Nekromanti Jag vill ha mer homosex i Eon. (och mer sex kort och gott)

RasmusL

Champion
Förtydligande @modsen: Jag är helt OK med OBDs sätt att skriva om mig här och hoppas att vi slipper mer färgad text i tråden.

Ond bråd död;n73926 said:
Jag tyckte inte att CapnZapps inlägg var det minsta surt. Snarare en väldig saklig beskrivning av hur det är på forumet. Jag stör mig på att moderatorerna alltid vill ryta åt båda sidor i en sån här konflikt, när det allt som oftast bara är den ena sidan som beter sig illa.

Jag håller med Debbie om att det är bra om hobbyn ger ett inkluderande intryck för de som avviker. Men hobbyn är extremt liten och har minimalt inflytande på samhället i övrigt. Att då göra det till en så stor grej som vissa - bland annat RasmusL - gör, och riva upp himmel och jord över en detalj i en mikroskopisk hobby är tråkigt. Särskilt som det verkar finnas en åsikt att de som inte håller med om ämnets betydelse är i stort sett satan själv. Vad får det för följder om inte tillräckligt många homosexuella NPCs är med i äventyren? Ingen kommer dö av det.

Jag är övertygad om att ALLA här (möjligen undantaget någon lurkare) är accepterande gentemot HBTQ-personer, men att en hel del blir rätt less på den fanatism som vissa uttrycker om hur viktigt HBTQ är för rollspel, särskilt när det resulterar i hat mot vissa spelskapare eller användare. Samma sak med feminism och vad mer vi brukar bråka om.
För mig är det inte att "riva upp himmel och jord" som är grejen med dessa "detaljer", det är att de river upp himmel och jord när de blir "fel". Jag tycker inte om alla här på forumet och vad jag tycker lyser titt som tätt igenom det jag skriver (och då blir jag avstängd). Jag kan be om ursäkt för att jag skriver otrevligheter men vad jag tycker står jag för, vare sig det rör icke-CIS-mäns vara eller icke vara i rollspel eller min uppfattning av forumanvändare, och det är liksom vad det är. När någon skriver något som jag inte håller med om så kommer jag även fortsatt att ifrågasätta, protestera och göra mig besvärlig och vill man slippa det så är rekommendationen att blocka mig.

Just det här tråden handlar IMHO om "vill ha", inte "alla måste göra som jag säger!", men på samma sätt som jag inte håller med CapnZapp eller dig om hur hemskt fanatisk kampen för jämställdhet är här på forumet så kanske någon uppfattar tråden på ett annat sätt än vad jag gör. Jag försöker inte tvinga någon att spela rollspel på ett visst sätt, jag säger bara ifrån eller ifrågasätter när jag upplever att de har tänkt fel (som mitt inlägg till pingas ovan).

Doomhamster

Swordsman
CapnZapp;n73882 said:
En produkt utan en stark kvinna eller en homosexuell man (etc etc) kan innebära två saker:
1) att skribenterna är vidsynta och öppna, men bara råkade glömma, eller inte behöva, en sådan karaktär just då
Det här är något av en tankevurpa, tyvärr. Att resonera utifrån att "den här produkten behöver inte en homosexuell karaktär" visar på att man inte tycker att homosexuella är relevanta att ha med om inte (deras del av) historien HANDLAR om deras homosexualitet. Det är raka motsatsen till att vara vidsynt.

Inklusivitet innebär att man har med folk av olika kön eller sexuell läggning (exempelvis) UTAN att det behöver vara en stor grej. Att man inte skriver in en kvinna för att man vill skriva om feminism, utan för att den riktiga världen faktiskt är full av kvinnor som gör intressanta grejer som inte är direkt kopplade till vare sig feminism eller den traditionella kvinnorollen. Att man, om man väljer att inte ha med kvinnor, inser att det är ett medvetet val att utesluta - inte bara att "glömma" eller låta bli att inkludera.

