Vimes
Sillkung
- Joined
- 15 Jun 2000
- Messages
- 12,089
Nu har det hänt igen!
Allvarligt talat, efter varje varulvsspel är det någon som är ny till det som säger "Tyvärr var det här inget för mig, för mycket press/hårda ord/aggressivitet". Det här är i sig jäkligt dåligt för "återväxten". Om vi alienerar varannan ny spelare kommer vi snart bara vara "veteraner" kvar.
Och sen va: det ska ju vara kul att spela varulvsspel! Det är inte ok att vi (avtrubbade veteraner) har en jargong som får nya spelare att tycka att det är mer obehagligt än kul.
Men förstå mig rätt. Lite obehagligt ska det ju vara att spela varulvsspel. Man spelar ju med sig själv och sin trovärdighet som insats. Att bli ifrågasatt ingår i spelet.
Vad som däremot inte måste ingå i spelet är raljans för raljansens skull. Eller rena personangrepp.
Tidigare har det känts som om vi mest resonerat som så: "Det är ett spel. Aggressivitet och provokation ingår som verktyg för att vinna spelet." Och, det är ju riktigt. Men, handen på hjärtat, vem har inte blivit sur på riktigt någon gång? Kan inte det undvikas?
Hur ska vi undvika det? Vad är ok, och vad är inte ok? Hur ska man skapa strukturer som faktiskt ger deltagare incitament att inte bete sig som arslen? Hur ska avtrubbade veteraner göras uppmärksamma på att de är out of line? Bör SL ha en modererande roll?
TL;DR
Många verkar inte vilja spela mer än ett varulvsspel på forumet för att det är för tufft klimat. Vad kan vi göra åt det?
PS. Nu är det inte så att jag är utan skuld (och det är ju inte så att jag kastar första stenen, diskussionen är från vrållåda/eftersnack till TMNT-spelet, och jag vill inte kasta någon sten), jag är väl ett av WRNU-varulvsspelens ledande rövhål (i varje fall historiskt). DS.
Allvarligt talat, efter varje varulvsspel är det någon som är ny till det som säger "Tyvärr var det här inget för mig, för mycket press/hårda ord/aggressivitet". Det här är i sig jäkligt dåligt för "återväxten". Om vi alienerar varannan ny spelare kommer vi snart bara vara "veteraner" kvar.
Och sen va: det ska ju vara kul att spela varulvsspel! Det är inte ok att vi (avtrubbade veteraner) har en jargong som får nya spelare att tycka att det är mer obehagligt än kul.
Men förstå mig rätt. Lite obehagligt ska det ju vara att spela varulvsspel. Man spelar ju med sig själv och sin trovärdighet som insats. Att bli ifrågasatt ingår i spelet.
Vad som däremot inte måste ingå i spelet är raljans för raljansens skull. Eller rena personangrepp.
Tidigare har det känts som om vi mest resonerat som så: "Det är ett spel. Aggressivitet och provokation ingår som verktyg för att vinna spelet." Och, det är ju riktigt. Men, handen på hjärtat, vem har inte blivit sur på riktigt någon gång? Kan inte det undvikas?
Hur ska vi undvika det? Vad är ok, och vad är inte ok? Hur ska man skapa strukturer som faktiskt ger deltagare incitament att inte bete sig som arslen? Hur ska avtrubbade veteraner göras uppmärksamma på att de är out of line? Bör SL ha en modererande roll?
TL;DR
Många verkar inte vilja spela mer än ett varulvsspel på forumet för att det är för tufft klimat. Vad kan vi göra åt det?
PS. Nu är det inte så att jag är utan skuld (och det är ju inte så att jag kastar första stenen, diskussionen är från vrållåda/eftersnack till TMNT-spelet, och jag vill inte kasta någon sten), jag är väl ett av WRNU-varulvsspelens ledande rövhål (i varje fall historiskt). DS.