte ens presenterats, ty det är väl självklart att det är helt vanlig djävla vanilla fantasy – varför skulle man vilja göra något annat…? Like, broaden your horizons, for the love of God!

Nära besläktade med de insnöade typerna ovan torde väl vara de riktigt konservativa fjantasynördarna; de där fånarna som mumlar om att riktig fantasy minsann alltid skall ha X, Y och Z, men aldrig A, B och C (ibland kan detta manifestera sig rent bokstavligt talat i och med namn på folk, fä och platser…). Sådan mental inavel stör mig.

Man Mountainman

Storsvagåret
Fanboys! Fanboys! Fanboys!

Och så rälsare, förstås :gremgrin:

Jag blir lite chockad när jag ser hur många som verkar ogilla nördar för att de är, well... nördiga. Liksom, hallå? Har det här forumet förvandlats till preppie.nu utan att jag märkte det? Fula kläder? Liksom, jag väljer mina kläder medvetet för att de ska se nördiga ut. :gremgrin: (Dnalor känner till skillnad från vissa Umeåbor en stor gemenskap med nollor och nördar everywhere)

Sen är det många som säger sig ogilla egenskaper som "elitism" och "brist på självdistans". Här ställer jag mig dock tveksam till om dessa egenskaper skulle vara mer accentuerade hos rollspelare än hos resten av befolkningen. Det är klart, man märker det lättare när man själv är rollspelare eftersom vi alla delar ett intresse för en kreativ hobby, men det känns ändå som att det är likvärdigt med att säga att man ogillar idioter. :gremsmirk:

Sodivra

Champion
Jag har lite svårt att låta bli att offa. (Prata utanför spelet.) Och jag brukar inte vara nöjd med mitt karaktärsgestaltande. Det tycker jag är synd.

chrull

Stockholm Kartell
Rollspelare som bara har spelat och läst ett rollspel och är yngre än två år in i hobbyn men är skitsäker på att han gör allt rätt och att spelet han spelar är bäst. Men enbart i kombination med att han kastar skit på andra spel, som han bara hört talats om.

Och för att härma alla andra så säger jag folk som berättar anekdoter för mig utan att jag känner dom. De jag känner får gärna berätta något roligt, för er kan jag be dra åt helvete om det inte är roligt utan att ni tar allt för illa upp (om det inte är kalcidis då. kalcidis har typ aldrig lyckats dra ett skämt med en rolig slutkläm i hela sitt liv, så när han berättar något vet man och vill man att det ska vara tråkigt, bara för att höra den ännu sämre slutklämmen-som-inte-är-en-slutkläm. det är därför vi älskar dig jocke!)

Folk som tar för givet att jag älskar star wars, star trek och sagan om ringen bara för att jag spelar rollspel.

Första dagen på ett konvent tenderar jag att instinktivt hata 25% av besökarna. dag två stiger det till 50% för att dag tre nå 75%. Jag behöver inte prata med dem, jag behöver bara höra dem, se dem eller känna lukten av dem.
Jag börjar misstänka att min kropp hatar konvent också. Det kan vara därför jag alltid blir sjuk innan eller under konvent. Den försöker övertala mig att åka hem och aldrig komma tillbaka...

Lajvtjejer. Ja. det är en grov generalisering. Men som jag sagt tidigare verkar många lajvtjejer vara högljudda och överdramatiska. Dessutom är de töntar som samtidigt är drottningar över sin egna skara nördar som följer varje steg. Skriker på tunnelbanan gör de också. Jag hatar ALLA som skriker på tunnelbanan.

chrull - grinig gubbe.