Nekromanti Jeepform och kontroversiella rollspel

MrG

Swashbuckler
Re: Maktlekar i DN

Tyvärr var det inget som kändes nytt, fast jag hoppas att det bara var min skoltid som var så jävlig (men misstänker att vi är fler här på forumet som känner igen oss). Varianter på lekarna fanns på 80-talet när jag gick i grundskolan. Skillnaden mellan det och jeep (eller all form av rollspel) är att man väljer att jeepa eller rollspela, men jag valde aldrig att vara längst ned i maktlekarna. Oftast valde man inte att deltaga.

-Gunnar (för mig var rollspel en väg att bygga självförtroende och komma ut ur den cirkeln)

Ram

Skev
RipperDoc said:
Låt Jeepform stå kvar som ett exempel på en extrem, som man kan ogilla eller gilla att spela, men som ändå tillför något till hobbyn. En bredd, om inte annat. Men också insikter och lärdomar, tycker jag.
Bra talat, MEN jag tycker ändå att det är viktigt att skilja mellan mainstream, "standard-jeep" och Gangrape/Fat man down. Varför? Därför att jag vädjar till folks... Vad skall vi kalla det? Känsla för rätt och fel kan jag väl kalla det. Jag tänker inte ställa mig bakom ett spel som Gangrape på samma sätt som jag ställer mig bakom till exempel Eon. Jag skulle aldrig rekommendera någon att spela det, att testa på det. Jag skulle aldrig nämna det för en nybörjare. Detta är ett steg som jag upplever att varje spelare i högre grad än för de flesta andra spel verkligen måste välja att ta själv. Misstolka inte detta nu, jag ber. Jag menar inte att man skall tvinga folk att spela saker såklart.

Däremot skulle jag inte heller fördöma de som vill spela det. Vuxna som är överens och allt det.

Simon

Swashbuckler
Ram said:
Jag tänker inte ställa mig bakom ett spel som Gangrape på samma sätt som jag ställer mig bakom till exempel Eon. Jag skulle aldrig rekommendera någon att spela det, att testa på det. Jag skulle aldrig nämna det för en nybörjare. Detta är ett steg som jag upplever att varje spelare i högre grad än för de flesta andra spel verkligen måste välja att ta själv. Misstolka inte detta nu, jag ber. Jag menar inte att man skall tvinga folk att spela saker såklart.
Men är det någon här som har gjort det du vill varna för, hävdat att det här är något man ska värva folk till? Jag läste trådstarten som att den ganska tydligt handlade om frågan finns det specifika tekniker i detta som kan vara till gagn för oss som sysslar med andra sorters rollspel?

Ram

Skev
Simon said:
Men är det någon här som har gjort det du vill varna för, hävdat att det här är något man ska värva folk till?
Absolut inte. Jag tänker bara i ett större kontext, WRNU som knutpunkt för rollspel i sverige typ. Därtill är jag löjligt... Eh, överbeskyddande eller nå't.

TobiasWrigstad

Veteran
Hej,

för den som är intresserad kommer i stort sett samma föreläsning att hållas på Stockholms Spelkonvent i september. Det finns även möjlighet att spela spel av båda kategorierna.

(Tack till Ymir som gjorde mig uppmärksam på tråden.)

--Tobias