Hell, man behöver inte ens nödvändigtvis ha med kvinnor för att vara inklusiv. Det kan vara så enkelt som att inte bara behandla deras frånvaro som något självklart! T ex, om du har ett fantasyland där kvinnor inte får vara soldater för att de anses för klena, skriv att det är så. Utgå inte bara från att en soldat naturligtvis är en man.

Sen håller jag helt med om vad Krank skrev - det är okej att gilla saker som inte är inklusiva. Det är bara inte okej att försöka få det att framstå som om det inte är ett problem att de inte är det.

Mundo

Myrmidon
Oj oj oj vad den här tråden spårade ur.
Den här tråden startades för att diskutera homosexualitet i Eon (antagligen eftersom en ny veresion av Eon nyligen släpptes). Detta ledde till snack om en rollspelsbransch som kontrolleras av feminister och nazister till Anna som slår Hans (Frozen är för övrigt den bästa Disney filmen som gjorts, ta det Lejonkungen!)

Så för att reda ut lite begrepp och missförstånd åtar jag mig äran att försöka förklara situationen, utan att rikta mig till någon speciell.

Varför tycker folk det är viktigt med homo/bi/trans/whatever sexualitet i rollspel?
Det finns egentligen tre anledningar att bry sig om det. De är inte åtskilda utan kan sitta ihop.

Den ena är strukturell, alltså att du tycker att samhället har något fel i sig och du vill påvisa det genom att göra ett rollspel. Ett mycket tydligt exempel av detta (som inte har med sexualitet att göra... tror jag) är Tolkiens fascination för naturen, alver, träd och blommor, som var hans svar på vad han uppfattade som en förstörelse av naturen av människor i industrialismens fotspår.

En andra anledning kan vara en "realism"-fascination, dvs att spelarna vill ha -allt- förklarade för sig. De vill ha tabeller där man rullar för vilken veckodag man föddes, de vill ha beskrivningar av de tolv olika ölsorterna som dricks i sydvästra Jargien och de vill veta hur, när och varför folk ligger med varandra. Detta inkluderar givetvis homo- och bisexualitet.

En tredje anledning kan vara personlig. Du brinner för HBTQ frågor och vill se de representerade så mångt som möjligt. Kanske är personen själv av udda sexualitet, har en släkting eller vän som är det och blir alldeles ilsk (men inte garanterat pilsk) när de ser en under-representation av HBTQ-personer i media/rollspel/whatever.

Med det avklarat, låt oss hoppa till nästa punkt.

Men jag vill inte ha det i Eon!
Too bad. Eon är ett realism-fascinations rollspel. I Eon III fanns det för fanken regler om hur stor chansen var att du blev gravid (med Tål-slag inkluerad, såklart) med modifikationer för ras, ålder etc. Dessutom har Eon tagit upp homosexualitet/udda sexualitet under en lång tid, jag skulle gå så långt att säga redan innan det blev PK att ha HBTQ-personer i rollspel. Eon har med missle-sex-slavar, bisexuella alver och bögande kragg-barberer.

Men jag tycker det blir för mycket av det!
En helt rimlig assertion efter att ha spanat in Eons forum på rollspel.nu. Tråden om homosex är på sex sidor och tråden om lamior är på en och en halv, konvertering för magi-regler är på två sidor. Med det intrycket kan man tro att rollspelet Eon består till stor del att beskriva lesbiska förhållanden bland gûrder, men så är inte fallet. Som exempel kan nämnas alv-boken, en riktig tjockis till bok som beskriver Eons alver på 176 sidor. Av dessa används sidor användas en (1!!!) för att förklara personliga relationer, samt två paragrafer på nästa sida för att beskriva Alvisk sexualitet. Majoriteten av detta handlar dock inte om huruvida två alvflickor gillar att smeka varandra, utan handlar till största del om problemet med lågt barnalstrande.
Jag tror dessutom att majoriteten av alla Eon-spelare knappt bryr sig om hela ämnet (HBTQ alltså) utan tror snarare att det är mer skuret för oss tyckare som tar oss tiden att göra konton, skriva trådar och följa dem flera gånger om dagen.

