För att först förstå vad man talar om kan man vara sådär elak och dela upp rollspelare i två kategorier, det ena är nördrollspelaren som började använda google redan innan folk länkat till söksidan... äh, ni fattar vilka jag menar. Det är de som inte är svartklädda på konventen som det lyser "rollspelare" om. Den andra kategorien är just de som är svartklädda på konvent (om de ens går på konvent), det är inte ovanligt att de håller på med levande rollspel i stil med "[min hemmastad] by night", det är dom som ser storyn i rollspelandet och ägnar sig åt minst regeldiskussioner, ofta är det estetiska människor som valde drama som val på högstadiet (ifall det fanns på deras skolor).
Vad jag ogillar med kategori nummer ett:
De har ingen bra hygien, inte ens när de är hemma, de tänker inte på att deras t-shirts med nördtryck luktar svett under armarna eller har gula fläckar där. De byter förhoppningsvis t-shirt en gång i veckan. De är ofta, som så många andra skribenter i denna tråd påpekat, ivriga att förtälja för andra vad deras rollspelande går ut på genom att dra historier om hur deras karraktärer gjorde si och så. Deras favoritförfattare är antingen en stor fantasy-författare eller en stor science-fiction-författare men det är inget att ogilla med dem.
Nu till kategori nummer två:
Dom är rollspelare men dom skäms lite för det, dom vill inte framstå som nördiga hos sina gothrock-polare, dom suckar och säger saker i stil med "Ack, om man ändå levde i world of darkness, då skulle jag vilja vara en Lasombra" eller något sådant shit. Vampire: the Masquerade är för övrigt det enda rollspel de vägrar erkänna att de har någon som helst kunskap om, föreslår man att de skall lira exempelvis mutant så paralyseras de av illvilja. Deras favoritförfattare är något i stil med Lovecraft eller Poe, en del diggar Ann Rice också men många tycker det är lite mainstream, något som är farligt att vara.
Shit då, det här var ju inte alls en beskrivning av vad jag hatade, det var mina förutfattade meningar om de två generaliserade rollspelgrupperna som finns.
/Seinet Wintermute - Inget i det här inlägget är objektivt, allt jag skriver är subjektivt, den som hävdar att den är objektiv kan ta och kyssa sitt eget ... för ingen är helt objektiv, alla har sin syn på saken!