Bords-rollspelshobbyn är äldre, bredare, bättre utforskad, djupare och möjligen också bättre än lajhvhobbyn. De ryms dock båda inom "rollspel" och jag tänker att det finns en sjuhelsikes massa bra saker att lära för lajvare från rollspelshobbyn. Jag har därför pitchat en programpunkt med följande beskrivning:
Många av er här kan besvara de här frågorna så jag ber givetvis om er hjälp! Vad har vi för bra författarverktyg för att skriva för drama. Jag tänkte prata om och göra skillnad på de här:
Prolog said:Hur kan vi använda tekniker från "penna-och-papper"-rollspel när vi skriver scenarion för lajv? Trots liknande behov har lajv och dessa rollspel utvecklats parallellt utan att fullt ut lära av varandra – här utforskar vi potentialen att ändra på det.
Deltagarna får en teoretisk djupdykning och kort historik, som leder till moderna dramatiska skrivverktyg från penna-papper-rollspel.
Många av er här kan besvara de här frågorna så jag ber givetvis om er hjälp! Vad har vi för bra författarverktyg för att skriva för drama. Jag tänkte prata om och göra skillnad på de här:
...och ge verktyg och lärdomar från de båda. De jag kommer att prata inför är ganska mycket som wrnnu, en salig blandning av OSR, neotrad, samberättande, indie, DND, DoD, osv. Med andra ord är ni experterna på detta! Hjälp! Vad är helt centralt att få med?GnomviD said:Denna återberättande bakgrunden - diegesis - ger oss akt 1 och stor del av akt 2. När det avbildande spelet - mimesis - tar vid äntrar vi berättelsen in medias res med väletablerade konflikter, relationer och situationer. Alla rollpersoner har färdigskrivna interna och externa konflikter som samtliga, oundvikligen, kommer att peka dem mot att utforska den centrala frågeställning som ligger i centrum för det äventyret.