Okey fine, men jag vill inte ha det i andra rollspel!
Nä, där det inte passar in ska det inte vara med. Jag gör för tillfället ett rollspel som handlar om spanska inbördeskriget (nåja, gör och gör, har väl legat på hyllan ganska länge). Fokuset ska vara att spela officerare och reglerna är nästan helt gjorda för att leda små grupper av soldater i strid i olika former av terräng. Av den anledningen skulle det vara skumt att lägga något särskilt fokus på HBTQ personer, utöver att nationalist-sidan jagade ned dem extra hårt möjligtvis om man nu tar sig tid att skriva ned detaljer kring vardera sidan.

Alla rollspel som dock ska göra någon typ av större världsbeskrivning bör dock ta upp det. Varför?
Enkel siffer-magi.
Enligt RFSL är cirka 5-10% av alla människor (i de länder där forskning gjorts, mind you) homo/bi/transsexuella.
Att skippa att beskriva 5-10% av befolkningen vore ungefär lika rimligt som att skippa att ta med judarna i en beskrivning av EU (0.22% av befolkningen) eller muslimerna (3.8% av befolkningen).
Man skulle kunna hävda att judar/muslimer är en mer homogen grupp än HBTQ-personer och att de har agerat mer som grupp i världshistorien och därmed lämnat ett större spår i Europa, men medan det pågår anti-semitiska demonstrationer pågår det också pride demonstrationer, i Europa och på andra platser.
Att ignorera 5-10% av befolkningen vore jävligt skumt, helt enkelt, speciellt eftersom rollspel -ofta- handlar om relationer mellan karaktärer och fantasy-världan ofta har intriger på politisk nivå där giftermål är viktigt. Då blir sex viktigt. Då blir det faktum att Jamie spänner på sin syster viktigt. Eller att Renly inte kan skaffa en arvinge för han tänder inte på kvinnor viktigt.

Sa någon lesbiska alver förresten?

Ram

Skev
Jag vet inte om detta är rätt plats att fråga på, säg till om det inte passar så tar jag bort det.

Finns det eller har det någonsin funnits samhällen i vår värld där homo/bi/trans-sexualitet är lika accepterat som heterosexualitet?

Edit: Anledningen till att jag frågar är flerbottnad. Jag upplever att kritiken mot rollspel som inte förhåller sig till det alternativt de som har en "historisk" (med allt vad det innebär av diskriminering etc) vy till det får utstå en hel del kritik för det och i vissa bitar tycker jag att det är lite orättvist.

En annan aspekt av det som antagligen bara visar på hur fel mitt huvud är påskruvat är om man skall se på ökad öppenhet runt HBT som en feature eller som en självklarhet. Jag lutar åt det första, men jag antar att jag kanske är ganska ensam om det? Jag gillar ju alla former av -fobi:er då de ger mig mer kul saker att kroka dåliga upp saker på.

Mundo

Myrmidon
Ram;n73947 said:
Jag vet inte om detta är rätt plats att fråga på, säg till om det inte passar så tar jag bort det.

Finns det eller har det någonsin funnits samhällen där homo/bi/trans-sexualitet är lika accepterat som heterosexualitet?

En annan aspekt av det som antagligen bara visar på hur fel mitt huvud är påskruvat är om man skall se på ökad öppenhet runt HBT som en feature eller som en självklarhet. Jag lutar åt det första, men jag antar att jag kanske är ganska ensam om det? Jag gillar ju alla former av -fobi:er då de ger mig mer kul saker att kroka dåliga upp saker på.
Kort svar: nej.
Utvecklat svar: Det har funnits uråldriga samhällen där homo/bi/trans-sexualitet varit en integrerad del av samhällsstrukturen på ett annorlunda sätt än det är idag / var för 100 år sedan, särskilt utanför Europa.

