Allmän lökighet
Jag såg nya Star Wars för ett tag sedan tillsammans med några nynördar; subkuturstrendiga och lite påfrestande "alternativt medvetna" på det där sättet som man blir när ens åsikter låter exakt som om man kopierat halva delen av Nöjesguiden-Belfrages dasspappersblogg och valt att revoltera mot den andra halvan. Trevliga människor, om än med ett utstuderat komplicerat förhållande till sina nördintressen som jag tycker blev förvånansvärt trist och förutsägbart inom kort.
Nördar som ska ha så himla mycket åsikter om andra nördar är något av det tråkigaste jag vet. Som ser det som sin uppgift att göra andra medvetna om att de minsann inte är några vanliga nördar. Jag gillar förvisso att driva med olika kategorier av nördar, och jag älskar när andra gör det, men när sådana här saker ventileras utan några skämt eller när man försöker se till att ingen minsann skall kunna driva med en själv, då blir det snabbt väldigt tröttsamt.
Till slut började vi prata om spel och då visade det sig att killarna hade varit rätt hardcore Magicspelare. För ett kort ögonblick, när de höll en väldigt entusiastisk utläggning om balla kombos och spelerfarenheter, så bröt fasaden samman: Plötsligt var det inga poser längre, och inte heller något av det här trötta bekräftandet och sökandet efter självbekräftelse som alla vanliga människor gör när de samtalar med varandra, utan det var riktiga känslor.
Magic-konversationer är inte direkt något jag skulle vilja ta med på kasettband till en öde ö; de är faktiskt rätt jamba, men fortsättningsvis kommer jag inte att säga något nedsättande om nördar som inte har mycket annat att tala om än sitt nörderi. En uppriktig passion inför en hobby är helt enkelt oerhört fascinerande, och det är den jag tycker att man ska söka och ta tillvara på; det är den som allt handlar om. Nördar som antingen skäms för den passionen eller som ser något egenvärde i att dölja denna passion, de är helt enkelt trista, trista människor.
Förresten; dumskallar som sitter på forum och analyserar sina nya polare efter att de alla sett en biofilm tillsammans, de är rätt lökiga, de också.