EDIT:
Jag behöver inte ha acceptarat homosex i mina rollspel. Att det är förbjudet eller skambelagt öppnar bara för fler konflikt-scenarion vilket gör det mer intressant i mina ögon. I Noir, mitt favorit-rollspel, är homosex förbjudet och straffbart under samma straffram som pedofili.

Förbjudet betyder dock inte ignorerat.

Doomhamster

Swordsman
Ram;n73947 said:
Edit: Anledningen till att jag frågar är flerbottnad. Jag upplever att kritiken mot rollspel som inte förhåller sig till det alternativt de som har en "historisk" (med allt vad det innebär av diskriminering etc) vy till det får utstå en hel del kritik för det och i vissa bitar tycker jag att det är lite orättvist.
Intressant poäng! Jag skulle dock vilja utveckla ett par saker...

För det första är det många som använder argumentet "men det ansågs inte vara okej för 500 år sen" som försvar för att de inte vill nämna eller skildra HBT-folk alls, och det är INTE okej. Det faktum att det under vissa epoker, i vissa kulturer, har funnits sanktioner mot HBT-folk betyder inte att det inte har FUNNITS HBT-folk. Vi har tidvis levt jävligt jobbiga liv, men vi har alltid funnits där.

För det andra, att det fanns sanktioner betyder inte att de alltid tillämpades och var lika för alla. Genomsnittlig bonnläpp kanske hade fått stå vid skampålen om det kom fram att han satt på sin dräng, men det betyder inte nödvändigtvis att detsamma hade hänt en adelsman som hade en diskret (eller i allafall inte rent provocerande uppenbar) affär med sin betjänt. Många personer genom historien har lyckats komma undan med både det ena och det andra, antingen för att alla visste men ingen kunde bevisa, eller att personen var så mäktig att ingen vågade anklaga dem.

För det tredje, jag tror faktiskt inte att de flesta av oss som "tjatar" om inklusivitet skulle klaga om det faktiskt kom ett rollspel som hade en historisk - dvs existerande och nyanserad - bild av hur det var att vara homosexuell karolinsoldat, till exempel. Vissa kanske inte skulle välja att SPELA sagda rollspel, av ungefär samma anledning som de flesta inte vill spela rollspel där man jobbar som kontorsslav eller undersköterska - är man ute efter eskapism söker man sig liksom sällan till det man vill komma bort från - men att inte spela ett rollspel är faktiskt inte samma sak som att döma ut det.

Pendragon

Swashbuckler
Det är skillnad på tolerera HBTQ-frågor ("Det här rollspelet tar inte upp något om saken öht.") och att välkomna dem "Det här rollspelet acknowledgar att hbtq-personer finns och att det inte är något negativt.".
I vissa situationer där det inte är relevant räcker det med acceptans, men ska man culture-gäjma (och det ska man, för varför annars Eon? ;) ) så kan det lätt börja kännas medvetet bortskrubbat om det inte nämns någonstans.

Dessutom, om det skrevs ett rollspel där det underförstått var så att all sexualitet per definition var homosexuell och heterosexualitet inte nämndes med ett ord är jag nog inte den enda som hade känt mig lite exkluderad av det. Varför ska hbtq-personer behöva tolerera motsatsen?

/Joel

Arfert

Facit
RFSLs siffror är nog lite "glädjesiffror". Procenten är nog en smula lägre.

Jag saxar:

År 1996 genomförde Statens folkhälsoinstitut tillsammans med RFSU undersökningen Sex i Sverige, där man lät 5 250 slumpmässigt och representativt utvalda individer mellan 18 och 74 år som var bosatta i Sverige svara på enkätfrågor om sexualitet. Noteras bör att bortfallet blev stort, 41 procent av svaren. Resultatet blev att 2,5 procent av de tillfrågade hade haft sexuella kontakter med personer av samma kön. Denna siffra stämde för både kvinnor och män. Undersökningen visade också att ca 0,5 procent av männen, och mindre än 0,5 procent av kvinnorna enbart haft sexuella kontakter med personer av samma kön.
Andra senare undersökningar visar även de att den gamla siffran 5-10% sannolikt var för hög.

Men å andra sidan är siffrorna ointressanta egentligen. Det har ingen inverkan på frågan om rättigheter osv.

Dessutom är siffrorna om möjligt ännu mer ointressanta ur Mundana-synpunkt. Vill spelskaparna alt spelledaren att i princip alla i världen är bisexuella och många helt homosexuella, så kör på det. Jag tycker det skulle kunna vara en intressant kampanj.

Ram

Skev
Doomhamster;n73954 said:
För det första är det många som använder argumentet "men det ansågs inte vara okej för 500 år sen" som försvar för att de inte vill nämna eller skildra HBT-folk alls, och det är INTE okej. Det faktum att det under vissa epoker, i vissa kulturer, har funnits sanktioner mot HBT-folk betyder inte att det inte har FUNNITS HBT-folk. Vi har tidvis levt jävligt jobbiga liv, men vi har alltid funnits där.
Medhåll och som jag sagt så tycker jag att rollspel i någon form bör förhålla sig till HBT. Sedan finns det alltid ett val; Skall man beskriva det som är och har varit norm i vår historia eller skall man beskriva det som avviker. Ett standard homofobt kvasimedeltida samhälle tarvar ingen större beskrivning, liksom. Sedan kan och kanske rent av BÖR man forma det annorlunda, men om man inte väljer att fokusera på det så kan man kanske tycka att det är okej också.

Doomhamster;n73954 said:
För det andra, att det fanns sanktioner betyder inte att de alltid tillämpades och var lika för alla. Genomsnittlig bonnläpp kanske hade fått stå vid skampålen om det kom fram att han satt på sin dräng, men det betyder inte nödvändigtvis att detsamma hade hänt en adelsman som hade en diskret (eller i allafall inte rent provocerande uppenbar) affär med sin betjänt. Många personer genom historien har lyckats komma undan med både det ena och det andra, antingen för att alla visste men ingen kunde bevisa, eller att personen var så mäktig att ingen vågade anklaga dem.
Ja, men då är du inne på en helt annan sak. Det är då det blir intressant ur ett secanrioperspektiv. Då har ju helt plötsligt adelsmannen en "mörk hemlighet" i en homofob värld. Awesome, lets see what to do with that!

Doomhamster;n73954 said:
För det tredje, jag tror faktiskt inte att de flesta av oss som "tjatar" om inklusivitet skulle klaga om det faktiskt kom ett rollspel som hade en historisk - dvs existerande och nyanserad - bild av hur det var att vara homosexuell karolinsoldat, till exempel. Vissa kanske inte skulle välja att SPELA sagda rollspel, av ungefär samma anledning som de flesta inte vill spela rollspel där man jobbar som kontorsslav eller undersköterska - är man ute efter eskapism söker man sig liksom sällan till det man vill komma bort från - men att inte spela ett rollspel är faktiskt inte samma sak som att döma ut det.
Jag har väldigt lite problem med hur sådana produkter skulle tas emot faktiskt. Det jag har lite problem med är att jag tycker att diskussionen som den förs här i flera delar är taskig och att det finns en såpass stark "om du inte är med oss så är du emot oss"-mentalitet.

Arfert

Facit
Finns det eller har det någonsin funnits samhällen i vår värld där homo/bi/trans-sexualitet är lika accepterat som heterosexualitet?
Julius Caesar hade glatt sex med båda könen. Till exempel. Och nån grekisk filosof (Platon? Minns inte.) sa att den finaste kärleken var den mellan en ung pojke och en äldre man. Etc.

Doomhamster

Swordsman
En sak jag inte specifikt har sett nämnd här, men som ofta finns med i bakgrunden och som jag tycker behöver påpekas: det finns faktiskt HETEROsexualitet överallt i rollspelsvärlden. Drar man t ex upp den gamla klassikern "pojke möter flicka, pojkes och flickas familjer tycker inte att det är en bra grej, pojke och flicka rymmer tillsammans och RPna får i uppdrag att hämta tillbaka dem" så har man synliggjort en heterosexuell relation och satt den i centrum för ett äventyr. Det är bara det att de flesta inte tänker på det så, för heterosexualiteten är så mycket default att den i praktiken är osynlig.

Så valet vi gör är inte "ska vi ha in en massa sexualitet i våra rollspel eller ej?" utan "ska alla kunna få se sin sexualitet representerad, eller bara de straighta?"

anth

Vetefan
Arfert;n73973 said:
Och nån grekisk filosof (Platon? Minns inte.) sa att den finaste kärleken var den mellan en ung pojke och en äldre man. Etc.
Platons dialog Gästabudet

Kärlek mellan äldre och yngre män (som inte är släkt) kallas pederasti och har i princip varit vanligt inom alla större civilisationer: antika grekland, romarriket, kina, japan, indien, aztekerna, maya och renässans-italien,...

Ond bråd död

Swashbuckler
För min del är det rätt ointressant om alla känner sig representerade faktiskt. Och jag är inte särskilt förtjust i när det blir någon sorts kvotering i äventyren. Det vet jag inte om det finns så mycket av egentligen heller, annat än något enstaka exempel. När spelförfattare kommer dragandes med sånt känns det lite för preachy och pretto. Antar att jag måste förtydliga att jag inte har något problem med HBTQ m.m. i rollspel, det är bara när det blir så medvetet och tillgjort som jag blir lite irriterad.

Bra argument, enligt mig, är realism och, framförallt, att pojke möter pojke ger en betydligt intressantare story som inte känns lika uttjatad.

Men jag har säkert redan skrivit det här i den här tråden när den var ny...

Ond bråd död

Swashbuckler
Ram;n73972 said:
Jag har väldigt lite problem med hur sådana produkter skulle tas emot faktiskt. Det jag har lite problem med är att jag tycker att diskussionen som den förs här i flera delar är taskig och att det finns en såpass stark "om du inte är med oss så är du emot oss"-mentalitet.
+1
Det är precis det här som är mitt problem också. Just den mentaliteten här på forumet stör mig verkligen. Problemet är inte HBTQ eller kvotering i rollspel - jag tror de flesta är rätt obrydd om det - utan en del forumiters beteenden.

Mogger

Hipsteranka
Ond bråd död;n73988 said:
För min del är det rätt ointressant om alla känner sig representerade faktiskt. Och jag är inte särskilt förtjust i när det blir någon sorts kvotering i äventyren. Det vet jag inte om det finns så mycket av egentligen heller, annat än något enstaka exempel. När spelförfattare kommer dragandes med sånt känns det lite för preachy och pretto.
Kan du ge ett enda exempel på en rollspelsprodukt där en "spelförfattare kommer dragandes med sånt", för som jag uppfattar argumenten är problemet att det inte existerar över huvud taget i våra spel. Så tills du motbevisar mig med ett spel eller modul som faktiskt kan upplevas som "preachy och pretto" för att det inkluderar HBTQ-personer så kommer jag att påstå att ditt argument är direkt exkluderande.

Edit: Och om du förstår hur jag uppfattar dig kanske det kan vara enklare att förstå "en del forumiters beteenden".

Mundo

Myrmidon
Arfert;n73971 said:
RFSLs siffror är nog lite "glädjesiffror". Procenten är nog en smula lägre.

Jag saxar:

Andra senare undersökningar visar även de att den gamla siffran 5-10% sannolikt var för hög.

Men å andra sidan är siffrorna ointressanta egentligen. Det har ingen inverkan på frågan om rättigheter osv.

Dessutom är siffrorna om möjligt ännu mer ointressanta ur Mundana-synpunkt. Vill spelskaparna alt spelledaren att i princip alla i världen är bisexuella och många helt homosexuella, så kör på det. Jag tycker det skulle kunna vara en intressant kampanj.
Nu sido-spårar jag rejält här men ändock(saxar som satan från wikipedia här):
Overall, 8.6% of women and 5.9% of men reported some homosexual experience in their lives; these figures fell to 5.7% and 5.0% respectively when non-genital sexual experience was excluded.
(undersökning i Australien)
Of those surveyed, 7.1% of men and 4.7% of women reported a homosexual experience some time in their life so far.
(Irland)
Här rankas städer i Brasilien i procent efter hur många homo/bisexuella medborgare de har (enligt universitetsundersökning)

Med det sagt vill jag inte spåra av tråden för mycket åt "hur många är det egentligen som är x eller y". Din grundtes är helt korrekt. Det spelar ingen roll hur många som är vad.
Hade jag gjort ett rollspel om att rollspela i nutida EU och inte haft med någon beskrivning av muslimer eller judar hade det känts jävligt keff.
Av samma anledning hade det varit jävligt keff att göra ett vidomspännande rollspel och helt strunta i folk av avvikande religion/sexuell läggning/tillhörande minoritetsgrupp.
För ett leka med fler siffror kan man säga att det finns (om man räknar högt på dem) cirka 0.4% samer i Sverige.
Ändå skulle det vara jävligt keff att skriva en historiebok om Sverige och inte nämna samerna.
Det handlar inte om "vara grupper till lags" eller att man måste representera någon. Det handlar om att undvika delar av historia för att man inte vill se den, av x eller y anledning.

Mundo

Myrmidon
Måns;n73992 said:
Kan du ge ett enda exempel på en rollspelsprodukt där en "spelförfattare kommer dragandes med sånt", för som jag uppfattar argumenten är problemet att det inte existerar över huvud taget i våra spel. Så tills du motbevisar mig med ett spel eller modul som faktiskt kan upplevas som "preachy och pretto" för att det inkluderar HBTQ-personer så kommer jag att påstå att ditt argument är direkt exkluderande.
Jag vill faktiskt också gärna höra bland vilka rollspelsmoduler det har kommit fram preachy med HBTQ-sexualitet.
Jag vet gott om filmer och spel(av olika slag!) som varit preachy om en hel del saker, men jag har inte sett HBTQ blivit burna i något rollspel jag har läst.

Arfert

Facit
"Some homosexual experience" betyder inte att man är homosexuell. Bara att man har experimenterat nån gång. ;)

Men som sagt, procenten är rätt ointressant för den här Mundana-tråden.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mundo;n73998 said:
Jag vill faktiskt också gärna höra bland vilka rollspelsmoduler det har kommit fram preachy med HBTQ-sexualitet.
Rotsystem, kanske? Jag är rätt så öppet politisk i spelet, och att jag t.ex. aktivt beskriver folk som är cis som cis tror jag säkerligen kan upplevas som preachy.

Jag är okej med det.

Ram

Skev
Ond bråd död;n73988 said:
För min del är det rätt ointressant om alla känner sig representerade faktiskt.
Mjao, det är ju lite synd tycker jag. Det är väl alltid trevligt om alla kan känna att de kan spela som de vill i spelet?

Grejen är att vare sig du eller någon annan egentligen tar ställning EMOT att det skall vara öppet i världen, eller hur? Det vi pratar allt för mycket om är de som tar förhållandevis hård ställning just EMOT heteronormen. Vi bygger skyttegravar där det inte finns några.